Citat:
Ursprungligen postat av
Kaffemedaffe
Med nuvarande belåningsgrad hos medelklassen skulle 10% ränta leda till fullständig kollaps. Jag gissar att bostadspriserna vid en sådan räntenivå kommer sjunka kanske 70% och Sveriges ekonomi kommer implodera. Det hade inneburit ränteutgifter för den genomsnittliga familjen som äger sin bostad på tiotusentals kronor i månaden. Väldigt många hade behövt sälja sina hus/lägenheter till en bråkdel av sina lån och de hade sen suttit med miljonlån och hyresrätt. Alltså personlig konkurs.
Konsumtionen i Sverige hade i princip stannat. Vi hade sett utbredda konkurser där jag tror att egentligen bara dagligvaruhandeln hade haft en chans. Hela nöjesbranschen, detaljhandeln och restaurangbranschen hade klappat ihop på ett sätt som hade fått corona-krisen att blekna. Vi hade sett massarbetslöshet, fattigdom och sannolikt upplopp.
Jag har väldigt svårt att tro att vi kommer få se sådana räntenivåer om inget mer händer som förvärrar det ekonomiska läget.
Du ser på det här med fel ögon.
Din analys är rätt pricksäker men det är exakt dit vi vill.
Dom som tjatar om agenda 30 och the great reset. Fel fel fel.
Det som händer just nu, primärt i väst är det sista dom vill. I den takt som nu sker och sättet det sker.
Deras agendor är alltid förankrade i long game.
Lidande leder till frågor, frågor är det som driver oss. Frågan leder till sanning.
Sanningen leder till slutet av den här cirkusvärlden.
Kommer folk gå åt? Kommer många lida? Absolut.
Men vad är alternativet när en stor del av den globala befolkningen vägrar inse faktum och bilda sig? (Västvärlden).
Nu kommer notan för decennier av självvald ignorans.