2022-11-17, 14:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av raggerunk
Angående Dahlbäck så hade hans far en firma ”Dahlbäcks transporter” som det fifflades endel i. Så utan att peka med hela handen så kan man väl endå anta att äpplet inte faller så långt ifrån trädet…

Väldigt offtopic detta. Åter till ämnet!

Stämmer, dom var rätt stora och körde mycket åt Posten (nuvarande PostNord), huruvida det fifflades där har jag tyvärr ingen inblick i men att Hans skulle slaktat bilar...nä, det håller jag för osannolikt, däremot var han jävligt duktig på att ta ordentligt betalt och ställa upp höga laddtryck till förmögna Norrmän
Citera
2022-11-17, 14:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av convict76
Ang Dahlbäck, inget fuffens när Hans ägde det, sen med nya ägaren blev det väl "lite dumt" vid något tillfälle, men nu sjunger han i kyrkokören så tror och hoppas att han kammat till sig.

Nja den herren hade inte alla jetter hemma i hagen

* Hans Dalbäcks flickvän fick sig gratis flygtur från balkongen
* Hans tjata till sig låna Olle Arnessons S1 för köra på strippen flera år ( hur Olle kunde göra det va för Olle hade då ett stort lastbilsföretag o hotell i Stöllet och va bästis med Hand dalbäcks pappa som Hans Dalbäcks Transport. Olle fick själv åka upp till Borlänge hämta tbx den trasiga Audi s1 och fitthasse det avskummet hade bytt topp( mindre trevligt) Olle blev nästan förbannad
* nån Audi blev stulen minns inte vilken ….
* Svarta Audi s2 brann upp
* Lamborghini brann oxå upp
Otur med bränder Hasse D
Senast redigerad av Snakepliskensthlm 2022-11-17 kl. 14:33.
Citera
2022-11-17, 14:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lian.Vendl
Man minns ju en del, men inte jättefärskt minne. Varit intressant att friska upp en del av det där.
Var det inte snack om att Dahlbäck också varit inblandad i en del fuffens?

Sedan tror jag majoriteten av försäkringsbedrägerier i de kretsarna kommer från folk som kraschat sina bilar på bana och där deras försäkring inte täcker detta.
Vill göra ett litet förtydligande på din kommentar "då många har bilar dom inte har råd med", jag vill påstå följande "då många har bilar dom inte har råd att krascha"

Det är det jag menar.
Har man inte råd att lådan/motorn rasar, eller att man provar en sandfålla/armco-räcke och bilen blir trött så har man för dyr bil (spelar i fel division).
Har man lån på bilen så indikerar det att man kanske är en korpen kille som vill vara i elitserien.
Citera
2022-11-17, 14:47
Medlem
Citat:
Du vet inget alls om hans ekonomiska förehavanden, det är väldigt begränsat med insyn. T.ex. vilken eller vilka firmor han handlar under. Var han får som lön ifrån. Osv...
Jag förstår att du gärna vill kasta skit på honom och det får du gärna göra, det är egentligen helt ointressant. Det intressanta är de FAKTISKA förhållandena och det är det jag vill veta mer om.
Vem betaler hans lön?
Vilka firmor gör han affärer under?
Hur ser årsredovisningarna för dessa firmor ut?
Var har han egentligen fått tag på de stulna delarna?
Vem organiserar stölder och slakt eller export av lyxbilar? Knappast förortsgäng. Knappast Supramannen.

Nu var det ju exakt det jag menade.
Vad är då de faktiska förhållandena? Kom inte inkomsten från näringsverksamhet stod det i något inlägg?
Så brukar det heta när man har enskild firma.

Men om du vet mer så upplys gärna om det
Citera
2022-11-17, 14:47
Medlem
jah_man2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EjSvensk
Jag vet faktiskt inte hur dom går tillväga , antagligen är det både och men en sak jag är tvärsäker på är att just Skogås ligan har varit Elit i Sthlm vad gäller att stjäla bilar i måååånnga år.

Känner du till några namn på folk i "Skogåsligan"? Ifall du menar det gamla gardet som höll på i början av nittiotalet och ett 15 tal år framåt så är väl de flesta pensionerade från det yrket idag. Jag känner bara en som fortfarande håller på idag och han kommer inte från Skogås men var med i den "ligan".
Citera
2022-11-17, 14:52
Medlem
Alwaysrights avatar
Citat:
Ursprungligen postat av convict76
Min känsla är att det förekommit ett omfattande fusk med bilar/delar under många många år!
Försäkringsbolagen har garanterat rätt bra koll men dom har nog i många fall svårt att bevisa, men det här "tillslaget" var garanterat ingen slump.
Finns en anledning till att dom inte alltför sällan anställer fd Poliser. Dom har ju oftast goda kontakter kvar inom kåren och kan peka åt ett visst håll om dom inte själva kan göra något åt situationen, t,ex i brist på konkreta bevis.

