Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 6
  • 7
2022-12-21, 05:57
  #73
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tammer
Det har lagstiftarna tänkt på. Parkeringsböter är inte böter, utan en "avgift i kommunal regi". Inget straff alltså, utan en avgift. Och då gäller ägaransvar.
Jo, jag vet.
Man leker med ord.
I sak är är det ingen skillnad.
Citera
2022-12-21, 07:00
  #74
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Swetard
Hej Flashback!

Jag och två andra var nyligen i Tyskland för att handla lite saft, och under hemresan när person X körde så tog hen en fartkamera.

Jag har nu fått hem ett brev från Tyska polisen där jag ombeds betala in böterna. ”Officiellt” känner jag givetvis inte till vad personen som körde heter eller var hen bor. Jag känner hen enbart till förnamnet.

Jag vet att i Sverige har jag ingen skyldighet att uppge föraren alls. Men vad gäller i Tyskland? Kan jag bli tvungen att betala bötern själv om jag skickar tillbaka formuläret och påstår att jag inte vet vem personen är/endast uppger förnamn? Att det inte är jag som kört ser man uppenbart på bilderna, vi är inte ett dugg lika.
Jävla rinkebysvenska, det heter "en bot" eller "flera böter". Du verkar ha fått en bot hemskickad, således "bot", inte "böterna"
Citat:
Ursprungligen postat av feemaxxx
Edit: du kan bestrida böterna och uppge att du inte körde. Skicka passkopia. Uppge inte föraren.

Så lämnas ärendet över till polisen. Sedan får försöka få reda på vem det var

Dö bötesbeloppet inte brukar vara vidare högt, skulle jag absolut betala.
TS försöker förklara att hen har fått en bot hemskickad.
Citat:
Ursprungligen postat av Jahbrah
Jag skulle bett vännen lämna tillbaks fartkameran, vad fan ska han med den till?

Annars, be vännen betala böterna för bövelen.
Har gjort nåt liknande "en vän". Fast det var fortkörning och i Danmark. Sket högaktningsfullt i det, hörde aldrig nåt mer efter första brevet...
Boten menar du väl ändå?
Citera
2022-12-21, 07:24
  #75
Medlem
Jahbrahs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av joakim.svensson
Jävla rinkebysvenska, det heter "en bot" eller "flera böter". Du verkar ha fått en bot hemskickad, således "bot", inte "böterna"

TS försöker förklara att hen har fått en bot hemskickad.

Boten menar du väl ändå?

Är allt bra hemma? Bara att du använder ord som "hen" är sorgligare än att jag använde plural. Men du kanske identifierar dig som en hen? Sorgligt, som sagt.
__________________
Senast redigerad av Jahbrah 2022-12-21 kl. 07:26.
Citera
2022-12-21, 07:32
  #76
Medlem
feemaxxxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tammer
Det är tveksamt om tysk polis kan dra in svenska körkort.

Tyska polisen kan inte dra in fysiskt ta och behålla körkortet. Däremot kan de ge dig körförbud i Tyskland om du gör något dumt som motsvarar att en tysk får indraget körkort.
Citera
  • 6
  • 7

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback