Citat:
Ursprungligen postat av
HerrGickhan
De dagar det inte blåser så står vindkraftverken. Det talas om ett elområde för Sverige. Att bygga vindkraft verkar tvärtemot det. Vindkraft ska finnas som komplement och maximalt utgöra 15 %. Finns flera exempel på där man försökt använda vindkraft och solenergi upp till 30 %. Kalifornien är ett avskräckande exempel.
Vindkraft är aldrig stabil. Dessutom har vindkraften kraftigt subventionerat och inte påförts de kostnader som andra energislag har för att ingå i elkraftnätet. Kapitalisterna i Kina (CGN) har nyttjat detta och är storägare i svensk vindkraft.
Återigen, sol och vind är komplement. Går inte att driva ett fungerande och landsomfattande elkraftnät med dessa. Ett fungerande elkraftnät med stabil drift är den viktigaste pusselbiten i ett fungerande samhälle.
Vilket »kapitalet«?
EU har gjort energi till en marknad som gynnar kapitalisterna. Priset ska sättas för samtliga energislag från den sist producerande enheten. Konsumenterna är längst ner i näringskedjan.
Nej! Läs igen vad jag skriver! Det jag påpekar är alla dessa tusentals små aktörer, villaägare, små företagare, lite större företag som skulle boostat upp elnätet och som man konsekvent sagt nej till i 30 år. Hade man bara sagt ja, så hade det inte alls varit tal om att vi nu med statliga pengar skulle plöja ner miljarder på elförsörjning utan de hade själva fixat det, sedan hade överskottet gått in i elnätet eller, så hade man kunnat räkna bort dem när det kommer till någon som behöver försörjas med el.
Ni i uppåt landet anar inte hur det blåser här nere i Skåne.
Det jag också påpekar är just det faktum att överföringen är så dålig från uppåtlandet ner. Kärnkraftverk här nere är inte ett hållbart alternativ med närheten både till Köpenhamn och Berlin. Kan vara därför tyskarna säger nej pga de inte vill ha ett nyöppnande av Barsebäck.
Kapitalet avser jag alla dessa som gör så gott de kan för att påverka makthavare i beslut för att sko sig själva, finns många som håller på med det i näringslivet.