• 7
  • 8
2022-11-25, 12:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av daggi112
4% av 3 miljoner dollar motsvarar 100.000 SEK i mnanden netto, d lr du leva gtt

Jo, exakt. Jag och frun spenderar nog redan 80-100k per mnad tyvrr. Det blir s om man kper frska rvaror och har en fru som kper hudkrm fr 4 lk per mnad och handlar p Amazon varje dag he he.
Citera
2022-11-27, 11:36
Medlem
Rutger.Jonakers avatar
ven om jag ger huset s skall det underhllas och renoveras regelbundet. Kken ter pengar. Nu gr jag mycket sjlv tillsammans med slkt och vnner, men tnk att man inte har den mjligheten. Badrum 50-200 000 beroende p, nytt kk +100 000, takomlggning 150-200 000, luft/luftvrmepump 20-30 000 eller n vrre bergvrme +200 000, fnsterbyte 50-200 000 och s vidare.

Sedan r det vl sknt att kunna byta bil nr den gamla brjar krngla och har gtt alldeles fr lngt. Kunna ka p en resa d och d. I sommar tnkte jag ta en tjnstledighet p ngra veckor utver semester, s jag gr vid midsommar och kommer tillbaka frst i mitten p augusti. Det innebr 3 veckors inkomstbortfall. Sedan finns det alltid ngot man behver... S blir mblerna gamla, elektronik gr snder... Matpriserna kar, elpriserna kar... Sedan kanske man vill ha en bt. Eller om man r lagd mer som landkrabba en husvagn. Och s rullar det p.

Bara man tittar efter finns det hl att fylla.
Citera
2022-11-29, 16:37
Medlem
Jag krde p en fire som blev vldigt lyckad. Jobbar mina sista dagar just nu.

Tidigare har jag mest sparat till husrenoveringar och liknande. Det r nog dr jag har lagt mest pengar. Men jag gillar att snickra och pyssla. Ganska trevligt istllet fr att sitta och knappa p tangentbordet som man gr p jobbet.

Just nu nsta stora inkp p agendan r att kpa hus nr 2 i ett varmare land. Vi ska brja ka runt och kolla p lite orter som vi tycker ser intressanta ut.
Citera
2022-11-30, 02:59
Moderator
Motvillig1.2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av daggi112
4% av 3 miljoner dollar motsvarar 100.000 SEK i mnanden netto, d lr du leva gtt

Jag har inte kollat p olika FIRE-forum och r ingen sparekonom p ngot stt men jag fr inte ihop det dr. Om vi rknar enkelt med en dollar p tio spnn och frsker kpkraftsjustera genom att lgga p inflation s kommer man inte lngt, ens med en respektabel summa som 3MUSD.

30MSEK
Inflation 3% (man frlorar 900KSEK i kpkraft)
100K per mnad i utgifter = 1,2MSEK.
Netto handlar det om i runda slngar 2M mindre kpkraft efter r 1. Om man skall behlla kapitalet intakt mste man d hitta en avkastning efter skatt p 2M p 30M. Runt 10% fre skatt. Det r Madoffniver och inget man kan rkna med. Och d hamnar man i att ta av kapitalet, vilket frsts r rimligt om man inte vill d rik men i sin tur leder till att frska ta hjd fr hur lnge man kan tnkas leva osv.

Kr jag 100K per mnad, 3% inflation, 8% bruttoavkastning p 20M (10M sitter i bostad= och 35% skatt p avkastningen s tar pengarna slut efter lite mer n 20 r, varvid man fr slja kken och kan kra p ngra r till.

Skall man sen ta hjd fr statistiskt mycket sannolika hndelser - skiljsmssa, svr sjukdom, inflationsspikar, lgkonkunkturer, skattehjningar - ver 50 r eller hur lnge man nu hoppas leva s blir det nnu vrre.

Drmed inte sagt att man inte skall satsa p FIRE eller inte spara och investera, det skall man absolut. Alltid bttre att ha pengar och buffert n att inte ha det. Jag tror dock att mnga underskattar effekterna av inflation ver tid och bygger guldlocksscenarier dr allt kommer att vara stabilt och frutsgbart, friskt och lyckligt. Vill man lra sig av historien kan man titta p vad som hnde med en massa arvtagare till industrialiseringsfrmgenheter skapade p 1800-talet som levde som rentierer (gammalt ord fr FIRE-folk) nr 1914 och 1929 kom och knackade p.
Citera
2022-11-30, 03:08
Medlem
Running_mans avatar
Spara pengar. Lgg dom i ett konto mrkt "ifall det fr t helvete".

Fr nr bilens AC-kompressor totalhavererar eller nr du upptcker en vattenlcka i badrumsgolvet vill du kanske fixa detta direkt -utan att behva g via banken(eller mamma) och lna ihop pengar i panik

Det r alltid bra att ha en summa ver till snt. Fr grejer har en tendens att g t helvete ibland.
Citera
  • 7
  • 8

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in