Hej! Det här är första tråden som jag startar här. Jag har hamnat i en rejäl svacka och mår väldigt dåligt. En kort bakgrund är att jag i princip inte har någon familj och har blivit misshandlad under hela uppväxten och i min första relation. Nu har jag nyligen lämnar min andra relation pga psykisk misshandel som har pågått under flera år. I relationen brukade mitt ex gå efter mig från rum till rum och kalla mig elaka saker och efter några år med den behandlingen började jag bryta ihop och slå mig själv. Jag har först nu lyckats lämna relationen, men driver ett företag ihop med mitt ex, som gör att jag fortfarande måste ha kontakt med honom. Problemet är att jag mår så pass psykiskt dåligt att jag är rädd att jag ska gå tillbaka till mitt ex. Om jag gör det, så vet jag att jag kommer fortsätta slå mig själv och det vill jag verkligen inte. Jag kommer aldrig kunna skaffa barn heller, för det tänker jag inte göra så länge jag lider av självskadebeteende. Av någon anledning känns det som att det är omöjligt för mig att gå vidare och jag har extremt dåligt samvete gentemot mitt ex. Jag lider av självhat och när han mår dåligt lägger jag all skuld på mig själv, trots att han har kallat mig elaka saker och förminskat mig under flera års tid. Det tycks vara omöjligt för mig att sluta tycka synd om honom. Inser också att jag lider av trauma bonding, för jag har oerhört svårt att gå vidare och distansera mig från mitt ex. Är det någon som har liknande erfarenheter eller tips på hur jag kan övertyga mig själv om att jag måste ta mig vidare i livet och att det inte (bara) är synd om mitt ex? Jag gjorde slut för snart ett år sedan och flyttade ut för några månader sedan. Att ha sex med någon annan känns som en omöjlighet, för så länge jag vet att han vill ha mig tillbaka så känner jag mig otrogen om jag är med någon annan. Om jag inte går tillbaka till honom så kommer jag antagligen leva som en nunna resten av livet. Hur tar jag mig vidare?