2022-11-13, 22:58
Citat:
Ursprungligen postat av Snickartasken
Jag tror delfin är ganska likt tonfisk i köttet.
Delfinkött har mjukare konsistens, olikt fisk. Jag tyckte det smakade illa. Tonfisk däremot är gott och relativt låga nivåer tungmetall.
Hur delfin står sig där vet jag inte, men den är högt upp i näringskedjan.

De djur som blivit matdjur är nog de som är enkla att ha som boskap, genererar bra med kött och smakar okej. Hund hade kanske ätits mer om deras beteende var lämpat för boskapsdrift.
Det är svårare att ha en flock vargar i en hage, än hönor eller får.
Senast redigerad av p00nino 2022-11-13 kl. 23:00.
Citera
2022-11-13, 23:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mikaels
Delfinen är (ännu) inte fridlyst, och inte ett bytesdjur. Poängen med texten på tonfiskburkarna är att tonfisken fångas utan att man samtidigt dödar delfiner i onödan.
Delfiner är nämligen däggdjur som andas luft, till skillnad från tonfisk, som är en fisk.
Med dåliga fångstmetoder fastnar delfinerna i tonfisknäten och drunknar, till ingen nytta.
Är detta verkligen nyheter?

Menar du att delfiner inte är fridlysta av alla jordens länder än? Delfiner (och alla andra arter inom ordningen Cetacea, valar) är i alla fall fridlysta inom EU, och säkert många andra länder.

Citat:
All whale species and other cetaceans are protected from deliberate disturbance, capture or killing within EU waters. The EU legislation prohibits the keeping, transport and sale or exchange of specimens taken from the wild and bans the introduction of cetaceans into the Union for primarily commercial purposes.
https://ec.europa.eu/environment/bio...re/whaling.htm
Citera
2022-11-13, 23:09
Medlem
mikaelss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hominem
Menar du att delfiner inte är fridlysta av alla jordens länder än? Delfiner (och alla andra arter inom ordningen Cetacea, valar) är i alla fall fridlysta inom EU, och säkert många andra länder.

https://ec.europa.eu/environment/bio...re/whaling.htm
Tack för info, nej, jag visste faktiskt inte att delfiner var fridlysta, men är glad att ha fel i detta, det är ju bra att de är fridlysta. Och glad att ha lärt mig något nytt.
Citera
2022-11-13, 23:18
Medlem
Hamleyss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kraftkarl
Ja, delfinkött innehåller avsevärt mer tungmetaller än tonfisk. Främst stora mängder av kvicksilver, sen är det egentligen inte tonfisk som säljs på burk. Närmare en makrillbesläktad fisk av mycket sämre kvalité, storleken på dessa är inte i närheten av blåfenad eller gulfenad tonfisk. Burkarna innehåller bonit eller skipjack/albacore.

Jo det är klart att det är bättre att äta nyttig tonfisk än onyttig.
Men om man jämför gul eller blåfenad tonfisk, är det lika illa som att äta delfin?
Citera
2022-11-13, 23:20
Moderator
Kraftkarls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamleys
Jo det är klart att det är bättre att äta nyttig tonfisk än onyttig.
Men om man jämför gul eller blåfenad tonfisk, är det lika illa som att äta delfin?

Nej, det är sämre ur ett hälsoperspektiv att äta delfin än gul eller blåfenad tonfisk. Att äta delfin är mer en fråga om etik.
Citera
2022-11-13, 23:29
Medlem
Hamleyss avatar
Citat:
Nej, det är sämre ur ett hälsoperspektiv att äta delfin än gul eller blåfenad tonfisk. Att äta delfin är mer en fråga om etik.

Varför skulle det vara sämre att äta tonfisk är delfin?
Dom verkar ju äta ungefär samma föda?

Om inte delfiner är utrotningshotade så är det nog inte sämre att äta delfin än kossa.

Jag skulle väl inte heller tycka att det är så smakligt att äta delfin.
Fast det borde inte spela nån roll om man tänker efter
Citera
2022-11-13, 23:32
Medlem
Stenballes avatar
Jag vill bara påpeka ett par saker här.

För det första så hamnar delfiner inte i tonfiskkonserver eller liknande, utan problemet är själva fisket.
De fiskar som säljs som tonfisk fångas i nät, och i dessa nät fastnar även delfiner.

Eftersom delfiner är däggdjur som behöver gå upp till ytan för att andas luft, men inte kan göra det när de sitter fast i nätet, så drunknar de.

