2022-11-11, 08:37
Medlem
ying-CreUyangs avatar
Då tycker jag dom ska gå till soc.
Citera
2022-11-11, 08:56
Medlem
Fyndigt-namns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SkrivSuddan
Nej, majoriteten speglar inte föräldrarna. Däremot är klasskillnader mycket svåra att bryta och det beror på dem över andra. Inte dem längst ner.

Vi formas väldigt mycket av våra föräldrar. De som uppfostrar oss alltså, det går inte att säga emot.
Citera
2022-11-11, 09:56
Medlem
Larasofts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kassastrand2
Kolla de lägsta nivåerna möjliga här
https://www.forsakringskassan.se/privatperson/sjuk/funktionsnedsattning-eller-langvarig-sjukdom/sjukersattning-

Då snackar vi lägsta möjliga, har någon arbetat innan kan det vara ännu högre, det är även INNAN bostadstillägg.
https://www.forsakringskassan.se/privatperson/funktionsnedsattning/om-du-har-aktivitetsersattning/bostadstillagg

Sedan tillkommer barnbidrag eller flerbarnstillägg.
https://www.forsakringskassan.se/privatperson/foralder/barnbidrag-och-flerbarnstillagg

Dessa föräldrar är 40 år, vardera med egen Sjukpenning a MINST
11 190 x2 = 22380
PLUS flerbarnstillägg x3 ? = 2 240

Det är 24 620kr
Låt oss anta att deras hyra ligger på 6000kr för en trea, de får hela beloppet, alltså 24620 + 6000 kr = 30620kr skulle deras gemensamma inkomst ligga på.

Hur i helvete kan de inte ha råd att köpa presenter åt sina barn? För att deras cigaretter, snus, öl och trisslotter eller datorspel har blivit så dyr eller vad???

Fruktansvärt fjantigt att de ens kan klaga, visst lever de ingen superlyx men för i helvete de måste väl kunna prioritera?

11 190 kr är brutto. Du får dra av skatt och jobbskatteavdraget är lägre än för den som beskattas för arbetsinkomst. Menar du att de får hela hyran betald (bostadsbidrag)?
Citera
2022-11-11, 10:36
Medlem
ForzaLeons avatar
Citat:
Det känns som om du bara argumenterar för att få rätt

Jag minns inte vad man får. Jag tänkte kolla om jag kan lämna blod lite tidigare då jag skippar det sen (behöver av personliga skäl ha goda värden för längre tid sedan). Sparade förra gången och får (tänker välja) en muminmugg. Utgår från att det kommer stå blodgivare i botten. Det innebär att 1 barn skulle kunna få en mugg om jag hade haft barn, på 1 år. 2 muggar för en karl.

Om jag inte tar buss (andra kanske åker bil) går jag. På vägen behöver jag köpa två drickor efteråt för att orka. (jag har tappats på en del blod vilket gör en yr). Inser du att pengarna redan är borta? Klart vi framhåller saker etc för att andra ska lämna blod men du [i]tjänar[/I inte på blodgivning.

Kanske lägger de pengar på skit. Jag rökte också när ekonomin var sämre men slutade så fort den kom i ordning. Det finns ett samband med dålig ekonomisk stabilitet och rökning. Det drar dessutom ner hungern. Ja de gör saker som kostar. Jag gör inte det och lägger resten hur jag vill. Värdelös på att spara också. Har en räkning som borde går före allt annat som inte gör det

Det beror på att det är extremt jobbigt att leva mycket fattig.

Julbordet syftar jag självklart på hemma. Du verkar ha noll koll på pengarna. 2 vuxna och 3 barn får inget julbord för 750 kr. Det är snålt att äta hemma för det och skulle inkludera ungefär det nödvändigaste. Barn har rätt till att få något extra i livet såsom en middag på jul (rester äts efteråt) och en nyårsmiddag. Som tur är bidrar många kyrkor och andra organisationer med lite till jul i form av mat vilket gör 750 kr rill en överenskomlig summa för vad jul och nyårshelgen kan kosta med det som är extra. Du kanske inte förstår det med att pyssla, baka och äta i december men det står för dig

Det går inte att prata med dig. 250 kr utan något julfirande alls. Alltså det blir ledsna barn. Oerhört tråkigt att ni är så många som har det här sjukliga tänkandet.
Man klarar sig, men inte om man en gång gått minus.

