2022-11-13, 21:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RaccoonWithBroom
Jo men det stämmer i det du säger, det som jag undrar däremot är hur annorlunda dom ställer sig emot att man "glömmer" och skicka in rapporteringen gentemot att man kastar in massa olika jobb där man skriver datum "som inte stämmer" och dom kommer på en. Då har man ju medvetet försökt o lura dom, IFALL dom nu skulle ringa vilket inte verkar sannolikt ifrån ovanstående kommentarer. Och söka massa jobb som du inte har en chans att få känns ju otroligt meh såhär tätt inpå så att säga.

vaddå så här tätt, du ser ju ansökningstiderna och vet då när du kan skiva att du sökte jobbet under förra månaden. Du ska ju fylla i vad du sökte förra månaden vet du väl ! oktober, det ska du hålla koll på eller vad trodde du? från den första till den sista oktober och kommer du nu så måste du ju oavsett ljuga.

Sök bara jobb hos mindre nogräknade företag. många kollar så snabbt genom mejlen som hamnat i skräpfilltet och har så mycket att göra så dom kommer säkert inte komma ihåg eller ha kolla på något alls bland dem miljon porr och scam dom fått och kommer bara himla med ögonen åt den idioten som ringer från arbetsförmedling för att kontrollera om käre Jonas svennson verkligen sökte det där jobbet för tre veckor sedan, mitt uppe i tre byggbesikningar och men miljon andra saker man måste hålla på med själv på ett mindre bolag. Kanske finns det något övernitisk idiot på kommunen som sitter och sparar listor med 150 pers som sökt det där städ eller vaktmästarjobbet. Om du verkligen tror att detta kommer hålla så varsågod. Sök där du tror massor med folk sökt, och sök också på mindre företag.

1 du skiter helt enkelt i det och du åker på en varning. varning ett händer inget. varning tre eller fyra så blir du avstängd för gott/ tills du fixar nytt villkor.

2 du fyller i massa jobb som du "inte sökt" någon ringer för att kolla och du har så klart memorerat allt på en lapp som du har med.

Du bör så klart kolla vad som händer om du helt enkelt ljuger men chansen att dom vet det är minimal.

Sen så ser du till att söka minst två jobb nu i morgon. och ha det som vana minst två varje vecka, man sparar det ju där och det tar tre minuter att söka ett jobb på riktigt. Så fixar du inte det får du allt skylla dig själv tycker jag.

Det här borde du känt till.

Säker man 15 så lär ingen ringa, söker du tre så lär det lysa rött i systemet... Det är det som är grejen. Att åka på att någon kollar exakt är väldigt osannolikt och inget jag hadde gillat om dom ringer mitt företag... Jag hadde sagt att dom är dumma i huvudet för hur ska jag kunna minnas det och jag hadde bett dom fara och flyga.
Senast redigerad av Brodrude 2022-11-13 kl. 21:39.
Citera
2022-11-13, 21:37
Medlem
Prodelins avatar
Jag kan dock säga att AF bryr sig inte och kollar inte heller, de bara trycker granskad, det där med att en robot kontrollerar är bara skitsnack och mer för att skrämmas.
Citera
2022-11-13, 21:45
Medlem
Mailmanss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prodelin
Jag kan dock säga att AF bryr sig inte och kollar inte heller, de bara trycker granskad, det där med att en robot kontrollerar är bara skitsnack och mer för att skrämmas.

Vet du det, eller tror du detta?

Om du VET, hur vet du det?
Citera
2022-11-13, 21:46
Medlem
Emellies avatar
AF kontaktar inte företagen för att kontrollera att du sökt de tjänster du angett, utan det är du som ska kunna redogöra för att du har sökt tjänsterna genom att dokumentera ansökningshandlingar, mail osv.

Om du blir uttagen för kontroll så kommer de efterfråga dessa dokument. Står på deras hemsida.

Hur stor chans det är att det blir kontroll överhuvudtaget vet jag dock inte.
Citera
2022-11-13, 21:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Prodelin

Näpp så är det inte. Det är en algoritm som kollar dig och om du säker för lite jobb så kommer en levde person ringa dig. exakt gräns kommer jag ej avslöja men så är det.

