2022-11-16, 09:44
Medlem
Beaver14s avatar
DO har bestämt sig för att stämma försvarsmakten m.a.a. en uttalad regel om att personer med diagnos inom autismspektrat inte får mönstra. DO anser att FM måste göra en individuell bedömning av varje person.

https://sverigesradio.se/artikel/eri...-stamma-staten

DO kom fram till att detta var diskriminering redan förra året. Men eftersom FM inte ändrat sig stämmer man nu.
https://www.do.se/kunskap-stod-och-v...-militartjanst

Vad säger ni? Jag kan tycka att det vore på sin plats att alla får mönstra, det är inte samma som att alla får göra tjänstgöring. Å andra sidan är det ju rätt mycket slöseri med resurser att skicka alla "miffon" på mönstring. Å andra sidan kanske ADHD-killar (och tjejer) är bra lämpade att skicka ut i första linjen för att gå bananas i fronten.
Citera
2022-11-16, 09:54
Medlem
Jahbrahs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Beaver14
DO har bestämt sig för att stämma försvarsmakten m.a.a. en uttalad regel om att personer med diagnos inom autismspektrat inte får mönstra. DO anser att FM måste göra en individuell bedömning av varje person.

https://sverigesradio.se/artikel/eri...-stamma-staten

DO kom fram till att detta var diskriminering redan förra året. Men eftersom FM inte ändrat sig stämmer man nu.
https://www.do.se/kunskap-stod-och-v...-militartjanst

Vad säger ni? Jag kan tycka att det vore på sin plats att alla får mönstra, det är inte samma som att alla får göra tjänstgöring. Å andra sidan är det ju rätt mycket slöseri med resurser att skicka alla "miffon" på mönstring. Å andra sidan kanske ADHD-killar (och tjejer) är bra lämpade att skicka ut i första linjen för att gå bananas i fronten.

Men transor är ok förstår jag? ÖB är ju bögig som fan och hela FM är ju fruktansvärt pinsam, mest för att den drivs av PK-hjon till skrivbordssoldater.

Så, nu känner jag mig bättre. OnT. Jag tycker varenda jävel ska få mönstra. Det är ju mönstring. Psykolog osv. Bara namnet är ju liksom i klass med utgallring. Det gör man där, inte innan.
Citera
2022-11-16, 09:54
Medlem
Är väl inget konstigt. Precis som att man inte vill ha för dumma människor i militären, så antar jag att man anser att autister utgör en liknande risk.

Man anser helt enkelt att vissa människors risk är större än nytta. De är inte kapabla till att ta hand om sig själva, och deras existens utgör en risk för samtliga involverade, däeav sållas det. Just därför som man har logiktestet vid mönstringen med, så dessa skall snappas upp och tas bort.

Då mönstringen och militären är en högst social organisation så är det ju viktigt att person har viss social förståelse. Att man skall fungera med andra människor bör och skall vara ett grundkrav.
Citera
2022-11-16, 09:55
Medlem
Jahbrahs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GengusKhan
Är väl inget konstigt. Precis som att man inte vill ha för dumma människor i militären, så antar jag att man anser att autister utgör en liknande risk.

Man anser helt enkelt att vissa människors risk är större än nytta. De är inte kapabla till att ta hand om sig själva, och deras existens utgör en risk för samtliga involverade, däeav sållas det. Just därför som man har logiktestet vid mönstringen med, så dessa skall snappas upp och tas bort.

Då mönstringen och militären är en högst social organisation så är det ju viktigt att person har viss social förståelse. Att man skall fungera med andra människor bör och skall vara ett grundkrav.

Men mönstringen är ju sållningen. Eller tror du att ALLA med ADHD, Asperger eller annat är kompletta idioter som inte kan knyta skorna?
Citera
2022-11-16, 09:58
Medlem
Briasccas avatar
Grupper av människor som utgör en risk för andra (kanske också sig själva) i en krigssituation, är inte fler än att man kan ta bort dem från kostnaden och mönstra dem.

Individer som har hjärtsjukdomar, skelettsjukdomar, autism, mag- och tarmsjukdomar ska förstås inte utbildas till soldater då deras handikapp kan förhindra att de kan utföra tilldelade stridsuppgifter i ett skarpt läge.

Om däremot försvarsplikten görs om så att alla i årskullen gör en slags samhällsplikt, från att plocka skräp till att jobba i vården till av vara kustjägare, så ska man förstås mönstra för att se vad man passar till. Men mönstring av individer som man på förhand vet inte kommer att kunna fullgöra sin utbildning och sin stridsuppgift i ett krigsläge, är förstås bara trams.

Hur gör Ryssland och Ukraina med autistbedömda individer i sina krigsmakter? Någon som vet?

Ryssland genomförde nyss en stor mobilisering för att få ihop 300.000 soldater, och hur gjorde de med de autistdiagnosticerade? Armén var beroende av att få in så många som möjligt i trupperna, så det fanns ju ingen anledning att gallra bort de som kunde åtminstone tjänstgöra som enklare kanonmat.
Citera
2022-11-16, 10:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jahbrah
Men mönstringen är ju sållningen. Eller tror du att ALLA med ADHD, Asperger eller annat är kompletta idioter som inte kan knyta skorna?

Det är enbart ett slöseri med resurser att de ens kommer till mönstringen. Det finns en direkt koppling mellan lägre IQ och ADHD/Autism.

Ointelligenta människor, i militären, utgör en risk för samtliga andra människor. Om man har bristande sociala kunskaper och förståelser så utgör man en risk för alla andra människor.

