2022-11-15, 10:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av m.g.t.o.w
Jag vet inte faktiskt, jag har läst kommentarer om att displayen på Trezor förlorar kontrasten med tiden så att den inte går att läsa längre. Risken att Trezor tappas bort är givetvis mycket högre än att min dator tappas bort också, speciellt om jag gömmer Trezor på en "smart" plats.

Krypterad fil med nycklarna som förvaras på en betrodd molntjänst ser jag som den minsta risken till förlust. Även om molntjänst-företaget skulle försöka hacka en fil som är krypterad med t.ex. KeePass + en key-file är extremt låg, för att inte säga helt omöjligt. Då klarar du dig även om all din egen HW går sönder eller förloras.

Jo men det jag säger är att om din Trezor går sönder så försvinner ju inte dina coins för det. Du kan föra över dem till valfri plånbok ändå.
Citera
2022-11-15, 10:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Leaston
Jag håller med och känner igen mig i problemet. Hur man än väljer att göra med säkerheten så finns det risker.
De som säger "de är bara att ta hand om nycklarna själv" får det att låta som att detta inte är kopplat med enorma risker det med.

Jag är pro "self custody", men vill bara poängtera att jag förstår att det inte är för alla.

Precis, man bör tänka igenom riskerna noga med att vara self custody, det är ett misstag att tro att man själv är ofelbar. Själv har jag tidigare lagt saker på "smarta" platser och senare inte kommit ihåg vilken "smart" plats jag valde och inte kunnat hitta min sak igen. Då har det inte varit viktiga saker dessbättre men problematiken gäller i högsta grad med en HW-wallet. Riskerna ökar förstås om man är en hodler som sällan använder sin HW-wallet, när man väl behöver göra det är risken hög att det inte kommer fungera av någon av de anledningar jag tagit upp.

Man bör noggrant tänka igenom sin lösning och fundera på hur man kan komma åt sina nycklar vid olika scenarior, t.ex. om datorn, mobilen, HW-wallet förloras. Om man använder HW-wallet är man helt rökt om den inte funkar. Väljer man istället t.ex. KeePass och lagring i molnet måste man tänka igenom om man fortfarande har access om någon device förloras. Risken är förstås lägre att du ska förlora både dator och mobil samtidigt. Vid inbrott kommer jag sannolikt bara förlora datorn om jag inte är hemma men har mobilen kvar och därmed fortfarande access till molntjänsten. Jag har dock så starka lösen att jag inte minns dem och är därför beroende av en av mina enheter.
Citera
2022-11-15, 10:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HAJST
Jo men det jag säger är att om din Trezor går sönder så försvinner ju inte dina coins för det. Du kan föra över dem till valfri plånbok ändå.

Du menar om du t.ex. kör Exodus på din dator eller mobil som har access till dina nycklar?
Men vilken ökad säkerhet har då Trezor gett dig?
Citera
2022-11-15, 10:33
Medlem
Leastons avatar
Citat:
Om man använder HW-wallet är man helt rökt om den inte funkar.
Nej, du har alltid dina 12 ord som gör att du kan restora din wallet var som helst, oavsett om din HW wallet brinner upp eller blir stulen.

Men det faktumet belyser attackvektorn att du måste spara dina 12 ord på ett sätt att dom aldrig förstörs, stjäls eller försvinner, samtidigt som dom ändå är säkrade för arvingar...

Multi-sig är en okej interimslösning för detta. Men det öppnar upp för nya problem och nu börjar det bli lite mer komplicerat.

Jag tror inte vi kommer ifrån faktumet att det måste finnas custodial tjänster som har bankgaranti, för de som behöver detta, om Bitcoin någonsin skall bli för "alla".

Regleringar som sagt...det skulle öppna för våra trygga svenska banker att kunna ta hand om våra Bitcoin precis som dom gör med alla våra andra värden. Dock inte mycket hjälp för en person i Turkiet, Argentina, Libanon och liknande politiskt instabila länder, men alla risker måste ställas i relation till varandra beroende på vart man befinner sig.
Senast redigerad av Leaston 2022-11-15 kl. 10:37.
Citera
2022-11-15, 10:37
Medlem
Citat:
Nej, du har alltid dina 12 ord som gör att du kan restora din wallet var som helst, oavsett om din HW wallet brinner upp eller blir stulen.

Men det faktumet belyser attackvektorn att du måste spara dina 12 ord på ett sätt att dom aldrig förstörs, stjäls eller försvinner, samtidigt som dom ändå är säkrade för arvingar...

Multi sig är en okej interimslösning för detta. Men det öppnar upp för nya problem och nu börjar det bli lite mer komplicerat.

Men dessa 12 ord kommer jag inte ihåg och jag vill inte skriva upp dem på en papperslapp som jag förvarar på en "smart" plats, jag ser detta som en hög risk. Jag har därför valt att förvara dessa 12 ord i en KeePass fil som jag förvarar i en molntjänst. Detta är min lösning. Hur jag kommer och min molntjänst och hur jag kommer ihåg lösenordet till KeePass-filen är något jag tänkt igenom.
Citera
2022-11-15, 10:38
Medlem
Leastons avatar
Citat:
Men dessa 12 ord kommer jag inte ihåg och jag vill inte skriva upp dem på en papperslapp som jag förvarar på en "smart" plats, jag ser detta som en hög risk. Jag har därför valt att förvara dessa 12 ord i en KeePass fil som jag förvarar i en molntjänst. Detta är min lösning. Hur jag kommer och min molntjänst och hur jag kommer ihåg lösenordet till KeePass-filen är något jag tänkt igenom.
Jepp. Om det funkar för dig så fine. Jag har dock förståelse för att det är ganska få som är bekväma med detta sätt att lösa problemet.
Citera
2022-11-15, 10:43
Medlem
Citat:
Jepp. Om det funkar för dig så fine. Jag har dock förståelse för att det är ganska få som är bekväma med detta sätt att lösa problemet.

Alla lösningar har risker och denna lösning är den som jag ser som lägst risk, åtminstone för min personliga del. Jag välkomnar dock diskussion och förslag på andra lösningar där man tänkt igenom samtliga risker med lösningen och inte bara fokuserat på att minimera risken för stöld.

Jag tror att många glömmer bort eller underskattar riskerna med en HW-device som kan sluta fungera samt risken för att den förloras av olika anledningar. Många överskattar nog sin egen ofelbarhet också så oavsett vilken lösning man väljer bör man tänka igenom helheten och hur man klarar sig om olika katastrofer inträffar.
Citera
2022-11-15, 10:52
Medlem
Citat:
Du menar om du t.ex. kör Exodus på din dator eller mobil som har access till dina nycklar?
Men vilken ökad säkerhet har då Trezor gett dig?

Jag fick uppfattningen att du hade missuppfattat vad en HW var så ville bara hjälpa till men du verkar ha koll även om jag inte håller med i riskbedömningen. Allt gott
Citera
2022-11-15, 10:55
Medlem
antoneriks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AusnahmeMensch
Något som är intressant och kanske diskuterats är Ukrainas bidrag till FTX där det rör sig om 10-tals miljoner dollar. Föreställ er att ni är i ett krig om landets existens. Hur långt upp på listan är Crypto?

Så USA skickar stödpengar till Ukraina. Ukraina investerar i FTX, varpå FTX donerar pengarna till demokrat-kampanjer. Detta är så absurt att det inte är sant. Det är demokrat-partiet som stjäl amerikanska skattebetalares pengar via deras gangster-kumpaner i Kiev.

10-tals miljoner? Vet du vad det kostar att kriga? Det kommer att kosta minst 750 miljarder dollar att återuppbygga landet.
Citera
2022-11-15, 10:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HAJST
Jag fick uppfattningen att du hade missuppfattat vad en HW var så ville bara hjälpa till men du verkar ha koll även om jag inte håller med i riskbedömningen. Allt gott

Ja det var din missuppfattning, jag skrev inte detta.

Men jag välkomnar synpunkter på min riskbedömning och förslag på andra lösningar med lägre totalrisk om du anser dig ha det. Min poäng med att skriva om detta var att söka mig fram till de mest optimala lösningarna så om du kan peka på något som minskar riskerna välkomnar jag det.
Citera
2022-11-15, 11:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av antonerik
10-tals miljoner? Vet du vad det kostar att kriga? Det kommer att kosta minst 750 miljarder dollar att återuppbygga landet.

Det är väl hursomhelst en positiv bieffekt om kreti och pleti plötsligt fattar att USAs krig i Ukraina handlar om makt och ekonomi, inte om att stödja den superdupersnälla krigshjälten Zelenskyy i sitt krig mot Tengil.
Citera
2022-11-15, 11:10
Medlem
Citat:
Men jag välkomnar synpunkter på min riskbedömning och förslag på andra lösningar med lägre totalrisk om du anser dig ha det. Min poäng med att skriva om detta var att söka mig fram till de mest optimala lösningarna så om du kan peka på något som minskar riskerna välkomnar jag det.

Ett sätt att minska totalrisken är ju att inte förvara din HW och dina 12 ord på samma ställe så att de försvinner samtidigt vid en brand eller inbrott.

Om du har sätt att memorera inloggningsuppgifter så kan jag tycka att du lika väl kan ha sätt att memorera 12 ord.

Men det är svårt för mig att avgöra och det handlar ju mycket om hur man är som person och vad man har för förvaringsmöjligheter osv.

Det är bra att vi gör olika så att vi utvecklas.

Det är nog den största nackdelen jag ser med bitcoin. Att hela ens förmögenhet kan försvinna utan en suck att få den tillbaka. Det ändrar hela ens tankesätt till personlig ekonomi och eget ansvar.
Men om vi fortsätter att diskutera och kräva nya lösningar så kommer vi i en framtid se säkra lösningar tror jag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in