Bäst är att hålla sig i alla fall över tio sökta jobb i månaden och skulle någon ringa så öka med fem.

jag sökte tre en gång och då ringde det men jag jobbar inom bygg och den lilla tjej som var inryckande exrajobbare under skoltiden. Fick lite fint förklara att så här inför jul tar inte en jävel in en byggare i lägenheten och det förstod hon och jag förklarade att det är ofta svårt inför semestern (ingen anställer när man ska ha semester) och över jul branschen är sådan och har alltid vart sådan. Men har en byggare inget jobb vid april då kan du börja undra varför och börja grilla dom lite sa jag.

Söker man 15 jobb så hör aldrig någon av sig om det inte börjar röra sig slut på kassadagar och har ingen hört av sig så ska man höra av sig till dom.
Citera
2022-11-13, 22:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Emellie
AF kontaktar inte företagen för att kontrollera att du sökt de tjänster du angett, utan det är du som ska kunna redogöra för att du har sökt tjänsterna genom att dokumentera ansökningshandlingar, mail osv.

Om du blir uttagen för kontroll så kommer de efterfråga dessa dokument. Står på deras hemsida.

Jaha ungefär 2% har ens hört av sig och det är om man sökt ett jobb på någon större organisation. Aldrig någonsin på Nesse-sneckarn skickad något alls överhuvudtaget.
Inte ens ett simpelt vi mottog din ansökan genom någon autogrej.

men självklart så gäller det att ha stenkoll på vad man sökt och när. Men främst aldrig någonsin göra så här utan man söker massor med jobb som man ska göra som man vet att man knappt kan få som är enkla att söka men som man själv vet att ingen vill ha en till. Det är ju bara att autoskicka där man skickar med AF s eget grejs,. Allt bara för att fylla ens förpliktelse så idioterna på AF tycker att det ser bra ut.
Frågan är bara varför TS inte gjorde det, det är ju så lätt att bara klicka på dom där man skickar med CV från AF och den skiten helt automatiskt med en knapptryckning. Det är ju det lättaste på den här planeten typ och trycka på en knapp två gånger i veckan klarar ju vilken idiot som helst ju även om man är full eller vad som helst och man vet ju att vissa jobb har ju tusen sökt så man vet ju att man kommer inte få det ändå.
Citera
2022-11-13, 22:16
Medlem
bunjackens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Emellie

Hej risken att de kollar är väldigt liten under tiden ca år 2013-2022 kollade de mig inte en enda gång faktiskt sen kanske jag bara hade otrolig tur sökte ärligt bara ett fåtal jobb
Citera
2022-11-13, 22:22
Medlem
Man behöver ju inte ens söka jobb via mejl eller så. Räcker man påstår att man frågat, spontan sök.
Kan vars på ica osv. Men kolla med en polare eller släkt och säg att du har sökt jobb på deras arbeten. Jag behöver söka ett jobb men orkar inte ens det och bara drar iväg något flum sista dagen som vanligt
Citera
2022-11-13, 22:51
Medlem
IRMEs avatar
När man läser denna tråd så börjar man ju tänka att det är helt värdelöst att vi skattebetalare ska ge ut gratispengar och resurser till "arbetsökande".
Citera
2022-11-13, 22:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Plukke
Välde skulle AF ta den tiden att ringa och kolla om man har sökt? Låter väldigt tidskrävande.

AF skulle aldrig göra det. Det är en statlig myndighet med begränsade resurser. Och utan motiv
A-kassor däremot. Dom kan nog tänka sig leta fuskare som dom kan slippa betala för
Citera
2022-11-13, 22:59
Medlem
Kanonklass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eyecreate
AF skulle aldrig göra det. Det är en statlig myndighet med begränsade resurser. Och utan motiv
A-kassor däremot. Dom kan nog tänka sig leta fuskare som dom kan slippa betala för

Akassan samkör med AF.
Citera
2022-11-13, 23:00
Medlem
Tjena!

Nu är det så att deadline för att rapportera jobb på arbetsförmedlingen för oktober månad är inatt och man har varit utomlands på semester och varit väldigt lat och inte sökt så värst mycket jobb (Givetvis ingen ursäkt men nu är det så). Låt oss säg att jag skickar in till diverse företag nu ikväll, hur sannolikt är det att arbetsförmedlingen kontaktar företagen man skickat in till o kollar när man sökt jobb osv? Tyvärr har man väl skitit i de blå skåpet som man brukar säg, men ja.

Skulle säga att risken är minimal!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in