• 1
  • 2
2022-11-16, 10:04
Medlem
Om någon vecka börjar jag på mitt nya arbete som VVS lärling.

Det ska styras upp med hjälp av facket, läroplan, lönstege & så vidare.

För typ 12 år sedan gick jag ut gymnasiet med svets, men blev inget arbete med det.

Nu är man 30 bast och ska skola om, efter 10 år inom distribution branschen.

Jag letar helt enkelt tips, resurser för att plugga, ev youtube videos för att lära sig mer osv osv. Allt relevant som kan vara bra att få igenom
Citera
2022-11-16, 10:12
Medlem
Kolla upp Svanströms el & vvs på youtube
https://www.youtube.com/@SvanstromsELVVSAB

Lärorikt och kul att följa deras vardag
Citera
2022-11-16, 10:15
Medlem
a-mortals avatar
Ett tips är när du googlar så kan du göra avancerade sökningar.
https://www.google.com/advanced_search?hl=sv&authuser=0
Använd fälten exakt följande ord eller fras, inget av följande ord, filtyp och webbplats eller domän, med dessa kan man hitta det mesta man söker.
Citera
2022-11-16, 10:15
Medlem
mimmitigers avatar
Sålänge du är intresserad, motiverad och händig har jag svårt att tänka mig att det tar längre än 1-2år innan du är självgående, med vettiga lärare då vill säga.. Ingen hjärnkirurgi i att löda och gänga/bocka kopparrör.

Förresten så har jag sett nån el/vvs firma på youtube med nån stockholmare som filmar sig och sitt gäng i olika rörkrökaruppdrag, kommer inte på namnet dock.

Lycka till

EDIT: Nynexxty hade svaret på kanalen jag syftade på
Citera
2022-11-16, 10:17
Medlem
Insyn5s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tehfuq

För typ 12 år sedan gick jag ut gymnasiet med svets, men blev inget arbete med det.

Jag letar helt enkelt tips, resurser för att plugga, ev youtube videos för att lära sig mer osv osv. Allt relevant som kan vara bra att få igenom

VVS är ju ganska omfattande. Vilken gren kommer du specifikt verka inom?

En grundregel kan ju vara att lära sig de olika vvs-systemen och hur man skiljer dem. Det är nog viktigt att du kan se skillnaden och har kunskapen kring alla typer av ventiler tex, envägsventil, tvåvägs- tre och fyrvägsventil samt backventil med mera.
Citera
2022-11-16, 10:57
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mimmitiger
Sålänge du är intresserad, motiverad och händig har jag svårt att tänka mig att det tar längre än 1-2år innan du är självgående, med vettiga lärare då vill säga.. Ingen hjärnkirurgi i att löda och gänga/bocka kopparrör.

Förresten så har jag sett nån el/vvs firma på youtube med nån stockholmare som filmar sig och sitt gäng i olika rörkrökaruppdrag, kommer inte på namnet dock.

Lycka till

Löder gör man kanske inte så mycket idag, men lärlingar med svetsutbildning kommer självklart att sättas på svetsjobb vilket förekommer en hel del i VVS-sammanhang, inte bara på rörsidan utan framförallt på montagesidan.
Citera
2022-11-16, 11:12
Medlem
Kione211s avatar
Svetsa rostfritt använder man fortfarande över 76. Alltid svårt att hitta duktiga svetsare.
Jag har jobbat som "vanlig VVS-montör" tills 45. Nu lever jag på mina pengar men vet inte om dom räcker pga inflation.
Började hata jobbet vid 40 då jag fick ont i kroppen av arbetet. Men jag började vid 14 år på lov och sedan heltid, övertid och svartjobb.
Citera
2022-11-16, 12:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nynexxty
Kolla upp Svanströms el & vvs på youtube
https://www.youtube.com/@SvanstromsELVVSAB

Lärorikt och kul att följa deras vardag

Ska kolla detta, tack!
Citera
2022-11-16, 12:19
Medlem
Citat:

Lycka till

Tyvärr går det inte att skynda på läroplanen som ligger på 3 år, om jag fattat det rätt. Utan man kör hela ledet, även om man "kan x moment" så måste det fortlöpa.
Citera
2022-11-16, 13:05
Medlem
funktioners avatar
Citat:

Lycka till

Tycker inte ett-två år låter orimligt. Tittar man på servicesidan av yrket är jargongen att man aldrig blir fullärd med tanke på hur olika man har byggt i fastigheterna man ska ge sig på. Kan vara riktigt knepiga nötter att knäcka på service. Där krävs att man att intresserad och framförallt uppfinningsrik och får bra upplärning av någon som är duktig på att lära ut.
Citera
2022-11-16, 13:06
Medlem
Newkies avatar
Citat:

Finns orter som söker svetsare med ljus och lykta...
Citera
2022-11-16, 15:22
Medlem
Citat:

Jag har också varit sugen som lärling/företagslärling inom vvs. Men jag har blivit lite avskräckt över den låga lönen men har i början och att det tar så lån tid innan man är fullbetald. Hur är din syn på det? Vad är din lön nu i början?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in