2022-11-16, 14:17
Medlem
carminaburanas avatar
tycker att ni alla tre ska dela på boten.
Citera
2022-11-16, 14:23
Medlem
SexgalenZombies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Office
Det hade varit intressant att veta varför du tycker det är så URBOTA KORKAT. Är det inte ganska rimligt att den som begår brottet är den som kan dömas för det?

Eftersom det tex i detta fall, och antagligen många andra, inte går att identifiera den som kör är det mer effektivt och rimligt att ägaren får betala för vad som utförs med ägarens bil, och att ägaren sedan kan återkräva pengarna från den han lånat ut bilen till.

Men visst, tycker man det är rimligt att man får åka 150km/h förbi en kamera utan konsekvenser pga man har en Musse pigg mask över ansiktet, så kan man behålla dagens regler som är tandlösa.
Citera
2022-11-16, 14:32
Medlem
Har suttit i samma båt, brevet var på tyska så förstod inte mer än att jag kände igen kompisen på fotot. Kryssade i ”NEIN” och fick sedan ett till brev som jag tror förklarade att ärendet var nerlagt.

Blir man fotad i Danmark ringer svenska polisen och kräver ägaren av bilen på pengar.
Citera
2022-11-16, 15:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Swetard
Hej Flashback!

Jag och två andra var nyligen i Tyskland för att handla lite saft, och under hemresan när person X körde så tog hen en fartkamera.

Jag har nu fått hem ett brev från Tyska polisen där jag ombeds betala in böterna. ”Officiellt” känner jag givetvis inte till vad personen som körde heter eller var hen bor. Jag känner hen enbart till förnamnet.

Jag vet att i Sverige har jag ingen skyldighet att uppge föraren alls. Men vad gäller i Tyskland? Kan jag bli tvungen att betala bötern själv om jag skickar tillbaka formuläret och påstår att jag inte vet vem personen är/endast uppger förnamn? Att det inte är jag som kört ser man uppenbart på bilderna, vi är inte ett dugg lika.
I tyskland är böter ägarens ansvar. Så det är bara att betala. Överträdelsen skedde där och länderna har ett samarbete om att driva in dem.
Citera
2022-11-16, 15:36
Medlem
Offices avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SexgalenZombie
Eftersom det tex i detta fall, och antagligen många andra, inte går att identifiera den som kör är det mer effektivt och rimligt att ägaren får betala för vad som utförs med ägarens bil, och att ägaren sedan kan återkräva pengarna från den han lånat ut bilen till.

Men visst, tycker man det är rimligt att man får åka 150km/h förbi en kamera utan konsekvenser pga man har en Musse pigg mask över ansiktet, så kan man behålla dagens regler som är tandlösa.
Okej, men om man inte kan identifiera vem som mördat någon med en kniv kanske det är mer effektivt och rimligt att knivens ägare blir dömd och sen får knivens ägare återkräva tiden i fängelse från den han lånat ut kniven till?
Citera
2022-11-16, 16:00
Medlem
swedsters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Swetard
Står att man ska ange vem som körde. Frågan är om man måste det, eller om det är ”frivilligt” som i Sverige.
Bara säga åt dom att dra åt helvete och påminn dom samtidigt att dom förlorat 2 världskrig
Citera
2022-11-16, 16:17
Medlem
Tinfoiltrolls avatar
Det enklaste är väl att hosta upp stålarna och betala boten? Jag åkte på en fortkörning där tidigare i år, vill minnas att jag rullade fram i 110 på en 100-väg och det kostade mig 20€.
Citera
2022-11-16, 16:40
Medlem
Gulsmurf2s avatar
Be polaren med tung fot betala böterna, känns som att det är det kan bli massa onödiga komplikationer och ångest, så om det inte är som i finland där det kan bli extrema belopp är det väl bara att betala och glömma?
Citera
2022-11-16, 16:50
Medlem
Det är nog 100% kört när det gäller Tyskland. Deras lagar är snudd på drakoniska när det kommer till ansvarsfrågan.

För några år sedan så kunde du i princip inte dela med dig av öppna nätverk, för om någon fildelade (typ Piratebay) på ditt nätverks-IP blev du skadeståndsskyldig för beloppet. Detta försökte ett gäng brännvinsadvokater införa i Sverige sedan med hotbrev, vilket givetvis inte hade någon annan grund än att hoppas folk betalade.
Citera
2022-11-16, 17:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av joakim.svensson
Antingen får man en bot, eller flera sådana, då säger man böter. Alltså en bot, flera böter.
Här verkar "person X" ha stulit en kamera, men det kanske också renderar böter.

För övrigt gott om gissningar i tråden, vet för min del ej heller vad som gäller i Tyskland, men avser inte att gissa. Avvaktar svar från någon som verkligen vet!
Citera
2022-11-16, 23:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SexgalenZombie
Antagligen är lagarna i Tyskland inte så URBOTA KORKADE som de är i Sverige, utan där ska du som ägare av bilen betala.
Det är naturligtvis vettigt och rättssäkert att det faktiskt är den som begår ett brott som straffas för det hela. Ett ägaransvar i detta avseende utan uppsåt skulle kraftigt avvika från hur vi ser på brott och straff i andra sammanhang, så ser inte riktigt vad som är så urbota korkat med det hela.
Citera
2022-11-17, 10:12
Medlem
Vill.Ha.Den.I.2ans avatar
Tänk lite längre. Vad händer när saften är slut? Du åker väl dit igen för att handla ny. Då finns det ju en större risk att få betala mer än första varningen.

Antingen sluta med tysk saft eller betala.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in