2022-11-15, 11:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HAJST
Ett sätt att minska totalrisken är ju att inte förvara din HW och dina 12 ord på samma ställe så att de försvinner samtidigt vid en brand eller inbrott.

Jag förvarar det i molnet så de kan inte brinna upp alls med min lösning.

Att inte förvara sin HW-wallet och de 12 orden i hemmet ser jag dock som en hög risk. De 12-orden får absolut inte komma i orätta händer och därför är en papperslapp med dem uteslutet för min del. För mig är det obegripligt hur t.ex. Exodus ens kan föreslå det.

Citat:
Om du har sätt att memorera inloggningsuppgifter så kan jag tycka att du lika väl kan ha sätt att memorera 12 ord.

Nej dessa 12 ord är inte något jag använder regelbundet och därför är risken mycket hög att jag inte kommer minnas dem. Mitt lösen till KeePass-filen använder jag däremot regelbundet då den innehåller alla mina lösenord och därför är risken låg att jag glömmer den. Inte helt säkert dock om jag t.ex. får en hjärnblödning men fortfarande lägre risk än att glömma bort 12 ord som jag aldrig använder.

Citat:
Men det är svårt för mig att avgöra och det handlar ju mycket om hur man är som person och vad man har för förvaringsmöjligheter osv.

Det är bra att vi gör olika så att vi utvecklas.

Precis håller med, vilken lösning som är bäst beror delvis på vem man är som person, t.ex. om man är en hodler som aldrig använder sina nycklar eller om man använder dem hela tiden.

Citat:
Det är nog den största nackdelen jag ser med bitcoin. Att hela ens förmögenhet kan försvinna utan en suck att få den tillbaka. Det ändrar hela ens tankesätt till personlig ekonomi och eget ansvar.
Men om vi fortsätter att diskutera och kräva nya lösningar så kommer vi i en framtid se säkra lösningar tror jag.

Jag håller helt med. Ska man förvara stora värden i krypto är de nuvarande lösningarna inte tillräckligt bra. Man bör även tänka på vad som händer om man dör eller tappar minnet vid t.ex. en hjärnblödning.
Citera
2022-11-15, 11:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av antonerik
10-tals miljoner? Vet du vad det kostar att kriga? Det kommer att kosta minst 750 miljarder dollar att återuppbygga landet.

Visade sig vara runt 100 miljoner dollar.

Det är ovidkommande vad det kostar att bygga upp landet. Det som är viktigt här är att demokrat-partiet tvättar pengar via deras gangster kompisar i Kiev.
Citera
2022-11-15, 11:56
Medlem
Citat:
Vad tror du händer när Ryssland förlorar kriget och allt går åt helvete med ekonomin?
Noll relevans till huruvida bitcoin kommer överleva eller inte.
Citera
2022-11-15, 11:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bidet2
Man behöver inte stoppa bit-con, det kommer självdö med tiden.
Ja säkert, bara överlevt i 10 år hittills.
Citera
2022-11-15, 11:58
Medlem
antoneriks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av starzkis
Noll relevans till huruvida bitcoin kommer överleva eller inte.

Så det spelar ingen roll om 145 miljoner Ryssar blir intresserade av bitcoin?
Citera
2022-11-15, 12:03
Medlem
Citat:
Så det spelar ingen roll om 145 miljoner Ryssar blir intresserade av bitcoin?
Det hade inte varit fel, återigen, vad har kriget att göra med huruvida bitcoin kommer överleva?
Citera
2022-11-15, 13:20
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av m.g.t.o.w
Jag förvarar det i molnet
Förvara inte känslig information på någon annans dator.
Det är obegripligt för dig att Exodus föreslår det då du inte förstått den mest fundamentala risken att lagra huvudnycklen till din förmögenhet elektroniskt. Lagrar du något elektroniskt är du bara ett eget misstag, en trojan, eller en applikationsbugg borta från att ha skickat allt i klartext till en molnleverantör eller annan illvillig aktör.

Lagra ALDRIG dina återställningsord elektroniskt överhuvudtaget.
Citera
2022-11-15, 13:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dissidentx
Förvara inte känslig information på någon annans dator.
Det är obegripligt för dig att Exodus föreslår det då du inte förstått den mest fundamentala risken att lagra huvudnycklen till din förmögenhet elektroniskt. Lagrar du något elektroniskt är du bara ett eget misstag, en trojan, eller en applikationsbugg borta från att ha skickat allt i klartext till en molnleverantör eller annan illvillig aktör.

Lagra ALDRIG dina återställningsord elektroniskt överhuvudtaget.

Jag håller inte med alls utan ser en krypterad fil som betydligt säkrare än en papperslapp som förvaras i bostaden.
Citera
2022-11-15, 13:34
Medlem
Citat:
Ja säkert, bara överlevt i 10 år hittills.

10 år med nollränta och allmän techbubbla i hela världen ja. Sen är det många saker som funnits i 10 år och sen dött av.
Citera
2022-11-15, 13:35
Medlem
Citat:
Varför har det inte självdött på 10 år?.
Nollränta och spekulativ period i allt som uppfattats "innovativt".
Citera
2022-11-15, 13:42
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av m.g.t.o.w
Jag håller inte med alls utan ser en krypterad fil som betydligt säkrare än en papperslapp som förvaras i bostaden.
Att lagra något icke-elektroniskt behöver inte nödvändigtvis vara "en papperslapp som förvaras i bostaden".

Att kryptera data ger en ökad säkerhet, men det spelar inte så stor roll eftersom du laddar upp hela rasket på internet.

Spara inte säkerhetsord elektroniskt.
Citera
2022-11-15, 13:42
Medlem
antoneriks avatar
Citat:
Det hade inte varit fel, återigen, vad har kriget att göra med huruvida bitcoin kommer överleva?

Inte kriget som sådant, men efterdyningarna av kriget med ett bankrutt och isolerat Ryssland kan leda till hyperinflation. Då kommer folket i desperation att investera i bitcoin.

Bitcoin har störst potential att överleva av den enkla anledningen att vanligt folk som inte är IT-människor känner till bitcoin.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in