2022-11-14, 00:10
Medlem
ArgusOnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kraftkarl
Ja, delfinkött innehåller avsevärt mer tungmetaller än tonfisk. Främst stora mängder av kvicksilver, sen är det egentligen inte tonfisk som säljs på burk. Närmare en makrillbesläktad fisk av mycket sämre kvalité, storleken på dessa är inte i närheten av blåfenad eller gulfenad tonfisk. Burkarna innehåller bonit eller skipjack/albacore.

Av just anledning att de har mindre tungmetaller och således är mer hälsosamt att äta.
Citera
2022-11-14, 00:14
Medlem
Delfiner bär på sjukdommar som är överförbara till människor och begravs också ofta av den anledningen på land.
Citera
2022-11-14, 00:26
Medlem
trickydicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stenballe
Jag vill bara påpeka ett par saker här.

För det första så hamnar delfiner inte i tonfiskkonserver eller liknande, utan problemet är själva fisket.
De fiskar som säljs som tonfisk fångas i nät, och i dessa nät fastnar även delfiner.

Eftersom delfiner är däggdjur som behöver gå upp till ytan för att andas luft, men inte kan göra det när de sitter fast i nätet, så drunknar de.

Den där märkningen som hävdar att tonfisken är "delfinsäker" kan man tyvärr sällan lita på.
De som fiskar tonfisken köper en rättighet att använda märkningen, men det finns inga kontrollmyndigheter som säkerställer att det stämmer.

Delfinen Peter begick självmord genom att lägga sig på botten och drunkna. Googla gärna delfinen Peter.

Gällande Hästkött så kom det fram under Findus hästlasange-skandal att bara i Sverige avlivas det ca 10.000 hästar årligen, men nästan allt kremeras, väldigt lite går till mat.

Som tur är har min lokala Ica häststek i charken som jag brukar köpa. Häst är jättegott. Delfin tror jag smakar tran.

Vi borde äta mera häst.
Citera
2022-11-14, 01:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stenballe
Nja, grisar är minst lika intelligenta som hundar, men de flesta av oss äter gärna skinka och bacon...

Så sant. Fler börjar se detta som problematiskt däremot och tänka till om dubbelmoralen. Kan säga för egen del att jag hade haft väldigt svårt att döda en gris för mat jämfört med t.ex en kyckling. Tror bara det är för lätt att koppla bort mentalt när man köper köttet.

Båda behandlas såklart extremt illa när det gäller köttindustri, men känns nästan alltid värre att döda något med högre intelligens. Kanske för att de är mer medvetna om vad som händer och troligen kapabla att lida mer, generellt.
Citera
2022-11-14, 01:18
Medlem
Trakessons avatar
Jag har aldrig ätit delfin. Däremot har jag ätit valbiff. Jag upplevde smaken som märklig. Konsistensen var som kött men trots det tyckte jag att det smakade åt fiskhållet. Kanske var det ”hav” det smakade eller något. Hur som helst tyckte jag inte det var särskilt gott vilket var en lättnad. Rent moraliskt tycker jag inte det är ok att äta valkött men jag blev bjuden och den som bjöd hade lagt ner stort besvär och ganska mycket pengar så jag hade inte kunnat tacka nej utan att förolämpa värdfolket. Det kändes i alka fall bra att jag inte tyckte det var gott. Det tycker jag för övrigt inte att tonfisk är heller.
Citera
2022-11-14, 02:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snickartasken
Det är intressant hur vissa arterär lite för gulliga för att äta. Är delfinen fridlyst? Det brukar vara en stämpel på tonfiskburkar som visar att delfiner inte påverkas.
Det är lite liknande med hästkött. Jag tyckte det var magiskt gott med hästbiff när jag fick chansen att äta det. Men svårt att finna i butik.
Har någon provat att äta delfin?
Är det samma med kanin t.ex? Lille Skutt" t.ex..

De som ligger i toppen av näringskedjan, köttätare brukar ej vara bra att äta mycket av då de tenderar att samla på sig gifyer av olika slag, ex kvicksilver.
Citera
2022-11-14, 02:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trakesson
Jag har aldrig ätit delfin. Däremot har jag ätit valbiff. Jag upplevde smaken som märklig. Konsistensen var som kött men trots det tyckte jag att det smakade åt fiskhållet. Kanske var det ”hav” det smakade eller något. Hur som helst tyckte jag inte det var särskilt gott vilket var en lättnad. Rent moraliskt tycker jag inte det är ok att äta valkött men jag blev bjuden och den som bjöd hade lagt ner stort besvär och ganska mycket pengar så jag hade inte kunnat tacka nej utan att förolämpa värdfolket. Det kändes i alka fall bra att jag inte tyckte det var gott. Det tycker jag för övrigt inte att tonfisk är heller.

Kan inte påstå jag uppskattar smaken av val eller säl, sen kanske jag ej ätit det på rätt sätt. Men upplevs för mycket "vilt/fisksmak".

Skulle kunna äta igen om bjuden men kommer aldrig köpa och tillaga själv.
Citera
2022-11-14, 07:16
Medlem
Naturligtvis borde vi inte äta rådjur eller älg, utan äta det mera koncentrerade köttet från räv eller varg
Citera
2022-11-14, 08:35
Medlem
Därför att delfiner är söta och hoppar men tonfisk kommer i en burk! duh...
Citera
2022-11-14, 10:29
Medlem
Schicklgrubblares avatar
Delfiner är en av de mest intelligenta djur på jorden.
Citera
2022-11-14, 10:41
Medlem
Nog bara en korkad inställning att bara äta vissa djur..förr på 70talet åt vi häst tex..pratar vi dåligt kött måste ju kyckling ligga i botten..vad gäller bakterier å virus..just tonfisk tycker jag själv är det sämsta fiskköttet..grovt å smaklöst..men människan värderar ju alltid djur efter utseendet..
Citera
2022-11-14, 11:50
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av maallgan
Naturligtvis borde vi inte äta rådjur eller älg, utan äta det mera koncentrerade köttet från räv eller varg
Vad är det som skulle vara mer koncentrerat i räv- och vargkött än i älg- och rådjurskött förutom att rovdjurskött garanterat innehåller mera tungmetall?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in