Citat:
Ursprungligen postat av
Snickartasken
Det är intressant hur vissa arterär lite för gulliga för att äta. Är delfinen fridlyst? Det brukar vara en stämpel på tonfiskburkar som visar att delfiner inte påverkas.
Det är lite liknande med hästkött. Jag tyckte det var magiskt gott med hästbiff när jag fick chansen att äta det. Men svårt att finna i butik.
Har någon provat att äta delfin?
Är det samma med kanin t.ex? Lille Skutt" t.ex..
Gud sa i alla fall så här:
Leviticus 11:9-12
(9)* Detta får ni äta av det som är i vattnet: Allt i vattnet, i sjöarna och floderna, som har fenor och fjäll, det får ni äta.
(10)* Men allt i sjöarna och floderna som inte har fenor och fjäll, allt som rör sig i vattnet, ja, alla levande varelser som finns i vattnet, det skall ni anse som något avskyvärt.
(11)* Ja, de skall vara en styggelse för er. Av deras kött skall ni inte äta, och deras döda kroppar skall ni avsky.
(12)* Allt i vattnet som inte har fenor och fjäll skall vara något avskyvärt för er.
Hästen är inte heller den ett djur som ska ätas enligt bibeln. Den idisslar inte och har inte kluvna klövar. Anledningen (utöver att det står så i bibeln) till varför man inte ska äta dom vet jag inte. men det finns säkert en anledning som är mycket bra eftersom att Gud instruerade Moses på så vis.