2022-11-16, 14:13
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av GengusKhan
Det är enbart ett slöseri med resurser att de ens kommer till mönstringen. Det finns en direkt koppling mellan lägre IQ och ADHD/Autism.

Ointelligenta människor, i militären, utgör en risk för samtliga andra människor. Om man har bristande sociala kunskaper och förståelser så utgör man en risk för alla andra människor.

Sverige är ingen stormakt där vi behöver massrekrytera, utan militären skall och bör fokusera på folk med en medel eller högre intelligenskvot och spara in pengar där det går. Jag tycker beslutet är helt OK, det är ingen rättighet att få springa runt i skogen och leka soldat och jag hade inte velat ha en utvecklingsstörd person med en AK5 i ryggen.
https://www.baynews9.com/fl/tampa/ne...al-math-skills

Autister som är för intelligenta kanske inte lyder order som den stora grå massan.
Citera
2022-11-16, 14:14
Medlem
belfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Beaver14
DO har bestämt sig för att stämma försvarsmakten m.a.a. en uttalad regel om att personer med diagnos inom autismspektrat inte får mönstra. DO anser att FM måste göra en individuell bedömning av varje person.

https://sverigesradio.se/artikel/eri...-stamma-staten

DO kom fram till att detta var diskriminering redan förra året. Men eftersom FM inte ändrat sig stämmer man nu.
https://www.do.se/kunskap-stod-och-v...-militartjanst

Vad säger ni? Jag kan tycka att det vore på sin plats att alla får mönstra, det är inte samma som att alla får göra tjänstgöring. Å andra sidan är det ju rätt mycket slöseri med resurser att skicka alla "miffon" på mönstring. Å andra sidan kanske ADHD-killar (och tjejer) är bra lämpade att skicka ut i första linjen för att gå bananas i fronten.

Lägg ner den här rättshaveristiska skitmyndigheten, snälla, jag skäms att leva i ett land där den finns.
Citera
2022-11-16, 14:27
Medlem
Hur svårt ska det vara?
Försvarsmakten ska endast innehålla svenska män.
Mongos, kvinnor, babbar, vänsterblivna och andra avarter ska givetvis inte ens få mönstra.
Citera
2022-11-16, 14:30
Medlem
LeCastles avatar
De vinner på det.
De kan med all rätt äta popcorn och titta på när kriget kommer.
Citat:
Det är enbart ett slöseri med resurser att de ens kommer till mönstringen. Det finns en direkt koppling mellan lägre IQ och ADHD/Autism.

Ointelligenta människor, i militären, utgör en risk för samtliga andra människor. Om man har bristande sociala kunskaper och förståelser så utgör man en risk för alla andra människor.

Sverige är ingen stormakt där vi behöver massrekrytera, utan militären skall och bör fokusera på folk med en medel eller högre intelligenskvot och spara in pengar där det går. Jag tycker beslutet är helt OK, det är ingen rättighet att få springa runt i skogen och leka soldat och jag hade inte velat ha en utvecklingsstörd person med en AK5 i ryggen.
Hög intelligens är kopplat till ADHD. Albino-nazist.
Senast redigerad av LeCastle 2022-11-16 kl. 14:32.
Citera
2022-11-16, 14:36
Medlem
Flufffens avatar
Autism och ADHD är inget nytt och förr så var alla (män) tvungna att göra lumpen, förutom de med uppenbara fel och brister. Jag tänker att många autister och dampbarn faktiskt har fått göra lumpen förr i tiden och det har fungerat bra såvitt jag vet. Varför skulle det inte fungera idag?

Där finns många kreativa tänkare bland aspisarna och ADHD-folket som jag tror försvaret hade kunnat dra nytta av.

Där finns inget som stoppar en autist/någon med ADHD från att bli kirurg och tillåta dem att skära bland livsviktiga organ. Men att ge dem en militär utbildning är tydligen livsfarligt
Senast redigerad av Flufffen 2022-11-16 kl. 14:42.
Citera
2022-11-16, 14:41
Medlem
Daria.Ms avatar
Skulle tro att FM går miste om mycket potential om de per automatik utesluter alla med (högfungerande) autism. Samtidigt måste man nog veta hur man förvaltar denna potential, och det har de antagligen inte rutiner eller kompetens för.
Skulle fö. inte förvåna mig om flera av de med högre grad inom militären själva ligger på spektrat.
Citera
2022-11-16, 14:57
Medlem
GubbenILaddans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dragonslayer1339
Våra mongon skulle duga till kanonmat vid fronten, alternativt städa toaletterna.
Utöver det kan dom hålla sig till sin dagliga verksamhet.

Fy fan vilken vidrig människa du verkar vara.
Citera
2022-11-16, 15:11
Medlem
Talking-Donkeys avatar
Sven Dufva var ju en bra soldat.
Han räddade Sverige.
Citera
2022-11-16, 15:12
Medlem
Talking-Donkeys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GubbenILaddan
Fy fan vilken vidrig människa du verkar vara.
Han duger till kanonmat.
😃👍
Citera
2022-11-16, 15:17
Medlem
LagomLats avatar
Citat:

Militären är som gjord för korkade människor, tro inget annat.

ADHD och IQ har inget samband.

Lågbegåvade unga män med ADHD är riktigt användbara vid frånten.

Autister med hög begåvning blir utmärkta kryptörer och telegrafister.

Mönstringen avgör såklart var folk skall placeras, det är inte det DO ifrågasatt.

LL
Citera
2022-11-16, 15:19
Medlem
21512s avatar
Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av Mogna-Meloner
När det gäller Aspergers är det nog snarare så att det är en koppling till hög IQ.

Ja, när det gäller Asperger finns kopplingen till hög IQ. Men inte när det gäller diagnosen Autism. Nu får väl ingen i Sverige dom här diagnoserna längre (det är väl bara Autismspektrumtillstånd?) sedan 5-7 år, så till mönstringen är det kanske inte så många som skulle komma med en Aspergerdiagnos?
Citera
2022-11-16, 15:20
Medlem
RickRozays avatar
Väldigt tråkigt hanterat av FM att inte ens _låta_ dom affekterade komma på mönstring.
Dvs anmäler dom sig och (av någon anledning) vill åka dit så stoppar man det.
Det är jävligt löjligt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in