Jag själv kommer köpa julklappar till 3 barn. Sedan dricker jag glögg och äter lite godis, pepparkakor hema. En bingolott blir det nog. Jag vill inte fira jul när jag inte har egna barn och tänker sitta hemma själv och se en film. Orkar inte med stress och annat men julpynt ska upp. Mysigt tänker jag ha eftersom även jag själv förtjänar lite stämning.

Om jag anser det är det självklart att jag tycker att andras barn också ska ha det. Att jag väljer att må gott, enkelt själv innebär inte att andra inte mår dåligt över jul och nyår. För min del ser jag inte en mening längre med att stressa runt när jag kan vara hemma men aldrig att jag skulle komma med dravel om att det bara är en dag som andra. Julen är inte det för någon mer eller mindre. Många begår istället självmord efter att klockan slagit om till nyårsafton eller nyårsdagen. Ha lite respekt för dem som inte kan välja istället för att sitta på nätet och häckla andra som på riktigt mår fruktansvärt varje år inför jul.

Nej då jag argumenterar bara för att jag har rätt.

Visst lite olika på vad som prioriteras när det gäller ekonomin.

Oftast kan jag sitta och prata om olika lösningar som kan fungera till att lösa problem.
Men när det hela tiden bemöts på att det inte går och fungerar inte p g a dittan och dattan.
Blir det som att försöka prata med min tonårsdöttrar.

Hur man än lägger fram det så går det bara inte och även om det skulle gå så går det iaf inte.

Jag har rätt bra koll på pengar, inköp av mat och annat sköter jag om till 99%

Snål? Nej inte direkt om jag själv skulle klassificera mig.

Nu tycker iofs Ove i Solsidan att han ej heller är snål.
Ja man vet aldrig, jag kanske är snål ändå.
Jobbig och snål, två mindre charmiga egenskaper och därför vill ingen umgås med mig.

Julbord 750kr ja det var den summan 1,4% av barnbidraget för tre barn under ett år.
Ja som jag tyckte att en familj på tre barn skulle ha råd med 250kr/barn till present och julklapp.

Du skrev då:
Citat:
De kommer ingenstans med det. Julbordet kanske.

750kr var då till barnen, tre barn äta julbord för 750kr.

Julbord för mig är på julafton visst olika antar jag.

Nu plötsligt så skulle då 750kr räcka till HELA familjen dvs två vuxna också.
Då kan jag hålla med om att 750 kr inte skulle räcka om man nu ska ha rester kvar dvs.
Tydligen skulle nu de här 750kr även räcka till nyårsmiddagen vilket är en helt annan sak.

Julbord för 750kr då för hela familjen skulle nog höja det till 1000kr jämt då.
Eventuellt några hundra extra om alkohol ska drickas.
(har man fan inte råd presenter/julklapp är det spöstraff om pengar går till alkohol)
Vi lägger nog lite mer än 1000kr på julbordet eftersom jag vill ha fårfiol t ex.

Du kommer säkerligen påstå att 1000kr för ett eget julbord är alldeles för snålt.
Ja för en familj som då får vända på varenda krona.
Men, men då vill jag verkligen veta vad du har på ditt julbord. Ål, löjrom?

Pyssla, baka och en massa annat inför jul? Mindre nu när barnen är äldre.
Visst kan testa fråga om mina tonåringar om de vill pyssla.
Jag har dock ingen lust att bli kallad för idiot tillräckligt illa som det är.

Går det inte prata med mig om julklappar och sjukligt tänkande.