Den där märkningen som hävdar att tonfisken är "delfinsäker" kan man tyvärr sällan lita på.
De som fiskar tonfisken köper en rättighet att använda märkningen, men det finns inga kontrollmyndigheter som säkerställer att det stämmer.
Citera
2022-11-13, 23:40
Moderator
Kraftkarls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stenballe
Jag vill bara påpeka ett par saker här.

För det första så hamnar delfiner inte i tonfiskkonserver eller liknande, utan problemet är själva fisket.
De fiskar som säljs som tonfisk fångas i nät, och i dessa nät fastnar även delfiner.

Eftersom delfiner är däggdjur som behöver gå upp till ytan för att andas luft, men inte kan göra det när de sitter fast i nätet, så drunknar de.

Den där märkningen som hävdar att tonfisken är "delfinsäker" kan man tyvärr sällan lita på.
De som fiskar tonfisken köper en rättighet att använda märkningen, men det finns inga kontrollmyndigheter som säkerställer att det stämmer.

Det stämmer, delfinmärket köps och några kontroller görs inte. Dessutom så är har fisket efter tonfisk en negativ påverkan på vithajarna, hajarna lockas dit och trasslar in sig i näten och dör när de försöker ta sig ut. I Tunisien skjuts dem av fiskarna då de anser att de gör stor skada på fisket.
Citera
2022-11-13, 23:58
Medlem
Stenballes avatar
Citat:
Det stämmer, delfinmärket köps och några kontroller görs inte. Dessutom så är har fisket efter tonfisk en negativ påverkan på vithajarna, hajarna lockas dit och trasslar in sig i näten och dör när de försöker ta sig ut. I Tunisien skjuts dem av fiskarna då de anser att de gör stor skada på fisket.

Föroreningar, överfiske och förstörelse av yngelplatser drabbar fiskar och andra havsdjur i väldigt stor utsträckning men "svinn", alltså djur som dör utan att tas tillvara bör också vara ett stort problem, men hur stort vet jag dock inte.
Citera
2022-11-13, 23:59
Medlem
Citat:
Det är intressant hur vissa arterär lite för gulliga för att äta. Är delfinen fridlyst? Det brukar vara en stämpel på tonfiskburkar som visar att delfiner inte påverkas.
Det är lite liknande med hästkött. Jag tyckte det var magiskt gott med hästbiff när jag fick chansen att äta det. Men svårt att finna i butik.
Har någon provat att äta delfin?
Är det samma med kanin t.ex? Lille Skutt" t.ex..
Handlar inte mest om att de är gulliga men högt utveklade med en intelligens som kanske är högre än tex.Schimpanser
Citera
2022-11-14, 00:06
Medlem
Stenballes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Guderian99
Handlar inte mest om att de är gulliga men högt utveklade med en intelligens som kanske är högre än tex.Schimpanser

Nja, grisar är minst lika intelligenta som hundar, men de flesta av oss äter gärna skinka och bacon...
Citera
2022-11-14, 00:09
Medlem
Citat:
Det är intressant hur vissa arterär lite för gulliga för att äta. Är delfinen fridlyst? Det brukar vara en stämpel på tonfiskburkar som visar att delfiner inte påverkas.
Det är lite liknande med hästkött. Jag tyckte det var magiskt gott med hästbiff när jag fick chansen att äta det. Men svårt att finna i butik.
Har någon provat att äta delfin?
Är det samma med kanin t.ex? Lille Skutt" t.ex..

Gud sa i alla fall så här:
Leviticus 11:9-12
(9)* Detta får ni äta av det som är i vattnet: Allt i vattnet, i sjöarna och floderna, som har fenor och fjäll, det får ni äta.
(10)* Men allt i sjöarna och floderna som inte har fenor och fjäll, allt som rör sig i vattnet, ja, alla levande varelser som finns i vattnet, det skall ni anse som något avskyvärt.
(11)* Ja, de skall vara en styggelse för er. Av deras kött skall ni inte äta, och deras döda kroppar skall ni avsky.
(12)* Allt i vattnet som inte har fenor och fjäll skall vara något avskyvärt för er.

Hästen är inte heller den ett djur som ska ätas enligt bibeln. Den idisslar inte och har inte kluvna klövar. Anledningen (utöver att det står så i bibeln) till varför man inte ska äta dom vet jag inte. men det finns säkert en anledning som är mycket bra eftersom att Gud instruerade Moses på så vis.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in