2014-12-17, 19:50
Medlem
swimp78s avatar
SNÖ i amerikansk film ofta ibland vara pinsamt dålig. Ibland är den fortfarande på 1950-tals nivå rent tekniskt. Vet inte vad det beror på, kanske handlar om filmer som görs av folk som bott hela livet på västkusten och inte märker hur orealistisk snön ser ut?

Det märks att de som gör filmen inte har en aning om hur en kall snöig vinterdag känns

Ofta är snön lätt och pudrig och varenda korn är skilt från det andra, man märker att det är typ plastflagor , lätta, som yr upp som damm. Sen i scener där folk ska föreställa vara utomhus i kylan, så har de aldrig mössa och vantar och ordentligt knäppta jackor. Det kan vara scener där man går omkring i en skog i lågskor i snön och själva kyl-aspekten verkar inte vara något problem alls för rollkaraktärerna.
Citera
2014-12-17, 20:08
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av T.H.F.C.
På sistone har jag börjat störa mig på att folk som kör bil i filmer inte kollar på vägen tillräckligt mycket för att det ska kännas realistiskt.
Och rycker i ratten hela tiden
Citera
2014-12-17, 20:20
Medlem
swimp78s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av T.H.F.C.
På sistone har jag börjat störa mig på att folk som kör bil i filmer inte kollar på vägen tillräckligt mycket för att det ska kännas realistiskt.

Lite som den ofrivilligt komiska skidscenen från Hitchcocks "Spellbound"

https://www.youtube.com/watch?v=oP_VV-yHVYY
Citera
2014-12-17, 22:19
Medlem
Svarta-Skatans avatar
Jag kan störa mig på att om du har en hård boss/gangsterledare så kan han döda sina underhuggare om dom gör nåt fel eller misslyckats med sitt uppdrag, spelar ingen roll hur hängivna sin chef dom är eller hur länge dom har jobbat för honom.
Citera
2014-12-17, 22:22
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svarta-Skatan
...om dom gör nåt fel...
Inte ovanligt man ser nån boss som dödar en undersåte på pin kiv, rätt tjatigt.
Citera
2014-12-17, 22:46
Medlem
AndersM79s avatar
När konversationer genom klipp delas upp på extremt långa perioder...

Scen 1, på kontoret
Person A: "Har du något bevis som pekar på Anders?"

Scen 2, i bilen:
Person B: "Nej, men hans alibi håller inte!"

Scen 3, på flyget:
Person A: "Åklagaren godkänner inte indicier!"

Scen 4, i nästa stad:
Person B: "Jag vet, men vi måste sätta press på den jäkeln!"
Citera
2014-12-18, 10:06
Medlem
Bret-Harts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av swimp78
SNÖ i amerikansk film ofta ibland vara pinsamt dålig. Ibland är den fortfarande på 1950-tals nivå rent tekniskt. Vet inte vad det beror på, kanske handlar om filmer som görs av folk som bott hela livet på västkusten och inte märker hur orealistisk snön ser ut?

Det märks att de som gör filmen inte har en aning om hur en kall snöig vinterdag känns

Ofta är snön lätt och pudrig och varenda korn är skilt från det andra, man märker att det är typ plastflagor , lätta, som yr upp som damm. Sen i scener där folk ska föreställa vara utomhus i kylan, så har de aldrig mössa och vantar och ordentligt knäppta jackor. Det kan vara scener där man går omkring i en skog i lågskor i snön och själva kyl-aspekten verkar inte vara något problem alls för rollkaraktärerna.

Typ exempel på det är i Gremlins i början när en pojke kastar en snöboll i en flickas bok,snöbollen går sönder liksom,tyckte det såg dåligt ut även när jag var yngre,underbar film för övrigt! =)
Citera
2014-12-18, 10:07
Medlem
Bret-Harts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vikingrod
När ormar i filmer som ska föreställa livsfarliga alltid är boaormar eller snokar... Inget gift att tala om men ett hugg i filmen och gubben dör
Samma sak med spindlar,skorpioner och andra djur.

Eller fordonscener där man klart och tydligt ser hur dom bytt däck inför olika underlag. Asfaltsdäck sen offroad däck sen asfalt igen och sen rena cross däck. Spelar ingen roll om det är en sporthoj eller en ferrari. Värsta är att det aldrig görs några försök att dölja detta.

Är man inte intresserad av bilar och däck så tror jag det är få som tänker på det,jag har aldrig gjort och då har jag noll intresse för bilar och däck
Citera
2014-12-18, 10:35
Medlem
Tandborstes avatar
Däckskrik på alla sorters underlag och i alla möjliga hastigheter.

Händer ofta i parkeringshus. Har även sett/hört när de kört i snö eller grus också. Dom är duktiga på att få däcken att skrika lite.
Citera
2014-12-18, 10:49
Medlem
rumpgass avatar
Att dom aldrig stänger av billjusen när dom lämnar bilen, och att när några stycken irrar runt i ett grottsystem eller liknande så har varje person sin ficklampa tänd utan någon tanke på att det vore smart att ransonera litegrann.
sen så stör jag mig på att folk börjar hoppa och bli stirriga av en kopp kaffe, gäller då främst amerikanskt dravel..
Det är mycket jag stör mig på men bokstäverna räcker inte till för att ta upp allt..
Citera
2014-12-18, 10:58
Medlem
zxcvb45s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vikingrod
Eller fordonscener där man klart och tydligt ser hur dom bytt däck inför olika underlag. Asfaltsdäck sen offroad däck sen asfalt igen och sen rena cross däck. Spelar ingen roll om det är en sporthoj eller en ferrari. Värsta är att det aldrig görs några försök att dölja detta.

Jo kan man något om motorer och fordon kan filmer vara enormt störande, i tex Terminator 2 när ungen (Edward Furlong) kör sin cross så är det 2takts ljud fast det är en Honda Xr som har fyrtaktsmotor, samma i A Place Beyond The pines, ditlagda motorljud som inte stämmer in med hojen han kör, tycker det är slarvigt som fan av regissörerna att inte notera detta.
Citera
2014-12-18, 12:45
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zxcvb45
Jo kan man något om motorer och fordon kan filmer vara enormt störande, i tex Terminator 2 när ungen (Edward Furlong) kör sin cross så är det 2takts ljud fast det är en Honda Xr som har fyrtaktsmotor, samma i A Place Beyond The pines, ditlagda motorljud som inte stämmer in med hojen han kör, tycker det är slarvigt som fan av regissörerna att inte notera detta.

Det är ju dock småsaker som man stör sig på om man har gått på fordonsprogrammet, inget som gemene lekman stör sig på direkt, jag gör den inte, men å andra sidan kan jag ingenting om motorer eller bilar, men jag gick inte fordonsprogrammet heller så.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in