Ja om det är fattigt i familjen så tror jag att en julklapp för 125-250kr fungerar.
Tror de värdesätter den som det är.
Visst de önskar sig säkert något dyrare och då får föräldrarna spara till det.

Ledsna barn under jul, nej det vill man inte ha.

Julen är en tid som för mig är sådär.
Tyvärr varit lite för mycket sorgligt runt jul svårt att känna någon super glädje.
Bättre nu än tidigare men tankarna finns där tyvärr.
Ja men ändå kör man på som vanligt även om det är piss dumt att förstöra för andra.
(med lite Lergigan och Voxra leker livet igen )

Julen är främst för barnen och träffa släkten blir ett plus i kanten.

Tyvärr är den här tiden för och efter jul och nyår en tid då många mår extremt dåligt.
Tar beslut som gör det enkelt för dem och en massa sorg samt trauman för andra.

Vilket fall som helst inte min mening att häckla dig eller andra.

MEN tycker att det är mycket märkligt att man ej har pengar till presenter och julklappar till barnen.

När familjen får 53.760 kr/år i barnbidrag så borde det finnas utrymme för 750 - 1500kr/år.

Mat och kläder kostar till barnen, jo jag vet det.
Vet exakt vart man kan köpa kläder och billiga kläder och vart man sedan kan sälja sina kläder.

Tyvärr är det största problemet när man är nere och varit under ytan för länge.
Då är det inte direkt lätt att göra saker, orken finns inte där helt enkelt.
Tiden finns men små simpla saker som skulle göra det lättare klarar inte kroppen av.

Samtalet till försäkringskassan, kyrkan eller den extra hjälpen man kan få.
En enkel sak men ändå blir det inte av, kroppen orkar bara inte.
Jäkla svårt att se möjligheten när man knappt orkar med sig själv i den vanliga vardagen.
Citera
2022-11-11, 11:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ForzaLeon
Nej då jag argumenterar bara för att jag har rätt.

Visst lite olika på vad som prioriteras när det gäller ekonomin.

Oftast kan jag sitta och prata om olika lösningar som kan fungera till att lösa problem.
Men när det hela tiden bemöts på att det inte går och fungerar inte p g a dittan och dattan.
Blir det som att försöka prata med min tonårsdöttrar.

Hur man än lägger fram det så går det bara inte och även om det skulle gå så går det iaf inte.

Jag har rätt bra koll på pengar, inköp av mat och annat sköter jag om till 99%

Snål? Nej inte direkt om jag själv skulle klassificera mig.

Nu tycker iofs Ove i Solsidan att han ej heller är snål.
Ja man vet aldrig, jag kanske är snål ändå.
Jobbig och snål, två mindre charmiga egenskaper och därför vill ingen umgås med mig.

Julbord 750kr ja det var den summan 1,4% av barnbidraget för tre barn under ett år.
Ja som jag tyckte att en familj på tre barn skulle ha råd med 250kr/barn till present och julklapp.

Du skrev då:

750kr var då till barnen, tre barn äta julbord för 750kr.

Julbord för mig är på julafton visst olika antar jag.

Nu plötsligt så skulle då 750kr räcka till HELA familjen dvs två vuxna också.
Då kan jag hålla med om att 750 kr inte skulle räcka om man nu ska ha rester kvar dvs.
Tydligen skulle nu de här 750kr även räcka till nyårsmiddagen vilket är en helt annan sak.

Julbord för 750kr då för hela familjen skulle nog höja det till 1000kr jämt då.
Eventuellt några hundra extra om alkohol ska drickas.
(har man fan inte råd presenter/julklapp är det spöstraff om pengar går till alkohol)
Vi lägger nog lite mer än 1000kr på julbordet eftersom jag vill ha fårfiol t ex.

Du kommer säkerligen påstå att 1000kr för ett eget julbord är alldeles för snålt.
Ja för en familj som då får vända på varenda krona.
Men, men då vill jag verkligen veta vad du har på ditt julbord. Ål, löjrom?

