Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2022-11-11, 13:21
  #1
Medlem
Hej!

Jag har en uppstoppad fågel som har har massa malar på. Har slagit in den i en plastpåse för att undvika att det sprider sig. Är detta ett vanligt problem med uppstoppade djur? FInns det något bra tips på vad man kan göra förutom att slänga?
2022-11-11, 13:37
  #2
Medlem
Talking-Donkeys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bossdigger
Hej!

Jag har en uppstoppad fågel som har har massa malar på. Har slagit in den i en plastpåse för att undvika att det sprider sig. Är detta ett vanligt problem med uppstoppade djur? FInns det något bra tips på vad man kan göra förutom att slänga?
Sälj på Tradera.
Finns alltid någon som köpet sådant.
2022-11-11, 13:40
  #3
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Lägg den i frysen väl inslagen. Det dödar larverna.
2022-11-11, 13:42
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Talking-Donkey
Sälj på Tradera.
Finns alltid någon som köpet sådant.

Jaha just det. Bra tips men känns inte som att det skulle vara värt pengarna för besväret att sälja den. Tänker mer på något medel man kan gasa ihjäl malarna med. Är det någon som hasr testat det på ett uppstoppat djur?
2022-11-11, 13:43
  #5
Medlem
holmiums avatar
Frysen är ett bra tips.

Sedan lite formalin för att hindra malarnas återkomst
2022-11-11, 13:44
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mogna-Meloner
Lägg den i frysen väl inslagen. Det dödar larverna.

Jaha va är du säker? Ofta är det väl med insekter att de dvalar infrusna och klarar sig i flera månader?
2022-11-11, 13:46
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bossdigger
Jaha va är du säker? Ofta är det väl med insekter att de dvalar infrusna och klarar sig i flera månader?


jaha det stämmer enligt google också. perfekt. jag testar det!
2022-11-11, 13:49
  #8
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bossdigger
jaha det stämmer enligt google också. perfekt. jag testar det!


Toppen! Glöm inte gå inom allt ylle som du har hemma så att det inte är angripet. Inklusive garn. Och så får du skaffa hem malkulor.
2022-11-11, 13:49
  #9
Medlem
den.dryges avatar
en stor påse, och en stor påse med butangas. Sen e du biff
2022-11-11, 13:50
  #10
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bossdigger
Jaha just det. Bra tips men känns inte som att det skulle vara värt pengarna för besväret att sälja den. Tänker mer på något medel man kan gasa ihjäl malarna med. Är det någon som hasr testat det på ett uppstoppat djur?
Frys den först. Därefter in i en tät påse & brassa på med Raid Insektsspray.

När allt är utrotat så spraya med rödcederolja, luktar gott & hindrar nya angrepp.
2022-11-11, 13:50
  #11
Medlem
Jahbrahs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bossdigger
jaha det stämmer enligt google också. perfekt. jag testar det!

Och efter, för att vara säker, plastpåse med malkulor i? Men se till att den inte blir fuktig.
2022-11-11, 13:58
  #12
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bossdigger
Jaha va är du säker? Ofta är det väl med insekter att de dvalar infrusna och klarar sig i flera månader?

Ja, myggor överlever minusgrader. Men det är inte så för alla insekter. T ex bin måste söka värme av varandra i ett skyddat ställe för att överleva. Och husflugan samt deras larver måste gömma sig på skyddade platser för att inte frysa ihjäl.

Larver från mal dör efter ett antal dagar i -18 grader.

Citat:
Har du kläder, kuddar, nallar eller liknande som inte kan tvättas fungerar det bra att frysa dem. Lägg dem i frysen i minst två dygn, så dör mal, ägg och larver.

https://www.allas.se/hushall/sa-slip...laderna/122247

  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback