2022-11-15, 13:43
Medlem
ExConvicts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av H3B9
Khazarmaffian drar ner brallorna på goyims med ett pyramidspel ännu en gång. Hur fan kan man lita på en "jude" med namnet "Sam Bankman"?

Förövrigt så är han endast ansiktet utåt, någon de inte bryr sig speciellt mycket om att slänga under bussen när det behövs.

Tycker dock inte synd om någon, ni är giriga och får det ni förtjänar.

Av en ren slump(?) är Mark Karpales som drev Mt Gox också från samma brödraskap. När Gox gick ner trodde många att det var dödsstöten för bitcoin, det var nämligen den enda centraliserade handelsplatsen på den tiden. Hela scenen låg i dvala i ett par år efter det.

Nu vet vi att 'crypto communitiet' har minne i nivå med ett plankton, så allt kommer köra som vanligt när vågorna har lagt sig, och för de mer misstänksamma kommer det presenteras 'proof of reserves' med hur stora de faktiska reserverna är på börserna.

Inget fel med att vara girig f ö, det är en stark drivkraft om det inte går till överdrift. Blir betydligt mer misstänksam när ngn presenterar sig som en altruist som SBF gjorde på ett närmast parodiskt vis.
Senast redigerad av ExConvict 2022-11-15 kl. 13:49.
Citera
2022-11-15, 14:47
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av antonerik
Inte kriget som sådant, men efterdyningarna av kriget med ett bankrutt och isolerat Ryssland kan leda till hyperinflation. Då kommer folket i desperation att investera i bitcoin.
Det vi sett hittills är snarare tvärtom. Bitcoin faller när allt annat faller.
Citera
2022-11-15, 14:53
Medlem
antoneriks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Det vi sett hittills är snarare tvärtom. Bitcoin faller när allt annat faller.

BTC är synnerligen volatil i båda riktningarna jämfört med det mesta, undantaget nyare kryptovalutor.
Citera
2022-11-15, 15:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av m.g.t.o.w
Själv flyttade jag krypto från t.ex. binance efter detta och använder nu Exodus.

Jag har kollat en del på cold storage som trezor också men för mig känns detta som det kommer öka risken att förlora mina coins. Vad jag menar med det är att jag väger in risken att hårdvara kan gå sönder eller förloras av olika anledningar. Som hodler skulle jag förvara den på en "säker" plats men ingen plats är egentligen säker vid ett inbrott och jag har lagt saker på "bra" platser tidigare och senare märkt att jag inte minns vilken plats jag valde.

Sedan har man också risken att devicen bara inte fungerar efter några år i byrålådan. Batteriet slut, displayen slut så det inte längre går att läsa vad som står, knappar som inte fungerar. Så mycket som kan hända och som kan leda till att mina coins förloras.

Säger inte att alla måste hålla med mig, men många överskattar nog sin förmåga att hålla koll på en fysisk pryl i flera år. Så för en hodler är jag mycket tveksam, möjligen en annan bedömning för en trader som använder sin device regelbundet och som upptäcker när t.ex. displayen börjar förlora kontrast.

Jag förstår dina förbehåll, men det mesta av detta är taget hänsyn till. Du backar upp hårdvaruplånboken med en nyckel i form av de 12 eller ibland 24 orden. Dessa ord har du nedskrivna på papper och kan ha fler än en kopia gömda eller inlåsta på olika platser, om du vill vara extra säker.

Om själva hårdvaran skulle gå sönder, försvinna eller bli stulen, så kan du använda orden för att kontrollera dina bitcoin från en annan plånbok. Hårdvaran är också skyddad av en pinkod, så en tjuv som stjäl hårdvaran kommer inte åt dina bitcoin utan tillgång till pinkoden.

Svagheten i denna förvaring (och i de flesta andra förvaringssätt) är om man utsätts för brutala påtryckningar i form av tortyr, utpressning, kidnappningar och dylikt för att tvinga fram nycklarna eller pinkoden.

Annars är även den förvaring du har valt nu säkrad för börskrasher och dylikt. Men du kan teoretiskt sett råka ut för angrepp mot din dator över internet, vilket är en risk som man slipper om man har nycklarna i cold storage.

Se hur som helst till att du har sparat din backup i form av orden, bara.
Senast redigerad av Stopp.Belagg 2022-11-15 kl. 15:25.
Citera
2022-11-15, 15:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dissidentx
Att lagra något icke-elektroniskt behöver inte nödvändigtvis vara "en papperslapp som förvaras i bostaden".

Att kryptera data ger en ökad säkerhet, men det spelar inte så stor roll eftersom du laddar upp hela rasket på internet.

Spara inte säkerhetsord elektroniskt.

Var ska papperslappen förvaras då?
Bankfack blir alltmer ovanliga och jag vill kunna röra mig i världen och inte vara fysiskt beroende till en plats.

Det är lätt att säga att säkerhetsorden inte ska sparas elektroniskt men då behöver man ett alternativ som fungerar i praktiken och som är säkrare.
Citera
2022-11-15, 15:23
Medlem
Citat:
Var ska papperslappen förvaras då?
Bankfack blir alltmer ovanliga och jag vill kunna röra mig i världen och inte vara fysiskt beroende till en plats.

Det är lätt att säga att säkerhetsorden inte ska sparas elektroniskt men då behöver man ett alternativ som fungerar i praktiken och som är säkrare.

Där är det fantasin som sätter gränserna.

Några exempel: Du kan ha en lapp inlåst i ett kassaskåp, orden nedskrivna i en krypterad fil som du förvarar hemma hos någon du litar på på ett USB-minne (kan vara bra om ditt hus skulle brinna ner), en lapp undangömd på någon plats som bara du känner till, etc. Man kan kanske dela en lapp i två delar, och ha den ena delen i byrålådan och den andra i ett bankfack.

Samma sak bör du fundera på med den lösning du har valt nu också.

Sedan beror det ju på hur mycket pengar det handlar om också. Ju mer pengar, desto mer bör man tänka igenom detta.
Citera
2022-11-15, 15:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stopp.Belagg

Några exempel: Du kan ha en lapp inlåst i ett kassaskåp, orden nedskrivna i en krypterad fil som du förvarar hemma hos någon du litar på på ett USB-minne (kan vara bra om ditt hus skulle brinna ner), en lapp undangömd på någon plats som bara du känner till, etc. Man kan kanske dela en lapp i två delar, och ha den ena delen i byrålådan och den andra i ett bankfack.

Sedan beror det ju på hur mycket pengar det handlar om också. Ju mer pengar, desto mer bör man tänka igenom detta.

Hur många är det som i praktiken har ett kassaskåp eller bankfack, förmodligen en låg andel. Själv är jag global, lever inte i Sverige och vill inte äga fysiska föremål.

USB-minne är extremt riskfyllt, var det än förvaras men många väljer säkert denna osäkra lösning. Den strider också emot att inte hantera orden elektroniskt vilket är nödvändigt för att få dem till en sticka.

Just detta med förvaring på en undangömd smart plats ser jag också som extremt riskfylld. Som jag beskrev i mitt inledan inlägg har jag förvarat andra saker på smarta platser bara för att senare märkt att jag inte minns vilken smart plats jag valde.

Många överskattar nog hur bra minnet är flera år senare när orden behövs och gör också misstag som att hantera dem elektroniskt för att flytta dem till en sticka som dessutom kan gå sönder efter några år. Ett helhetstänk behövs och för min del är det högrisk att förvara orden på fysiska föremål som papper eller USB-stickor. Ju mer avancerade lösningar man väljer, som att sprida orden på flera platser, ökar också riskerna för att något går fel. Man bör enligt min mening söka enkla robusta lösningar med få felkällor.
Citera
2022-11-15, 15:39
Medlem
Citat:
Hur många är det som i praktiken har ett kassaskåp eller bankfack, förmodligen en låg andel. Själv är jag global, lever inte i Sverige och vill inte äga fysiska föremål.

USB-minne är extremt riskfyllt, var det än förvaras men många väljer säkert denna osäkra lösning. Den strider också emot att inte hantera orden elektroniskt vilket är nödvändigt för att få dem till en sticka.

Just detta med förvaring på en undangömd smart plats ser jag också som extremt riskfylld. Som jag beskrev i mitt inledan inlägg har jag förvarat andra saker på smarta platser bara för att senare märkt att jag inte minns vilken smart plats jag valde.

Många överskattar nog hur bra minnet är flera år senare när orden behövs och gör också misstag som att hantera dem elektroniskt för att flytta dem till en sticka som dessutom kan gå sönder efter några år. Ett helhetstänk behövs och för min del är det högrisk att förvara orden på fysiska föremål som papper eller USB-stickor. Ju mer avancerade lösningar man väljer, som att sprida orden på flera platser, ökar också riskerna för att något går fel. Man bör enligt min mening söka enkla robusta lösningar med få felkällor.

Rimliga synpunkter.

Notera dock att mina förslag inte är varandra exkluderande. Man kan ha flera kopior av backupen förvarade på flera olika platser i olika former.

Angående fil på USB-stickan, så bör man skapa filen offline på en dator som aldrig mer kommer att kopplas mot internet, t.ex. en uttjänt laptop. Det gör inget om den har dåligt internminne och ett gammalt operativsystem.
Citera
2022-11-15, 15:42
Medlem
Laxons avatar
Citat:

Vet inte om det bara är en skröna men Winklevoss-tvillingarna ska visst ha sina keys ingraverade i plåtbitar och uppdelade i typ 12 olika bankfack som förvaras på 12 olika platser runt om i USA.

https://www.investopedia.com/news/how-winklevoss-twins-store-their-crypto-fortune/
Citera
2022-11-15, 15:44
Medlem
Citat:
Rimliga synpunkter.

Notera dock att mina förslag inte är varandra exkluderande. Man kan ha flera kopior av backupen förvarade på flera olika platser i olika former.

Angående fil på USB-stickan, så bör man skapa filen offline på en dator som aldrig mer kommer att kopplas mot internet, t.ex. en uttjänt laptop. Det gör inget om den har dåligt internminne och ett gammalt operativsystem.

Jo precis och jag har tänkt på sådana varianter också, att sprida orden på flera platser. Jag säger inte att det måste vara fel för alla i alla situationer men för de flesta bedömer jag att detta ökar riskerna med att förlora sina nycklar.

Angående att skapa filen på USB-stickan på en dator som inte är och aldrig kommer kopplas upp på internet någonsin igen så visst skulle det fungera men extremt få kommer i praktiken kunna följa det. De flesta kommer nog koppla upp datorn mot internet senare medvetet eller omedvetet.
Citera
2022-11-15, 15:45
Avstängd
Många Bitcoin lär det i alla händelser vara som försvunnit för alltid för att ägarna tappat bort lösenord.
Citera
2022-11-15, 15:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Många Bitcoin lär det i alla händelser vara som försvunnit för alltid för att ägarna tappat bort lösenord.

Garanterat är det så och folk dör också.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in