2022-11-10, 21:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av M.J.A
Om staten äger ett bolag till 100% har de alla mandat i världen att bestämma huruvida bolaget ska investera eller ej investera i kärnkraftverk.
Mycket sannolikt har Vattenfall snarare inget sådant eget mandat, med tanke på kostnader, risker, etc. som är involverade och direkt påverkar ägarna.

Det är så det fungerar i vanliga företag, vid större affärer och investeringar, direkt relaterat kapital, resultat, etc. Ägarna involveras och har mandat att bestämma. Det är ägarnas kapital. Det är ägarnas risk.
Om bolaget ska byta leverantör av pennor klarar naturligtvis bolaget det på egen hand.
Trots ditt orerande fanns det inga som helst utfästelser om att börja processen mot ny kärnkraft nästa år från den nya regeringen. Av någon anledning.
Citera
2022-11-10, 21:37
Medlem
DirtyDiggerNicks avatar
Detta är så klart ett utspel och de kommer inte med någonting chokerande nytt.

För att kärnkraft ska kunna byggas ut i Sverige behövs

1. Politiskt vilja
2. En marknad där det är möjligt att driva ett kärnkraftverk kommersiellt med en kalkylerad låg risk för kapitalförlust och i stället en i stort sätt säker vinst att kalkylera med.
3. En civil aktör som vill leverera och de kommer det bara finnas om punkt 2 är uppfyllt.

Just nu så är det så att med den reglering vi har, och alla de hinder vi satt upp mend hjälp av politiken för att det ska vara svårt att driva kärnkraftverk kommersiellt så är punkt 2 inte uppfylld.

Men finns punkt 1 så kan man lösa punkt 2 och då kommer punkt 3 också falla på plats.

Uniper och Tyska staten tackar inte nej till en given vinst utan risk.
De säger bara nej till dagens situation.
Senast redigerad av DirtyDiggerNick 2022-11-10 kl. 21:51.
Citera
2022-11-10, 21:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Ja jag tycker iofs att vi borde ha mer vattenkraft.

Så här talar en idiot eller en okunnig. Som bättre vetande kan jag förklara för dig att vattenkraften är maximalt utnyttjad i Sverige.

Vattenkraft är en enkel ekvation. Mycket vatten + hög fallhöjd = snurrar turbinerna bra så att mycket el kan skapas.

Har du förslag på vart i Sverige vi kan få mycket vatten och hög fallhöjd på den?
Citera
2022-11-10, 21:46
Medlem
BengtAschbergs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brunafingrarna
Jag tackar för klargörandet. Vad händer om investeringen visar sig vara olönsam? Skall Vattenfall i så fall mer lönsamma delar av företaget betala förlusterna?
.

Ja givetvis är det så att lönsamma enheter bär upp förlustenheter.Hur tror du att att förlusterna i NUON betalades?Lönsam eller ej,så behöver Sverige en stabil produktion av el,oavsett om det ej blåser eller regnar.Så lönsamhet kommer att vara av sekundär betydelse denna gång för nästa kärnkraftsbygge.
Citera
2022-11-10, 21:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Jo, det ligger nog en hel del i det men det gäller ju att få ekonomin att gå ihop för den som satsar på kärnkraft.

Personligen hoppas jag att vi får mer kärnkraft till stånd men även mer vattenkraft, som sagt.

Lajvar du retard? Anledningen till att svensk kärnkraft var och är dyr är för att förra regeringen gjorde det ohållbart genom extra skatter att driva kärnkraft. Stefan Löfvens och hans regerings mål var att ta bort kärnkraften, inte genom att förbjuda den (det skulle gett dålig PR) utan genom att beskatta ihjäl dom som drev kärnkraftsverken.
Citera
2022-11-10, 22:02
Medlem
Musik.mannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av von Hindenburg
Det är bara att maila Anna Borg och berätta att hon ska bygga kärnkraft så händer det.
Jag har inget intresse av att höra av mig till VDn för Vattenfall då jag inte har något behov av kärnkraft där jag bor.
Däremot så skulle många här i tråden som säkert bor i södra Sverige kunna maila henne eller starta en namninsamling för att få henne att satsa mer på kärnkraft i till ex skåne.
Citera
2022-11-10, 22:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gärningsman
Lajvar du retard? Anledningen till att svensk kärnkraft var och är dyr är för att förra regeringen gjorde det ohållbart genom extra skatter att driva kärnkraft. Stefan Löfvens och hans regerings mål var att ta bort kärnkraften, inte genom att förbjuda den (det skulle gett dålig PR) utan genom att beskatta ihjäl dom som drev kärnkraftsverken.
Lajvar DU utvecklingsstörd fascist? Sverige har folkomröstat om kärnkraften.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Folkom...i_Sverige_1980

Resultatet av den omröstningen blev skyndsam men ansvarsfull avveckling.

P.g.a. detta beslut men också p.g.a. privatisering och bolagisering av energi i Sverige, har både vänster och, faktiskt även högerregeringar, tagit ansvar för den folkomröstningen, och med ekonomiska medel, eftersom kärnkraften blev kommersiell, verkat för att avveckla kärnkraften.
Citera
2022-11-10, 22:07
Medlem
von Hindenburgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Musik.mannen
Jag har inget intresse av att höra av mig till VDn för Vattenfall då jag inte har något behov av kärnkraft där jag bor.
Däremot så skulle många här i tråden som säkert bor i södra Sverige kunna maila henne eller starta en namninsamling för att få henne att satsa mer på kärnkraft i till ex skåne.

Vad bra då att regeringen, som är de som kan maila Anna Borg, har sagt att det ska fram ny kärnkraft. Så fort regeringen får tummen ur röven kommer direktiv till Vattenfall och sen kör vi.

Givetvis kommer man se till att det finns kreditgarantier och liknande för att det ska gå enklare.
Citera
2022-11-10, 22:12
Medlem
YP4XQs avatar
Visst är det härligt att sitta i knät på utländska makter såsom Uniper och EU!
Citera
2022-11-10, 22:18
Medlem
BengtAschbergs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Binary
Trots ditt orerande fanns det inga som helst utfästelser om att börja processen mot ny kärnkraft nästa år från den nya regeringen. Av någon anledning.

Regeringsförklaringen den 18 oktober 2022:

Regeringen återkommer med förslag på kreditgarantier för nybyggnation av svensk kärnkraft, samtidigt som lagändringar görs för att möjliggöra ny kärnkraft, bland annat genom kortare tillståndsprocesser och administrativa snabbspår. Förbuden i miljöbalken mot nya reaktorer på nya platser och förbuden mot fler än tio reaktorer i samtidig drift tas bort. Vattenfall ska få ägardirektiv att påbörja planeringen och upphandlingen av ny svensk kärnkraft.
Senast redigerad av BengtAschberg 2022-11-10 kl. 22:21.
Citera
2022-11-10, 22:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BengtAschberg
Regeringen återkommer med förslag på kreditgarantier för nybyggnation av svensk kärnkraft, samtidigt som lagändringar görs för att möjliggöra ny kärnkraft, bland annat genom kortare tillståndsprocesser och administrativa snabbspår. Förbuden i miljöbalken mot nya reaktorer på nya platser och förbuden mot fler än tio reaktorer i samtidig drift tas bort. Vattenfall ska få ägardirektiv att påbörja planeringen och upphandlingen av ny svensk kärnkraft.
Enligt din förhoppning?
Citera
2022-11-10, 22:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gärningsman
Så här talar en idiot eller en okunnig. Som bättre vetande kan jag förklara för dig att vattenkraften är maximalt utnyttjad i Sverige.

Vattenkraft är en enkel ekvation. Mycket vatten + hög fallhöjd = snurrar turbinerna bra så att mycket el kan skapas.

Har du förslag på vart i Sverige vi kan få mycket vatten och hög fallhöjd på den?

Ursäkta att jag tränger mig på. Du ställde frågan till en annan person. Men hoppas du inte misstycker då jag kommer med följande förslag på utbyggnad av vattenkraft:

Vindelälven. Piteälven. Torneälven. Kalixälven.

Ett möjligt tillskott på 14 TWh. Jo, jag vet att de är skyddade enligt ett gammalt riksdagsbeslut. Men det var det då.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in