2022-11-21, 17:48
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ruttenfimp
För att det faktiskt hjälper. Tror inte ts har prövat det ens om jag ska vara ärlig. I tron om att ett piller kommer hjälpa att få bort allt men nej verkligheten funkar inte så. Har själv lidigt av depressioner och gör fortfarande. Röra sig är det som faktiskt fungerar men ibland kan man behöva en xanor för att kunna ta sig dit. Men det är lättare o sitta o tycka synd om sig själv. Trust me i know.

Det som e jobbigt med vintrarna för då slutar man röra på sig och mår sämre igen.

I det här fallet tror jag dock ts tror att ett piller kan rädda honom men som sagt det funkar inte så.

Som du säger kan man behöva medicin för att ens orka göra bra beteenden. När man får medicin så är det ju inte så att man bara knaprar tabletter. Man får tillbaka förmågan till självhjälp där motion ingår. Sedan tycker jag man ska vara försiktig med att tro att ens egen depression är mallen för andras. Det känns vanskligt att lova att något hjälper, för om det inte hjälper kanske man får för sig att inget kommer hjälpa.
Citera
2022-11-21, 17:54
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av solenn1
För att de är ”köpta” av läkemedelsindustrin!
Är själv i samma sits som TS och får bara atarax och liknande jävla skit utskrivet

Alltså, jag vet inte. Atarax är ingen medicin någon tjänar på längre. Tror mest vi sållat bort de flesta mediciner för att läkarna inte orkar läsa på om dem.

Kan inte fatta att Atarax har fått indikationen oro i FASS. Det är läkemedelsbranschen som ger ut FASS, så man ska inte tro på vad som står i den.

Benso om det nu är som du säger, tjänar ingen på, eftersom man ska vara försiktig och behandla bara när det behövs. De tjänar inte på en medicin man tar två gånger i veckan. De vill att man ska ta medicin man måste ta varje dag.

Skulle du vilja ha något annat utskrivet?
Citera
2022-11-21, 17:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bemp
Varför måste alla som mår piss få rådet att börja träna? Talar ni som rekommenderar detta utifrån egen erfarenhet?

Vad är alternativet? Ligga i en soffa och tycka synd om sig själv? Nej naturligtvis finns ingen kvickfix som passar alla men 99% av alla som avfärdar motion lovar jag inte har provat 6mån-1år typ. Eller provat något annat råd de fått som inte passar in. I slutändan verkar det mesta handla om att få tag i " bra" medicin...
Citera
2022-11-21, 18:22
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rockabilly65
Vad är alternativet? Ligga i en soffa och tycka synd om sig själv? Nej naturligtvis finns ingen kvickfix som passar alla men 99% av alla som avfärdar motion lovar jag inte har provat 6mån-1år typ. Eller provat något annat råd de fått som inte passar in. I slutändan verkar det mesta handla om att få tag i " bra" medicin...

Klarar man av att träna skulle jag vilja säga att man bara har mild depression och mild ångest. Jag vet att många tror att deras fjuttdepression är det djupaste man kan komma. Kan man ta sig samman normalt, då är man inte speciellt sjuk.

Klart det är bra att motionera. Om man kan. Det är inte att man avfärdar motion. Men det måste ju vara rimligt med.

Medicin är verkligen ingen quickfix. Jag testade 30 olika mediciner under 10 år. Låter det kul eller enkelt med alla biverkningar?

Sedan är det faktiskt så att alla inte insöndrar extrema mängder endorfiner, alla får inte ett motionsrus. Alla får inte abstinens om de missar en motionsdag.
Citera
2022-11-22, 00:34
Medlem
ngingos avatar
Jag tror TS har testat allt som finns om han plågats av detta i över 20 år. Jag tror på mediciner. Benso finns av en anledning och det har blivit överdivet omöjligt att få sånt utskrivet. Vissa blir bättre av benso åtminstone en tid för att orka komma igång med allt. Är det inte bättre att få lite benso utskrivet än att ta livet av sig? Han säger ju att han sjunger på refrängen om jag tolkat det hela rätt. Motion? Jo, förvisso men han behöver kanske lite hjälp att komma igång? Satsa på att hitta en förstående läkare som du känner lyssnar på dina behov och önskemål. Försök få läkaren att skriva ut en liten dos bens under en tid så ska du se att det lättar för dig. Om du inte redan testat detta? Lycka till!
Citera
2022-11-22, 00:42
Medlem
ngingos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zombie-nation
En del människor har lättriggade endorfiner. Endorfiner är som morfin, ett knark kroppen gör. Morfin lugnar jävligt bra.

