Du kan ha rätt i att det är majoritetsuppfattningen.
Men:
Att inte dela med sig av ensamhet behöver ju absolut inte handla om att det är något man skäms över.
Är nog många som till stor del av fri vilja är ensamna.
Sedan verkar det finnas en norm som lite säger: ju fler, desto roligare, och att en tillhörighetsgrupp är det sundaste. Vilket jag personligen tycker är rätt äckligt. Ensamhet behöver ju heller inte handla om att INTE tillhöra en grupp eller ett gäng. Kan för många räcka med en person som vän eller partner. Tror säkert det finns många män och kvinnor, som endast har sin partner och inte känner sig ensamma för det.
Det stämmer nog dock som du säger att mänskor blir rädda eller skeptiska/misstänksamma, om någons ensamhet framkommer. Den ensamme personen måste ha något FEL på sig, uppfattas det nog av majoriteten.
Tror det för många blir en (inte ond eller negativ) spiral, där ensamhet väljs före sammanhang.
Jag tycker inte det finns något patetiskt med ensamma mänskor. Snarare tvärtom, ofta. Mänskor där alla ska vara med och vända och vrida på allt och öppna sig om allt, känns däremot äckligt. Som en konformistisk gris-hög oavsett vilken sida politisk tillhörigheten är, där avvikare är "dold narcissism" och liknande härskarmetoder.
Jag tror många VILL att ensamma mänskor SKA känna en skam, och att vägen bort från denna ska vara gruppen/sammanhanget. Det finns säkert mänskor som känner skam, över ensamhet, men har svårt att tänka att det skulle vara det vanliga bland ensamma mänskor. Lite "oh, gud va härligt, får jga vara med, vad tacksam jag blir, var i rangordningen och talesordningen hamnar jag? ??? ,,,...;!!"