Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2022-11-12, 23:16
Medlem
MarBangenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Keus
Jo, jag noterar att du anser att människor är illojala och osympatiska. Då du säger att du inte är bättre än andra antar jag att du tycker att även du är en osympatisk illojal skit.

Haha, vad det allt? Du har så rätt så, jag skulle inte häller lita på mig om jag var dig, skulle jag träffa dig ute på krogen skulle jag hångla upp dig medans jag lägger en liten droppe i din drink för att senare ta med dig ut i skogen
Citera
2022-11-12, 23:41
Medlem
JagLurarDigs avatar
Att vara ensam är normaltillståndet hos en vuxen och självständig individ. Förutom att ha en partner.
Citera
2022-11-13, 08:51
Medlem
Mailmanss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av granskottet80
Det har jag inte sagt, klart att nån som ser mer eller mindre grotesk ut har svårare att skaffa förhållanden, men jämför en snygg person med grova problem, med med
en medelmåttig person och fulare än så, men en skön personlighet. Så jo, är det långvariga förhållanden så spelar det roll. Sen spelar status, yrke osv säkert också roll.
Skulle du vilja vara ihop med en sjukt snygg person med grova psykiska problem?

Vi pratar förhållanden här, inte sex. Där har snygga människor en klar fördel. Men när folk lär känna den labila människan får hon det svårt.

Okej, tror jag missuppfattade dig. Nu är jag med på vad du menar.

Absolut, detta håller jag med dig om!
Citera
2022-11-13, 10:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mailmans
Okej, tror jag missuppfattade dig. Nu är jag med på vad du menar.

Absolut, detta håller jag med dig om!
Ok
Citera
2022-11-13, 11:06
Medlem
KlorinSatans avatar
Undrar om Incels någon gång hittat på uttrycket "manssamhet"

"Vi i manssamheten deklarerar Prima Noctas införande"
Citera
2022-11-13, 14:11
Medlem
CompressorVanes avatar
Jag skulle inte säga Tabu. Jag vet flera som inte umgås med någon alls för de är less på egoismen hos folk. Ensamhet kan vara självvald och så underbar. Man hör vad man tänker, man får koppla av osv.

Få vänner är lika med färre problem.
Vänner ger dig energi, de tar den inte ifrån dig, samma är du för dem. Det låter bra men kan vara väldigt sällsynt idag.
Citera
2024-10-29, 21:15
Medlem
bradpitt00s avatar
Det verkar som att ensamhet är ett av våra största tabun. Och döden är vårt allra största tabu. Och folk undviker/är rädda för dessa tabun. Men det är civilisationen som skapar denna sociala isolering. Människor bor i lägenheter och villor, stänger och låser ytterdörren efter sig och stänger ute resten av världen. Stenåldersmänniskorna levde i grupper, de jagade och samlade tillsammans. Stenåldersmänniskan tvingades samarbeta för att överleva. Därför fanns inga ensamma människor på stenåldern.
Senast redigerad av bradpitt00 2024-10-29 kl. 21:18.
Citera
2024-10-29, 21:38
Medlem
Mondhers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bradpitt00
Det verkar som att ensamhet är ett av våra största tabun. Och döden är vårt allra största tabu. Och folk undviker/är rädda för dessa tabun. Men det är civilisationen som skapar denna sociala isolering. Människor bor i lägenheter och villor, stänger och låser ytterdörren efter sig och stänger ute resten av världen. Stenåldersmänniskorna levde i grupper, de jagade och samlade tillsammans. Stenåldersmänniskan tvingades samarbeta för att överleva. Därför fanns inga ensamma människor på stenåldern.

Jaha ok och varför ska du komma och skriva detta på Flashback nu då? Tror du t.ex att det inte sagts minst 5000 gånger tidigare med mer eller mindre exakt samma formulering som din?
Citera
2024-10-29, 23:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KlorinSatan
För andra människor som söker lite sammanhang och är kontaktsökande vill inte ha kontakt med ensamma människor.
Du måste maskera din ensamhet.
Ser någon din ensamhet blir den en STANK som hänger som ett skit-stinkande moln över dig.

Det tycks vara något med själva ensamheten som skapar en patetisk dimension hos en människa , och vem gillar det?

Så jag skulle säga att av saker man kan vara (om vi bortser från brottsliga saker eller parafila löggningar typ nekrofili eller peddos) - så är nog ensam det mest skamliga.
Njae. Inte riktigt så,
men om du byter ut det till
DESPERATION, försöker för mycket att komma med i gänget,
DÅ stämmer det du säger.
Citera
2024-11-12, 19:53
Medlem
DiogenesDoxas avatar
KlorinSatan
Man behöver kanske inse att det finns flera skäl till den där ensamheten. Det kan vara att du hade oengagerade, rent krasst ganska obegåvade föräldrar (men i formell mening inte galna) som aldrig drev på, utmanade, visade på perspektiv, aldrig var riktigt goda föredömmen... Vilket kom att betyda att du blev en storskolkande, smått hemmasittande, dataspelande dude som aldrig riktigt förstod att livet börjat och så plötsligt är du 37 år och undrar vad som hände.... Men det kan också vara att du växte upp med ytliga, osäkra föräldrar som alltid flydde från allt som pekade på att du förtjänade en autismdiagnos, pressade dig genom skolan som du ju formellt fixade med OK betyg men utan vänner och i total förvirring, så är du plötsligt 29 år, har ett jobb men inga vänner, ingen partner och förstår ingenting och känner dig lika ensam som vem som helst (eftersom autistiska människor inte är ufon utan rätt mänskliga).... Eller så växte du upp med en eller två föräldrar som i praktiken hade en empatistörning som du, liksom Donald Trump och många med honom, kom att socialt ärva av dem. Du har ett underutvecklat jag, har i grunden en slags borderline personlighetsstörning som du mellan 13 och 25 års ålder utvecklade ett falskt, narcissistiskt försvar mot, du har dålig empatisk förmåga, allvarliga anknytningsproblem och har enkelt uttryckt 2-3 st Mt:Everst mellan dig och en medioker självinsikt.... Eller så blev du slagen och sexuellt utnyttjad som barn, ambivalent eller otryggt anknytningsmönster men förstår inte att du aldrig bjuder till. öppnar dig för andra etc......

Det är väldigt olika utmaningar och vägar framåt beroende på var du kommer ifrån, och dina förutsättningar, även om samtliga beskriver att de lider av ensamhet?
Citera
2024-11-13, 14:07
Medlem
engammalfisks avatar
Funkar inte dejting appar & sidor eller?
jag är 43 & mitt senaste förhållande var på typ dagis, jag skäms inte & ser det inte som något tabu men det är lite synd.
Senast redigerad av engammalfisk 2024-11-13 kl. 14:09.
Citera
2024-11-13, 15:17
Medlem
DiogenesDoxas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av engammalfisk
Funkar inte dejting appar & sidor eller?
Jag tror att man behöver förstå vad det är man ger sig in på om man ska använda dem. Inte vara allt för... Hungrig (desperat). Ge det tid.

Friska, sunda, trygga och mogna människor vet att det mest fantastiska sättet att leva sitt liv är i en sund och trygg kärleksrelation (oavsett kön/sexualitet). Det näst bästa är att vara singel. Det värsta av allt är att vara i en destruktiv, dålig relation.

Ur detta kan man härleda att väldigt många friska, sunda , trygga och mogna människor statistiskt ÄR i en sund relation, och kommer att fortsätta att vara det över tid.

Människor som har förutsättningar för att vara friska, sunda, trygga och mogna som är i destruktiva relationer är pga det oftast inte friska, sunda, trygga och mogna, vare sig i den relationen - eller precis när de kommer ur den. Ergo: väldigt många av de som möter varandra på dejtingtjänster online är en "pool" av människor med "hög omsättningshastighet" som helt enkelt dejtar runt med varandra, och enkelt uttryckt söker lösningen på att de inte är friska, sunda, trygga och mogna i andra människor - vilket inte fungerar. Det hindrar dem inte från att göra samma sak om och om igen med en förväntan att det ska ge ett annat resultat än alla tidigare.

Skulle jag ge mig ut på "marknaden" (bara det begreppet i detta sammanhang...) skulle jag förvänta mig att >90% låg i denna repetitiva "torktumlare". De vill bli räddade, i praktiken från sig själva - och de vill att någon annan ska göra det åt dem. Oavsett vem du är kan du inte göra det, sådana relationer leder alltid till => "det sämsta av allt är destruktiva dåliga relationer". Inte för att 90% av människor är "dåliga" etc, utan för att det i mångt och mycket är en "pool" av samma människor du möter där.

Vad du kan är att arbeta med dig själv, ifrågasätta dig själv, dina tankar, syften, behov, värderingar och målsättningar i strävan om att bli frisk, sund, trygg och mogen. Det är därifrån du har möjligheten att möta en annan sådan människa och tillsammans skapa en frisk, sund, trygg och mogen relation.
Senast redigerad av DiogenesDoxa 2024-11-13 kl. 15:21.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in