Pyssla, baka och en massa annat inför jul? Mindre nu när barnen är äldre.
Visst kan testa fråga om mina tonåringar om de vill pyssla.
Jag har dock ingen lust att bli kallad för idiot tillräckligt illa som det är.

Går det inte prata med mig om julklappar och sjukligt tänkande.

Ja om det är fattigt i familjen så tror jag att en julklapp för 125-250kr fungerar.
Tror de värdesätter den som det är.
Visst de önskar sig säkert något dyrare och då får föräldrarna spara till det.

Ledsna barn under jul, nej det vill man inte ha.

Julen är en tid som för mig är sådär.
Tyvärr varit lite för mycket sorgligt runt jul svårt att känna någon super glädje.
Bättre nu än tidigare men tankarna finns där tyvärr.
Ja men ändå kör man på som vanligt även om det är piss dumt att förstöra för andra.
(med lite Lergigan och Voxra leker livet igen )

Julen är främst för barnen och träffa släkten blir ett plus i kanten.

Tyvärr är den här tiden för och efter jul och nyår en tid då många mår extremt dåligt.
Tar beslut som gör det enkelt för dem och en massa sorg samt trauman för andra.

Vilket fall som helst inte min mening att häckla dig eller andra.

MEN tycker att det är mycket märkligt att man ej har pengar till presenter och julklappar till barnen.

När familjen får 53.760 kr/år i barnbidrag så borde det finnas utrymme för 750 - 1500kr/år.

Mat och kläder kostar till barnen, jo jag vet det.
Vet exakt vart man kan köpa kläder och billiga kläder och vart man sedan kan sälja sina kläder.

Tyvärr är det största problemet när man är nere och varit under ytan för länge.
Då är det inte direkt lätt att göra saker, orken finns inte där helt enkelt.
Tiden finns men små simpla saker som skulle göra det lättare klarar inte kroppen av.

Samtalet till försäkringskassan, kyrkan eller den extra hjälpen man kan få.
En enkel sak men ändå blir det inte av, kroppen orkar bara inte.
Jäkla svårt att se möjligheten när man knappt orkar med sig själv i den vanliga vardagen.
Som jag skrev lägger stödhjälpsorganisationer ofta till mat. Så får de en kasse är skinkan, lite senap, bröd, ett paket smör och jullimpan iaf fixad. 750 normala år, ska räcka ganska bra då.

Jag vet inte varför du skrattar rörande pyssel. Nu missade jag åldrarna på de tre barnen men hos mig när jag växte upp drog pysselkostnadernanoväg när jag blev tonåring. Vi hade socialbidrag men morsan fixade fram det mesta som behövdes. Olika slags färger och material, dukar, penslar osv. Dvs oljefärger, färger till hobbymålande, glasfärger. I skolan gavs även extra utrymme för att jag skulle kunna pussla vidare varpå det inhandlades fler färger osv. Lite julpyssel gjorde man nog. Men mitt intresse för att teckna och måla klarade ändå inte av att hålla i längden och hade helt dött när jag var närmast 17 år.

Så pyssel har alltid funnits och jag själv har också haft sådant till barn. Mig var det prat om att skicka ut via kommunen på konstlektioner, somliga ansåg väl att jag hade talang när jag satte igång men jag har kvar skisspennorna jag fick som 12-åring av min mormor. Så mycket blev det inte i tonåren. Syskonet pluggar ett yrke där det utan tvekan är till hens fördel att komma från ett hem där vi alltid kunnat skapa om vi velat. Sedan går man ut i vuxenlivet och tar till vara på begagnade möbler genom att måla om dem. Mitt hem ser verkligen bra ut och jag har fått höra en del gällande de egenmålade detaljerna såsom att det ser ut som om det hade varit påkostad inredning.

Jag känner att du har fel på så många plan. Vi lever i olika verkligheter. I min verklighet pysslar barn i alla åldrar när de är barn som hade intresse från början och då är det i tonåren pysslet blir dyrt. Har själv en massa självplockade kottar och glasspinnar och annat kvar (har skänkt bort mycket barnpyssel), och det kostar såklart mindre.

