2022-11-17, 17:21
Medlem
Tammers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SexgalenZombie
Eftersom det tex i detta fall, och antagligen många andra, inte går att identifiera den som kör är det mer effektivt och rimligt att ägaren får betala för vad som utförs med ägarens bil, och att ägaren sedan kan återkräva pengarna från den han lånat ut bilen till.
Om det inte går att identifiera en brottsling så kan man inte utdöma något straff. Man kan inte bara döma en annan person lite godtyckligt. Om någon lånar en hammare av mig och går och slår ihjäl någon, ska jag dömas för mordet? Det var ju min hammare som användes. Samma sak ungefär.
Citera
2022-11-17, 20:28
Moderator
Förtydligade rubriken, utgången rubrik "Annan förare tog fartkamera i Tyskland i min bil"
/Moderator
Citera
2022-11-17, 20:42
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tammer
Om det inte går att identifiera en brottsling så kan man inte utdöma något straff. Man kan inte bara döma en annan person lite godtyckligt. Om någon lånar en hammare av mig och går och slår ihjäl någon, ska jag dömas för mordet? Det var ju min hammare som användes. Samma sak ungefär.
Nej, det är definitivt inte samma sak.

En bil står registrerad på en ägare, och som ägare har man även ett ansvar för vem man lånar ut bilen till.
Vill man inte hålla rätt på sin bil, så får man snällt ta böterna själv.

Det är orimligt att bara kunna smita ifrån böter genom att låtsas att inte veta vem som lånat bilen.
Citera
2022-11-17, 20:51
Medlem
eltonkebabs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herr.Dittling

En bil står registrerad på en ägare, och som ägare har man även ett ansvar för vem man lånar ut bilen till.
Vill man inte hålla rätt på sin bil, så får man snällt ta böterna själv.

Det är orimligt att bara kunna smita ifrån böter genom att låtsas att inte veta vem som lånat bilen.
Det är så lagen fungerar även om du inte vill det, du har ingen skyldighet att säga vem som kört.
Citera
2022-11-17, 20:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pf10
Det är naturligtvis vettigt och rättssäkert att det faktiskt är den som begår ett brott som straffas för det hela. Ett ägaransvar i detta avseende utan uppsåt skulle kraftigt avvika från hur vi ser på brott och straff i andra sammanhang, så ser inte riktigt vad som är så urbota korkat med det hela.

Om bilen är stulen är ju en sak. Men det är ju en viss risk om en kompis får låna den. Har du så usla kompisar utan ansvar?
Citera
2022-11-17, 21:02
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eltonkebab
Det är så lagen fungerar även om du inte vill det, du har ingen skyldighet att säga vem som kört.
Snälla rara, jag vet mycket väl att det fungerar så.

Men är det rimligt ?
Du och jag kan, teoretiskt, byta bil och busköra, kanske till och med köra ihjäl någon, och komma undan.

Men du tycker tydligen att det är rimligt.
Då vet vi.
Citera
2022-11-17, 21:04
Medlem
Tammers avatar
Citat:

Nej, man har ju inte det. Jag kan låna ut min bil till en släkting eller kamrat, och jag har inget ansvar för vad denne gör med bilen. Det finns undantag, om jag lånar ut bilen till en som är berusad eller liknande kan jag göras ansvarig för om något händer.
Citat:
Om det är orimligt är väl upp till var och en att bedöma. Det är i alla fall inte olagligt, vi har inga angiverilagar i Sverige.
Citera
2022-11-17, 21:04
Medlem
eltonkebabs avatar
Citat:
Snälla rara, jag vet mycket väl att det fungerar så.

Men är det rimligt ?
Du och jag kan, teoretiskt, byta bil och busköra, kanske till och med köra ihjäl någon, och komma undan.

Men du tycker tydligen att det är rimligt.
Då vet vi.
Du är helt tappad, sorry.
Citera
2022-11-17, 21:05
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tammer
Nej, man har ju inte det. Jag kan låna ut min bil till en släkting eller kamrat, och jag har inget ansvar för vad denne gör med bilen. Det finns undantag, om jag lånar ut bilen till en som är berusad eller liknande kan jag göras ansvarig för om något händer.

Om det är orimligt är väl upp till var och en att bedöma. Det är i alla fall inte olagligt, vi har inga angiverilagar i Sverige.
Återkom när någon billånare kört ihjäl någon av dina närstående.
Citera
2022-11-17, 21:09
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Citat:
Du är helt tappad, sorry.
Jag vill se vad du tycker när någon närstående blivit överkörd och dödad.
Bilägaren hånler, och säger sig inte ha en aning om vem som kan ha kört.

Tycker du verkligen att det är rimligt ?
Citera
2022-11-17, 21:11
Medlem
eltonkebabs avatar
Citat:
Jag vill se vad du tycker när någon närstående blivit överkörd och dödad.
Bilägaren hånler, och säger sig inte ha en aning om vem som kan ha kört.

Tycker du verkligen att det är rimligt ?
Jag tycker att det är rimligt att jag inte är tvingad att ange andra människor, samt att den som begått ett brott ska vara den som hålls ansvarig. Vi pratar om fartkameror dessutom, inte dråp din pappskalle.
Citera
2022-11-17, 21:15
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Citat:
Jag tycker att det är rimligt att jag inte är tvingad att ange andra människor, samt att den som begått ett brott ska vara den som hålls ansvarig. Vi pratar om fartkameror dessutom, inte dråp din pappskalle.
Det är en rimlig princip att böter betalas.

Det ska inte gå så lätt att smita undan.

Man får hålla rätt på sin bil.
Om man inte klarar av det, så borde böter delas ut även för det.

Jag efterlyser ett större ansvar, inte ett smitande som du förespråkar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in