Sverige är ingen stormakt där vi behöver massrekrytera, utan militären skall och bör fokusera på folk med en medel eller högre intelligenskvot och spara in pengar där det går. Jag tycker beslutet är helt OK, det är ingen rättighet att få springa runt i skogen och leka soldat och jag hade inte velat ha en utvecklingsstörd person med en AK5 i ryggen.
Citera
2022-11-16, 10:26
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GengusKhan
Det är enbart ett slöseri med resurser att de ens kommer till mönstringen. Det finns en direkt koppling mellan lägre IQ och ADHD/Autism.

Ointelligenta människor, i militären, utgör en risk för samtliga andra människor. Om man har bristande sociala kunskaper och förståelser så utgör man en risk för alla andra människor.

Sverige är ingen stormakt där vi behöver massrekrytera, utan militären skall och bör fokusera på folk med en medel eller högre intelligenskvot och spara in pengar där det går. Jag tycker beslutet är helt OK, det är ingen rättighet att få springa runt i skogen och leka soldat och jag hade inte velat ha en utvecklingsstörd person med en AK5 i ryggen.

När det gäller Aspergers är det nog snarare så att det är en koppling till hög IQ.

Citat:
The intelligence levels of autistic people, in general, are highly polarized, with many autistic people scoring average to above-average; compared to the general public, more autistic people score in the gifted range (140+ IQ).

https://embrace-autism.com/autism-an...-intelligence/

Så det finns säkert jobb inom militären där hög IQ kan vara en fördel.
Citera
2022-11-16, 10:52
Som en person med autismdiagnos så kan jag till skillnad från många andra se båda sidor av saken här. Förstår att Försvarsmakten inte vill lägga resurser på att låta alla mönstra för att sen komma fram till att din funktionsvariation inte fungerar ihop med t ex vapen. I grund och botten har många med NPF-diagnos svårt med saker som försvaret i princip kräver av sina värnpliktiga. Samarbetsförmåga är nåt av det första som dyker upp på rak arm. Koncentrationssvårigheter är inte heller nåt som funkar bra i FM.

Däremot så kan jag tycka att dom slösar med både intelligens och andra tillgångar genom att helt sonika gallra bort en hel grupp av personer som egentligen är fullt kapabla att göra ett bra jobb. Jag själv klassas som "högfungerande autist" vilket innebär att jag klarar av att ha ett jobb, klarar av att vara ganska flexibel, har sociala förmågor, klarar av att ta hand om mig själv, min bostad, min ekonomi etc. Jag hör till dom få som haft "tur" på det viset.

Men tänk er en autistisk person vars specialintresse är ryska ubåtar, kärnvapen, språk (många npf-are har det som intresse och talar flera olika språk och är självlärda) eller nåt annat användbart. Det hade ju varit meriterande snarare än en belastning.

Jag vet flera personer som aktivt ljugit på mönstring trots diagnos och tagit sig in i försvaret ändå. Många av dom har lämnat, andra är kvar än. Handen på hjärtat, hur många nördar finns det inte redan inom FM, fast som aldrig utretts och fått diagnos? Mörkertalet är nog större än vad folk tror.

Min personliga åsikt är att man INTE borde kalla alla till mönstring. Men låt dom som vill prova på få göra det, där kan vi snacka om prövning på individuell nivå. I slutändan ska det handla om huruvida man klarar kraven eller inte och om du anses vara lämplig för FM. Samma med Polishögskolan.
Citera
2022-11-16, 10:53
Medlem
SYSTEMexes avatar
Folk tycks tro att man endast är stridande i FM. Finns garanterat plats för aspergers-folk att frodas inom t.ex cyberförsvarsenheten eller dyl.

Stor del av alla tech-ledare är autistiska. Jobs, Musk, Gates, Bezos för att nämna några. Vi behöver folk som kan jobba timme efter timme med tekniska saker som normala människor tycker är dötrist.
Citera
2022-11-16, 11:10
Medlem
Megaforces avatar
DO kommer att förlora så att det ringer om det. Mönstring är ingen mänsklig rättighet utan en myndighetsprövning just för att sortera personer efter sin förmåga och man har alltså full rätt att göra precis som man vill.
Citera
2022-11-16, 11:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mogna-Meloner
När det gäller Aspergers är det nog snarare så att det är en koppling till hög IQ.

Så det finns säkert jobb inom militären där hög IQ kan vara en fördel.

Aspergers finns ju inte längre, utan enbart högfunktionerande autism som är kopplat till en hög IQ. Problemet är dock att personen har svårt för sociala regler, strukturer, signaler och förändring.

Knappast någonting som är optimalt för en soldat, men möjligtvis hade de kunnat fylla en funktion kring cyberdelen, men svårt att tro att de skulle rekrytera via mönstringen. Således tycker jag beslutet är i sin ordning.
Citera
2022-11-16, 11:16
Medlem
Beaver14s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Megaforce
DO kommer att förlora så att det ringer om det. Mönstring är ingen mänsklig rättighet utan en myndighetsprövning just för att sortera personer efter sin förmåga och man har alltså full rätt att göra precis som man vill.

Tror du? Just för att det är en myndighetsutövning är ju reglerna ännu skarpare på "lika inför lagen". Precis som användaren zirik skriver här ovan så är det ju svårt att egentligen dra alla över en kam bara för att man har en diagnos (som i sig är väldigt bred) och det kan mycket väl finnas uppgifter inom FM som lämpar sig utmärkt för en person med asperger/autism av den lite mildare graden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in