Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2022-11-06, 20:22
  #1
Medlem
Av en slump ramlade jag över detta märkliga fakta. Tydligen finns det 72st kvinnor i Sverige som heter Jonny. När jag upptäckte det blev jag väldigt förvånad. För mig är Jonny ett klassiskt manligt namn som bara män heter. Men tydligen kan även kvinnor heta Jonny.

Någon som känner någon kvinna som heter Jonny?

Använder kvinnor Jonny som tilltalsnamn eller är det ett mellannamn?

Är Jonny ett könsneutralt namn?

https://letmegooglethat.com/?q=jonny+betydelse
Citera
2022-11-06, 20:33
  #2
Medlem
StonedMonkeys avatar
7 kvinnor har Jonny som tilltalsnamn

Totalt 23 kvinnor har Jonny som förnamn

https://www.scb.se/hitta-statistik/s...rchInput=Jonny
Citera
2022-11-06, 20:35
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StonedMonkey
7 kvinnor har Jonny som tilltalsnamn

Totalt 23 kvinnor har Jonny som förnamn

https://www.scb.se/hitta-statistik/s...rchInput=Jonny

Ok. Men varför har 7 kvinnor Jonny som tilltalsnamn? För mig låter det konstigt att vara kvinna och heta Jonny.

Är det kvinnor som är under pågående könsbyte?
Citera
2022-11-06, 20:38
  #4
Medlem
Kennethkvartings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bangladesh
Ok. Men varför har 7 kvinnor Jonny som tilltalsnamn? För mig låter det konstigt att vara kvinna och heta Jonny.

Är det kvinnor som är under pågående könsbyte?

En tänkbar förklaring kan ju vara att de har sitt ursprung i nåt land där Jonny är ett kvinnonamn.
Citera
2022-11-06, 20:38
  #5
Medlem
AfroCondomFactorys avatar
Finns en Waterboys låt som heter A girl called Johnny, minns inget av textens innehåll dock.
Citera
2022-11-06, 20:40
  #6
Medlem
jori9900s avatar
Kanske några som bytt kön men inte namn
Citera
2022-11-06, 20:41
  #7
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Har faktiskt träffat en dam som hette Johnny.
Det var väldigt länge sedan, och jag kom mig inte för att fråga varför.
Citera
2022-11-06, 20:45
  #8
Medlem
BrotherXIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kennethkvarting
En tänkbar förklaring kan ju vara att de har sitt ursprung i nåt land där Jonny är ett kvinnonamn.
Vilket land skulle det vara?

Namnet kommer från en man i bibeln.

Det finns feminina varianter förstås. Men Jonny är knappast ett normalt namn på en kvinna.
Citera
2022-11-06, 20:47
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AfroCondomFactory
Finns en Waterboys låt som heter A girl called Johnny, minns inget av textens innehåll dock.

Var tvungen att lyssna på den låten. Den var faktiskt jävligt skön! Kommer definitivt bli fler lyssningar. Tack!

Vet du någonting om bakgrunden till låttexten, är det baserat på en verklig kvinna som heter Johnny?
Citera
2022-11-06, 20:50
  #10
Medlem
AfroCondomFactorys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bangladesh
Var tvungen att lyssna på den låten. Den var faktiskt jävligt skön! Kommer definitivt bli fler lyssningar. Tack!

Vet du någonting om bakgrunden till låttexten, är det baserat på en verktyg kvinna som heter Johnny?
Minns bara titeln och musiken, men inte själva texten. Vet inte om den kan vara inspirerad av Johhny Cashs A boy named Sue, kanske..
Citera
2022-11-06, 20:54
  #11
Medlem
Kennethkvartings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BrotherXII
Vilket land skulle det vara?

Namnet kommer från en man i bibeln.

Det finns feminina varianter förstås. Men Jonny är knappast ett normalt namn på en kvinna.

Ingen aning, men Maria är ett typiskt kvinnonamn i Sverige, men i vissa länder heter män Maria.
Citera
2022-11-06, 21:05
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kennethkvarting
Ingen aning, men Maria är ett typiskt kvinnonamn i Sverige, men i vissa länder heter män Maria.

Ok. Har försökt googla. Men hittar inte något land eller någon kultur där Jonny tycks vara ett vanligt kvinnonamn.

Hur är det med kvinnorna vi har i Sverige som heter Jonny, är dessa kvinnor utomlandsfödda?
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback