• 1
  • 2
2022-11-10, 21:05
Medlem
Bunnys avatar
Hej
Ni som har eller har haft egen restaurang, eller av annan orsak sitter inne med svar på min fråga, svara gärna på den.

Det jag undrar är vilken typ av restaurang som är mest lönsam att driva, alltså vilken typ av restaurang som har de högsta marginalerna. Fine dining? Lunchrestaurang med dagens rätt? Gatukök/snabbmat? En viss inriktning på maten, t.ex. thai, sushi eller husmans? Hamburgerrestaurang som franchise för någon av jättarna i branschen? Pizzeria?

Frågan är för övrigt ställd utifrån pur nyfikenhet, inte för att jag har några som helst planer på att starta restaurang.

Postar i ekonomiavdelningen, inte matavdelningen, eftersom frågan handlar om företagande/ekonomi, inte om mat.

/ Kaninen
Citera
2022-11-10, 21:07
Medlem
Straminskys avatar
Den som säljer korv på drottninggatan i stockholm vid åhlens borde göra sig en bra hacka
Citera
2022-11-10, 21:07
Medlem
Förmodligen Thai/Kina som huserar i en vagn.
Citera
2022-11-10, 21:32
Medlem
Zorzarns avatar
Lunchrestauranger med buffé verkar dra jävligt mycket folk, speciellt hantverkare/knegare. Sen huruvida det är lönsamt kan jag inte svara på tyvärr.
Citera
2022-11-10, 22:13
Avstängd
EmMEw0w93s avatar
Det som lönar sig mest är det som ligger på topp, att bara öppna en restaurang är ingen vidare idé förutom att du kommer ha råd att överleva på en linje.

Studera psykologi, det är vad herrarna på topp har gjort. Färger, marknadsföring, inredning och vad för typ av kemikalier och ämnen du ska använda för att kunder ska begära att handla av dig igen.
Citera
2022-11-11, 01:00
Medlem
RyanBroslings avatar
Pasta/nudlar med med kyckling bör generera bra vinst.
Citera
2022-11-11, 01:03
Medlem
sliskets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zorzarn
Lunchrestauranger med buffé verkar dra jävligt mycket folk, speciellt hantverkare/knegare. Sen huruvida det är lönsamt kan jag inte svara på tyvärr.

Lunch hak har bara en sittning per dag inte så lönsamt direkt om nu stället går sjukt bra
Citera
2022-11-11, 01:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Straminsky
Den som säljer korv på drottninggatan i stockholm vid åhlens borde göra sig en bra hacka

Den korvmojjen ser större ut varje gång man går förbi. Skulle gärna se mer streetfood runt sergels torg.
Citera
2022-11-11, 02:09
Bageri/café.

Kaffe, bröd, kaffebröd, osv. Bra marginaler, enkelt att hålla igång, inte lika mycket byråkrati.
Citera
2022-11-11, 10:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av p00nino
Bageri/café.

Kaffe, bröd, kaffebröd, osv. Bra marginaler, enkelt att hålla igång, inte lika mycket byråkrati.
Problemet är att kunderna tenderar att sitta i flera timmar så att det krävs en stor lokal. Försäljningen per tidsenhet blir faktiskt ganska liten. En kund köper fika för 100 kr och sitter i 2,5 timme.
Citera
2022-11-11, 11:02
Medlem
mitt förslag är frukost /lunch ev middags restaurang på nån större arbetsplats typ industri där man kan få bra hyra mot att man håller hyffsade priser på dagen lunch, arbetsgivaren vill att arbetarna ska äta ordentligt ock man slipper jobba kvällar /nätter ock ingen alkohol serveras , räcker nog med att man har 2 dagen rätt ock kanske en dagen affärslunch för det lite finare folket ev överbliven mat fryser man ner i portioner ock säljer
Citera
2022-11-11, 11:06
Medlem
NoMoreTears77s avatar
Pizzerior / kebabställen så klart. De har ALLTID fullt upp, skulle jag vilja påstå.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in