För äldre måste man antingen ha en buffert eller köpa lite i taget. Ironisera inte så mycket då pysslande särskilt för äldre, fattiga barn, är mer viktigt än för de utan ekonomiskt utrymme för en mängd aktiviteter som kostar pengar.

Hela diskussionen känner jag inte kommer leda någon vart då folk enbart är intresserade av att få rätt. Jag har varit och firat jul hos någon familj där det varit mycket fattiga julklappar och det är tydligt att de inte blir glada. Tycker du ska skippa det med att bara anse att du ska ha rätt och alla barn ska vara tacksamma även när de har det långt sämre än alla andra i hela samhället.

Nu har de inte råd men du envisas med att påstå att de har det. Problemet är just att somliga (många) av er vägrar förstå att när du hamnat på minus, ligger du på minus. Utan mer än ordinarie räkningar hade jag ensam lätt fixat en jul för tre barn som sjukskriven. Det innebär inte att alla andra människor har samma möjligheter. Jag vet inte var deras pengar gått, men allt kostar och när man är minus, är man på minus.
Citera
2022-11-11, 12:19
Medlem
idontwannadies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av covf33f
I relation till vad en lågavlönad arbetare tjänar
Det måste alltid löna sig bättre att jobba oavsett yrke eller utbildning
Allt annat är fel

Ja absolut. Men då kanske det är dags att lönerna höjs, inte att bidragstagare får leva odrägligt.
Citera
2022-11-11, 12:21
Medlem
ForzaLeons avatar
Citat:
Som jag skrev lägger stödhjälpsorganisationer ofta till mat. Så får de en kasse är skinkan, lite senap, bröd, ett paket smör och jullimpan iaf fixad. 750 normala år, ska räcka ganska bra då.

Jag vet inte varför du skrattar rörande pyssel. Nu missade jag åldrarna på de tre barnen men hos mig när jag växte upp drog pysselkostnadernanoväg när jag blev tonåring. Vi hade socialbidrag men morsan fixade fram det mesta som behövdes. Olika slags färger och material, dukar, penslar osv. Dvs oljefärger, färger till hobbymålande, glasfärger. I skolan gavs även extra utrymme för att jag skulle kunna pussla vidare varpå det inhandlades fler färger osv. Lite julpyssel gjorde man nog. Men mitt intresse för att teckna och måla klarade ändå inte av att hålla i längden och hade helt dött när jag var närmast 17 år.

Så pyssel har alltid funnits och jag själv har också haft sådant till barn. Mig var det prat om att skicka ut via kommunen på konstlektioner, somliga ansåg väl att jag hade talang när jag satte igång men jag har kvar skisspennorna jag fick som 12-åring av min mormor. Så mycket blev det inte i tonåren. Syskonet pluggar ett yrke där det utan tvekan är till hens fördel att komma från ett hem där vi alltid kunnat skapa om vi velat. Sedan går man ut i vuxenlivet och tar till vara på begagnade möbler genom att måla om dem. Mitt hem ser verkligen bra ut och jag har fått höra en del gällande de egenmålade detaljerna såsom att det ser ut som om det hade varit påkostad inredning.

Jag känner att du har fel på så många plan. Vi lever i olika verkligheter. I min verklighet pysslar barn i alla åldrar när de är barn som hade intresse från början och då är det i tonåren pysslet blir dyrt. Har själv en massa självplockade kottar och glasspinnar och annat kvar (har skänkt bort mycket barnpyssel), och det kostar såklart mindre.

För äldre måste man antingen ha en buffert eller köpa lite i taget. Ironisera inte så mycket då pysslande särskilt för äldre, fattiga barn, är mer viktigt än för de utan ekonomiskt utrymme för en mängd aktiviteter som kostar pengar.