Kan det finnas mer än fup typ extra bilaga som man slänger in på slutet?
Gjorde man husrannsakan och bankkonto genomlysning? Det känns som de förhör om mycket runt betalningar men de belyser inte hela firmans verksamhet! Slasken vore mycket intressant att läsa…
Citera
2022-11-17, 14:52
Medlem
Citat:
Är det så att han systematiskt handlat med stulna delar så hoppas jag naturligtvis att man kan bevisa det och fälla honom för detta.
Men ingenting i FUPen antyder att man grävt djupare i detta utan man har bara gått på bilen man beslagtog. Dessutom då med en lite slarvig och inte helt påläst teknisk undersökare.
Det är folk i tråden som plockat fram betydligt mer intressanta detaljer än vad denna larmtjänst-snubben felaktigt har antagigt i flera fall.

Rättssystemet fungerar inte riktigt på det viset.
De utreder inte in absurdum för att eventuellt få några månader ytterligare straffvärde.
Det beror till stor del på att alla enskilda brott konsumeras av mängdrabatten.

Således avgör åklagaren vad som bör vara "billigast" att få en fällande dom för och kör på det.
Sen kan det finnas en hel del information i slasken och hos enskilda utredare och utredare i andra fall som kan plockas upp senare.

I detta fall har åklagaren gjort en bedömning att detta räcker för en fällande dom.

Om det inte blir en fällande dom så kommer försäkringsbolagen att kasta in det tunga artilleriet av sina advokater och stämma i civilmål. Då blir det dyrt att processa mot dem. Då är det också fullt möjligt för dem att utreda mycket mer och djupare med egna utredare om de finner det rimligt för att få stopp på något för framtiden
Citera
2022-11-17, 15:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av svana
Hur kan det ens vara möjligt att stjäla moderna bilar.. även Audi RS modeller, BMW mfl.

Det kan väl inte vara så dyrt med säkrare stöldskydd på 2020-talet?

Har du äntligen skiftat fokus från att vara den största simpens i världshistorien och dagdrömma och drömma om J3ssicas fake-pattar?

Svar på din fråga finns någon sida eller några sidor tillbaka.
Citera
2022-11-17, 16:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gixxer600
Vad man kan följa här:

https://www.car.info/en-se/license-plate/S/TYM100

Så känns miltalet som normalt. Något säger mig ändå att det måste vara en aning komplicerat att 'skruva' på en Lamborghinis mätare. Det bör väl krävas mer av en hackare än en duktig mekaniker.

Det märkliga tycker inte jag är antalet ägare, för det är verkligen ganska normalt att folk tänker "Åh jag ska äntligen köpa mig en sportbil, mitt livs dröm!" och sedan inser de efter ett år, med 10 mils körning, att det kanske inte var värt priset, och service-kostnader, drivmedelspriser, försäkringskostnader, etc etc.

Det märkliga tycker jag är hur ofta den har blivit påställd och avställd sedan den köptes av nuvarande ägare. Vanligtvis håller ju endast människor med sämre ekonomi på att ställa av och på sina fordon hela tiden. (Dvs inte den normala sportbilsägaren som endast ställer av sin sommarbil några månader under vintern.)

En variant att 'skruva' en sådan bil är att man har utrusning som gör att miltalen inte går uppåt, på vissa bilar får det den tråkiga bieffekten att hastighetsmätaren inte fungerar när det är inkopplat.

Dom har byggt dubbelturbo på den under sommaren och hon har varit bortrest, onödigt att ha den påställd och ta försäkringskostnad på 3500-5000:- / månaden när den inte används på gata.
Citera
2022-11-17, 17:09
Medlem
Mullrets avatar
Nu är ju bilen i beslag. Och lär behållas för täcka skadestånd med mera.

Fråga, den har ju ingen korrekt registrering med rätt vin #.

Så, om KFM skall sälja den utan korrekt identitet lär ju prislappen bli klen. Man vill ju kunna köra på gatan...

Någon som har koll?
Senast redigerad av Mullret 2022-11-17 kl. 17:12.
Citera
2022-11-17, 17:15
Medlem
Alwaysrights avatar
Jag var lite snabb. Tolkar det som att datum för förhandling kommer att fsstställas den 9 Jan. Inte att förhandling sker den 9.de.

Tur jag såg det, popcornen hade blivit sega!

”Åtalet hanteras i mål B 8380-20 och huvudförhandling i det målet kommer att bokas ut den 9 januari 2023.”

Oklart om det finns något mer än fup:en om 500 sidor. Jag har begärt ut stämningsansökan så vi får bättre kläm på vad som ingår.
Citera
2022-11-17, 17:24
Medlem
Alwaysrights avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mullret
Nu är ju bilen i beslag. Och lär behållas för täcka skadestånd med mera.

Fråga, den har ju ingen korrekt registrering med rätt vin #.

Så, om KFM skall sälja den utan korrekt identitet lär ju prislappen bli klen. Man vill ju kunna köra på gatan...

Någon som har koll?

Om tingsrätten dömer skadestånd baserat på att karossen är vin nr xyz (den troliga, mins ej reg,”Stavsnäsbilen” eller ”Porsche ömalm) så borde det gå att slå in rätt nr av besiktningen. Då har endast åverkan skett och detta får rättas till. Reg bes krävs!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in