Jag är inte en sådan människa som det funkar på. Det kan ge ett välmående att komma ut och gå. Men det handlar om andra saker. Bättre blodgenomströmning i kropp och hjärna.

Men om man mår riktigt dåligt har man ingen energi, så det kan vara svårt att ens gå ut. Dessutom är folk så neggiga om man börjar försöka gå promenader. Minns min depression och jag sa stolt till min sköterska att jag lyckats gå ut fem minuter varje dag. Då sa hon att det hjälper inte, det måste vara minst 20 min och rask takt! Då slutade jag att gå ut. Jävla subbor som jobbar inom vården.

Du säger att morfin lugnar jävligt bra. Är det nåt du använder dig av?
Citera
2022-11-22, 00:49
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ngingo
Du säger att morfin lugnar jävligt bra. Är det nåt du använder dig av?

Nej, aldrig tagit.
Citera
2022-11-22, 00:57
Medlem
skoputss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 3ncor3
Har kämpat i 20år med psykiatrin pga ångest, depression & suicida tankar och fått antidepressiva, antipsykotiska & alla andra icke beroendeframkallande dom kunnat komma på att trycka i mig, gissningsvis 99% minst. Jag vill inte ha så mycket att jag går som en zombie men jag vill må tillräckligt bra för att ha ett fungerade liv, dvs. sova normala tider & längd, inte ha handikappandeångest var 20-30min och få ordning på min depression så att livet inte känns hopplöst och meningslöst.
Hade 3 samtal med AT-läkare, 1a öga mot öga och 2 i telefon. Första var ok och hon verkade förstå men under telefonsamtalen var det som hon ville att d ämdå jag skulle ta var Attrax och Quetapin. Jag är vid min vägs ände...
Jag har käkat en antidepresseiv sedan 2011 och när jag bad om att få byta för att se någon effekt förändring fick jag svaret att dom tyckte att den medicinen kunde få några månader till på sig för att verka = dom läser inte jornaler och bryr sig inte om mig/övriga patienter...

Vet nån någon bra privatläkare som lyssnar och tar en på allvar i Trestad området? Kan åka längre om så behövs men behöver verkligen någon som tar mig på allvar och inte bara avfärdar mig...
Skicka mig ett dm så e jag förevigt tacksam!!!

MVH

Jonathan

Kan tyvärr inte rekommendera någon privat, men har du ingen som kan stå upp för och stötta dig? Vilka övriga insatser har du fått? Uppenbarligen fungerar inte medicineringen, måste finnas andra vägar än läkemedel. Tror du behöver sätta ner foten och kräva andra insatser.

Kanske du kan få råd här http://www.trestadkbt.se/
Citera
2022-11-22, 00:58
Medlem
ngingos avatar
Citat:
Nej, aldrig tagit.

Hur vet du då att det lugnar så bra? Det gör det ju och det vet iofs de flesta men det lät som nåt du hade erfarenhet av. Men vad bra för det är inget bra alternativ.
Citera
2022-11-22, 01:04
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Hur vet du då att det lugnar så bra? Det gör det ju och det vet iofs de flesta men det lät som nåt du hade erfarenhet av. Men vad bra för det är inget bra alternativ.

Endorfiner är kroppseget morfin. Svårt att förstå?
Citera
2022-11-22, 01:11
Medlem
ngingos avatar
Citat:
Endorfiner är kroppseget morfin. Svårt att förstå?

Nej jag skrev just det. Varför så grinig? Jag försöker hjälpa dig.
Citera
2022-11-22, 01:16
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Nej jag skrev just det. Varför så grinig? Jag försöker hjälpa dig.

Jag behöver ingen hjälp. Tycker du ska hjälpa TS istället.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in