Hela diskussionen känner jag inte kommer leda någon vart då folk enbart är intresserade av att få rätt. Jag har varit och firat jul hos någon familj där det varit mycket fattiga julklappar och det är tydligt att de inte blir glada. Tycker du ska skippa det med att bara anse att du ska ha rätt och alla barn ska vara tacksamma även när de har det långt sämre än alla andra i hela samhället.

Nu har de inte råd men du envisas med att påstå att de har det. Problemet är just att somliga (många) av er vägrar förstå att när du hamnat på minus, ligger du på minus. Utan mer än ordinarie räkningar hade jag ensam lätt fixat en jul för tre barn som sjukskriven. Det innebär inte att alla andra människor har samma möjligheter. Jag vet inte var deras pengar gått, men allt kostar och när man är minus, är man på minus.

Jag skrattade inte åt pyssel utan det var åt just julpyssel.
De vill inte ens klä granen vilket jag tycker är trist.
Roligare då de var yngre och mer eller mindre slogs om att klä den.
Ja eller baka allt ifrån pepparkakor till att fixa knäck.

Pyssel numera är på en annan nivå, yngsta älskar att teckna och rita.
Kom nya Derwent pennor i en ask för några veckor sedan och de används flitigt.
Stor hobby precis som det är med att göra egna smycken.
Kristaller, mineraler och stenar av olika sorter tycker båda om att pyssla med.

Nej men det blir pyssel på en helt annan nivå och mera en hobby.

Nu ska jag inte jiddra mera utan alla kan tycka olika och alla kan ha rätt på sitt sätt.
Ja t om jag kan ha fel brukar ske lika ofta som Halleys komet passerar.
Citera
2022-11-11, 14:15
Medlem
cacas avatar
Har man inte råd med julklappar eller presenter så är valet enkelt, det blir inga julklappar eller presenter.

Så tröttnar alla snyftisar om man har inte råd med ditten och datten och sen förväntar sig att någon annan ska slänga mer pengar på dem trotts att hela deras existens hänger på att just de får pengar från andra.

Nej mer en en månad kvar till jul så båda kan gott och väl bege sig ut och leta burk. Tid lär de ju ha!
Eller varför inte sätta sig utanför Ica och Coop och hejhej kroooona!
Citera
2022-11-11, 17:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av idontwannadie
Generösa i relation till vad? Med tanke på den drastiska ökningen av priser på mat, el osv så blir ju bidragen mycket mindre värda i realiteten. Det gäller såklart även för alla andra och för pengar överlag men det förändrar inte faktumet att bidragen krymper eftersom att priserna växer och äter upp större delar.
Jämfört med många som jobbar så är bidragen i Sverige generösa. Nu kommer ju dessutom sjukersättningen räknas upp med 8 procent vid årsskiftet. Som sagt, mer synd om dem som sliter ihop till bidragen, som ju dessutom ofta har höga transportkostnader också.
Citera
2022-11-11, 19:33
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Annabella83
VARFÖR väljer de då att skaffa tre barn??

Fråga dem. De kanske var i en gemensam trafikolycka och blev svårt skadade. Efter att barnen fötts.
Citera
2022-11-11, 19:37
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Annabella83
Som sagt, mer synd om dem som sliter ihop till bidragen, som ju dessutom ofta har höga transportkostnader också.

Skulle du hellre ha 40 friska jobbår än lyxen att ha 2 år på bidrag medan du slåss för livet mot cancer?

Det är INTE synd om friska människor med bra inkomst!
Citera
2022-11-11, 20:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zombie-nation
Skulle du hellre ha 40 friska jobbår än lyxen att ha 2 år på bidrag medan du slåss för livet mot cancer?

Det är INTE synd om friska människor med bra inkomst!
Haha, vet du hur många låglönetagsre som skattar bort en hög andel av sina ihopkobbade pengar det finns?? Alla bor inte i Sthlm och har höga löner.
Och personerna i artikeln säger ju själva att de ska vara glada för att de är friska, så är snarare simulanter, än har cancer.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in