2022-11-09, 18:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Larasoft
Låst artikel men man vill ju som förälder också kunna ge. Problemet är prisökningar, var finns helikopterpengar till sjuka föräldrar som ömmar om barnen?

Ja, var finns dessa helikopterpengar?

Allt kostar och det kostar även för det allmänna att ge ut pengar så på vad lägger det offentliga sina pengar?
Citera
2022-11-09, 18:36
Medlem
Vi får nog inse att vi är tillbaka snart till fattigSverige. Min mormor fick ett äpple i julklapp då hon var barn och det var allt.
Presenter och julklappar i den storlek och prisklass som vi haft förut kan vi nog se i stjärnorna om. Det är bara de rika barnen som kommer få sådant.
Citera
2022-11-09, 18:40
Medlem
416.5hps avatar
Citat:
var finns helikopterpengar till sjuka föräldrar som ömmar om barnen?

Barnbidraget betalas ut varje månad.
Citera
2022-11-09, 18:45
Medlem
Mailmanss avatar
Buhu!

Världen är inte rosor och regnbågar..

Min mamma hade inte råd med en säng till mig när jag var liten!
Citera
2022-11-09, 18:50
Medlem
swedsters avatar
Båda är sjukpensionärer??! vad fan är det för fel på landet som tillåter detta jävla bidragsfolk leva vidare??
Citera
2022-11-09, 18:57
Medlem
PedoJoeBidens avatar
Dessa "sjukpensionärer" borde inse att det inte är någon mänsklig rättighet att få en iPhone 14 Pro Max 265GB.
Finns julklappar för en hundring, det är bara att gilla läget.
Citera
2022-11-09, 18:59
Medlem
Wikitomtes avatar
I stort sätt handlar hela artikeln om att dom tar emot allmosor från Frälsis samt att "Madeleine" skyller sina misslyckanden på andra. En tandläkarräkning som ligger hos Kronkalle. Ett äldsta barn som dom inte får barnbidrag för, men barnet får studiebidrag. (Ett utmärkt tillfälle att lära barnet att bidra till ekonomin).

I övrigt är det en snyfthistoria om skadedjur i lägenheten som gjorde att dom fick slänga alla möbler och bo hos Frälsis. (En hemförsäkring hade varit vuxet). "Madeleine" gråter även ut för att familjen inte kan steka i smör samt får ha utkik på kort datum-varor och kampanjer i mataffären. Julen kommer att, med julklapp, finansieras av Frälsis.

Sjukpensionären "Madeleine" avslutar: - Jag är glad att vi har varandra och att vi är friska. Det är det viktigaste, säger hon. Snipp snapp slut så var den klassiska snyfthistorian slut.
Citera
2022-11-09, 18:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tnem
Skall man verkligen bilda familj om man inte har möjlighet att försörja sig själv.
Nu vet vi inte om deras omständigheterna.

Men skall andra behöva jobba mer för att vara tillsammans mindre med sina barn bara för att någon annan skall kunna ge sina barn presenter.
Det är nog många som jobbar som skulle vilja tillbringa mer tid med sina barn.

Exakt. Det är fan ingen rättighet att skaffa barn lika lite som att man inte skaffar husdjur om man inte har råd. Jävla dårar.
Citera
2022-11-09, 19:08
Medlem
Citat:
Till sina tre barn i skolåldern pga de galopperande matpriserna. Hon och maken är i 40-årsåldern och sjukpensionärer båda två.

Låst artikel men jag antar att det rör den förestående julen. Nämns iofs födelsedagar.

Den stående frågan, ska låg ekonomisk standard och möjligen avsaknad av arbetsförmåga tillåtas gå i arv i ett välfärdsland?

https://www.jp.se/2022-11-08/madeleine-har-inte-rad-med-presenter-till-sina-barn-jag-far-magvark
Kommer inte barnen och sedan barnbarn att kunna arbeta för att föräldrarna inte gör det? Har de något handikapp som garanterat går i arv så ska de nog inte avla av sig. Det är ändå naturligt att barnen har den standard som föräldrarna erbjuder dem. Sedan får de själv skapa sin egen och för nästa generation. Alla blir påverkade av ökade matpriser och elpriser men man får dra in på något annat.
Citera
2022-11-09, 19:12
Medlem
Larasofts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KamratBlue
Kommer inte barnen och sedan barnbarn att kunna arbeta för att föräldrarna inte gör det? Har de något handikapp som garanterat går i arv så ska de nog inte avla av sig. Det är ändå naturligt att barnen har den standard som föräldrarna erbjuder dem. Sedan får de själv skapa sin egen och för nästa generation. Alla blir påverkade av ökade matpriser och elpriser men man får dra in på något annat.

Absolut finns det ett socialt arv, som vi i mångt och mycket byggt bort med vårt välfärdssystem såsom skattefinansierad skola, vård och så vidare. Den relativa fattigdomen är ändå intressant och att ta på allvar. Men nu talar jag om de som inte har några marginaler. Dock har jag inte tillgång till den låsta artikeln.
Citera
2022-11-09, 19:14
Medlem
KnolaDinMamas avatar
Citat:
Till sina tre barn i skolåldern pga de galopperande matpriserna. Hon och maken är i 40-årsåldern och sjukpensionärer båda två.

Låst artikel men jag antar att det rör den förestående julen. Nämns iofs födelsedagar.

Den stående frågan, ska låg ekonomisk standard och möjligen avsaknad av arbetsförmåga tillåtas gå i arv i ett välfärdsland?

https://www.jp.se/2022-11-08/madeleine-har-inte-rad-med-presenter-till-sina-barn-jag-far-magvark

Sjukpensionärer vid 40? Stor risk att BÅDA är sjukpensionärer vid 40. Hur länge har dom varit sjukpensionärer, sen 20-årsåldern? Båda har alltså bestämt sig för att inte bidra till samhället, bara parasitera på alla som sliter på sina jobb. Dom har mage att sitta i media och "gråta" för dom vill ha ännu mer av dina och mina pengar. Borde avrättas med nackskott, värdelösa samhällsfientliga osympatiska bluffande äckel.

Edit: Undviker att visa sig i tidningen för dom vet mycket väl själva att dom bara blåser alla andra och döljer därför sina ansikten. Har man rent mjöl i påsen så har man heller inget att dölja.
Senast redigerad av KnolaDinMama 2022-11-09 kl. 19:24.
Citera
2022-11-09, 19:20
Medlem
Okej okej, omständigheter kan inträffa och den ekonomiska situationen kan plötsligt försämras. Sådant händer. Men måste folk vara så satans handlingsförlamade? Vad hände med "nöden är uppfinningarnas moder"?

Man har väl ändå ett helt år på sig att hinna planera för någons födelsedag eller julklapp? Om man så bara kan sätta av en liten slant varje månad så gör man väl det då. Eller så ser man till att tjäna några extra kronor. Djurvakt, hundrastning, barnvakt, hemstäd, läxhjälp, leta pant, sälja stickning från växter hemma eller säljer något på Tradera. Alla som inte bor i en tom trähydda i skogen har NÅGOT som går att sälja på Tradera.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in