• 1
  • 2
2022-11-16, 15:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sisus
Jag har också varit sugen som lärling/företagslärling inom vvs. Men jag har blivit lite avskräckt över den låga lönen men har i början och att det tar så lån tid innan man är fullbetald. Hur är din syn på det? Vad är din lön nu i början?

Oklart vad länen landar på i början. Jag tjänar inte så mycket redan idag, runt 20 efter skatt, räknar gå ner kanske 2.5~3k.

Men sen får jag firmabil till & från jobbet/jobben, så kommer typ inte tanka min privata bil vilket lättar en del.

Räknat på det så är jag ikapp min lön idag efter 1.5 år. Stegen kommer öka 10~12kr/h var 850h(ca varje halvår) arbetstid. När jag sen är färdig så är det fullbetald runt 42 som gäller.
Citera
2022-11-16, 17:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tehfuq
Oklart vad länen landar på i början. Jag tjänar inte så mycket redan idag, runt 20 efter skatt, räknar gå ner kanske 2.5~3k.

Men sen får jag firmabil till & från jobbet/jobben, så kommer typ inte tanka min privata bil vilket lättar en del.

Räknat på det så är jag ikapp min lön idag efter 1.5 år. Stegen kommer öka 10~12kr/h var 850h(ca varje halvår) arbetstid. När jag sen är färdig så är det fullbetald runt 42 som gäller.

Tack för ditt svar. Hur fick du jobbet? Hade du någon form av hjälp från arbetsförmedlingen eller var det via kontakter?
Citera
2022-11-16, 18:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sisus
Tack för ditt svar. Hur fick du jobbet? Hade du någon form av hjälp från arbetsförmedlingen eller var det via kontakter?
Via kontakter
Citera
2023-05-17, 14:50
Medlem
Kampf-Kommandos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kione211
Svetsa rostfritt använder man fortfarande över 76. Alltid svårt att hitta duktiga svetsare.
Jag har jobbat som "vanlig VVS-montör" tills 45. Nu lever jag på mina pengar men vet inte om dom räcker pga inflation.
Började hata jobbet vid 40 då jag fick ont i kroppen av arbetet. Men jag började vid 14 år på lov och sedan heltid, övertid och svartjobb.

Skulle du säga att svetsare är bättre jobb och mer betalt än Vvs?
Citera
2023-05-19, 12:47
Medlem
Kione211s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kampf-Kommando
Skulle du säga att svetsare är bättre jobb och mer betalt än Vvs?
Svetsare slipper värsta skiten som att bila och byta golvbrunn. Men kanske är enformigt.
Det är nog inte bättre betalt. Betalning beror nog mer på sociala kontakter och tur.
Nu finns friskluftsmask men tex "rostfritt" ger farliga gaser.
Citera
2023-05-19, 13:24
Medlem
Kampf-Kommandos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kione211
Svetsare slipper värsta skiten som att bila och byta golvbrunn. Men kanske är enformigt.
Det är nog inte bättre betalt. Betalning beror nog mer på sociala kontakter och tur.
Nu finns friskluftsmask men tex "rostfritt" ger farliga gaser.

Läste om risken för gaser, så det finns inga masker man har som permanent skyddar mot allt sånt fortfarande?
Citera
2023-05-19, 13:36
Medlem
Kione211s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kampf-Kommando
Läste om risken för gaser, så det finns inga masker man har som permanent skyddar mot allt sånt fortfarande?
Friskluftsmask.
Blir nog tråkigt i framtiden att vara svetsare då det finns automatiskt orbital svets.
Bära fram rör och hänga upp så svetsar svetsmaskin själv.
Kvar att göra är komplicerat. Avstickare som luftningen mätuttag mm.
Inom sprinkler kör man numera med rillkoppling istället.
http://www.nordicsprinkler.se/produk...-rillkoppling/
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in