2022-11-07, 16:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av heggenes
Säg det till det unga par som tog lån på 4 miljoner förra året till en snittränta på 1.5%.

Det var ingen bank eller någon annan som sa att de skulle räkna med att klara 10% ränta. Det är rätt orimligt, speciellt med löneökning på några procent.

Det är det jag gör, förutsatt att dom läser detta. Man kan ju inte vara så jävla korkad att man tror räntan ska vara kvar på den nivån.

Såklart inte, bankerna vill att man ska låna pengar. Mina föräldrar och lärare lärde mig däremot att räkna med 15%.
Citera
2022-11-07, 16:28
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Immelman
Nej inte av sig själv men med hjälp av inflationen.
Dessutom kostade det i princip ingenting att bo där heller trots kanske 15% ränta.
Eftersom lönehöjningarna var höga och hela räntekostnaden var avdragsgill sp var det faktiskt så att under vissa perioder runt slutet av 70-talet och till mitten av 80-talet så var kostnaderna för bo negativa.
Man fick de facto betalt för att bo

Oräknat värdestegringen (som inte är riktigt lika hög som det ser ut också på grund av inflationen)
Beror helt på var man bott, i stora delar av Sverige då har bostadspriserna knappt utvecklats så du slå inflationen om vi drar tillbaka starten till 1970, lägger vi däremot starten vid 2010 så det det bättre ut.
70/80 tal innebar höga nominella löneökningar och sedermera en skattereform på 90 talet.
Att vi får något liknande nu känns väl näppeligen troligt, åtminstone inte i närtid.
Tvärtom inflateras både kapital och lönens köpkraft bort, bostadspriserna sjunker både nominellt och realt.
Citera
2022-11-07, 16:33
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eg0n
ja men dom tog aldrig hänsyn till att elpriset, drivmeldel samt matpriser ökat som satan efter det...
Det har du kanske rätt i. Jag har inte insyn i hur de räknar exakt. Förmodligen har de räknat med "normal" inflation, dvs. ganska låg med dagen mått mätt. Och elpriset är ju ett rejält prissänke, särskilt för äldre villor med direktverkande el-uppvärmning, det förstår jag så klart.
Citera
2022-11-07, 16:37
Medlem
Tantradyss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Immelman
Nej inte av sig själv men med hjälp av inflationen.
Dessutom kostade det i princip ingenting att bo där heller trots kanske 15% ränta.
Eftersom lönehöjningarna var höga och hela räntekostnaden var avdragsgill sp var det faktiskt så att under vissa perioder runt slutet av 70-talet och till mitten av 80-talet så var kostnaderna för bo negativa.
Man fick de facto betalt för att bo

Oräknat värdestegringen (som inte är riktigt lika hög som det ser ut också på grund av inflationen)

Det var ju helt andra skatter förr, så nettolönen var mycket lägre. 1990 tjänade jag 25 000 kr/månad, skatten på det var 14 000 kr - fick ut 11 000 kr efter skatt. Så fantisera på att lånen var mindre betungande då. Jävla dummerjöns!
Citera
2022-11-07, 16:41
Medlem
Synitizes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaffemedaffe
Med nuvarande belåningsgrad hos medelklassen skulle 10% ränta leda till fullständig kollaps. Jag gissar att bostadspriserna vid en sådan räntenivå kommer sjunka kanske 70% och Sveriges ekonomi kommer implodera. Det hade inneburit ränteutgifter för den genomsnittliga familjen som äger sin bostad på tiotusentals kronor i månaden. Väldigt många hade behövt sälja sina hus/lägenheter till en bråkdel av sina lån och de hade sen suttit med miljonlån och hyresrätt. Alltså personlig konkurs.

Konsumtionen i Sverige hade i princip stannat. Vi hade sett utbredda konkurser där jag tror att egentligen bara dagligvaruhandeln hade haft en chans. Hela nöjesbranschen, detaljhandeln och restaurangbranschen hade klappat ihop på ett sätt som hade fått corona-krisen att blekna. Vi hade sett massarbetslöshet, fattigdom och sannolikt upplopp.

Jag har väldigt svårt att tro att vi kommer få se sådana räntenivåer om inget mer händer som förvärrar det ekonomiska läget.

Du ser på det här med fel ögon.

Din analys är rätt pricksäker men det är exakt dit vi vill.

Dom som tjatar om agenda 30 och the great reset. Fel fel fel.

Det som händer just nu, primärt i väst är det sista dom vill. I den takt som nu sker och sättet det sker.

Deras agendor är alltid förankrade i long game.

Lidande leder till frågor, frågor är det som driver oss. Frågan leder till sanning.

Sanningen leder till slutet av den här cirkusvärlden.

Kommer folk gå åt? Kommer många lida? Absolut.

Men vad är alternativet när en stor del av den globala befolkningen vägrar inse faktum och bilda sig? (Västvärlden).

Nu kommer notan för decennier av självvald ignorans.
Citera
2022-11-07, 16:47
Medlem
Sextiopluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cooltrayne
Frågan är väl då vad som menas med "monsterhöjning".

De kan ju inte höja räntan så mkt att medelklassen hamnar på gatan, så allt är relativt.

Knappast all medelklass råkar illa ut men de som bäddat för sin egen undergång genom att låna till hus, båt, resor och allt vad det nu är.
Citera
2022-11-07, 16:57
Medlem
KillenArCPs avatar
Experterna råkar jobba för bankerna.
Bankerna älskar höga räntor.
Höga räntor = höga intäkter för bankerna.
Media kritiserar ej, varför? Bankerna äger medierna.

I vanlig ordning blir Svensson fattig och bankhororna ännu rikare.
Citera
2022-11-07, 16:58
Medlem
Synitizes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slemhog
Ekonomin ska krascha och det kommer den göra. Ingves är inte villaägarnas kompis just nu, från bästa kompisen till Sveriges mest hatade man och en landsförrädare, värre än Palme. Det är typiskt för värdelös medelklass individer, det är alltid någon annans fel, de gjorde ju alltid rätt, utbildade sig, begick inte ens ett snatteri, köpte bostad som alla andra, alltid jobbat och ville vara med piké gänget och mobba de under dom.

Japp.

Det är alltid någon annans fel. Alla andra är idioter.

Allt jag hör är får som bräker.
Citera
2022-11-07, 17:05
Medlem
svartsoppas avatar
Med vår trasiga bostadsmarknad var väl det väntat. När ett enda par under 40års ålder,med normal inkomst,tittar på hus/lägenhet över förmåga men med lånelöfte. Många år där mer och mer ägs av banker.
20+ år av dessa par. Eoner med sossar och löjligt lite byggnation för faktiskt boende skapade detta.
Citera
2022-11-07, 17:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Beror helt på var man bott, i stora delar av Sverige då har bostadspriserna knappt utvecklats så du slå inflationen om vi drar tillbaka starten till 1970, lägger vi däremot starten vid 2010 så det det bättre ut.
70/80 tal innebar höga nominella löneökningar och sedermera en skattereform på 90 talet.
Att vi får något liknande nu känns väl näppeligen troligt, åtminstone inte i närtid.
Tvärtom inflateras både kapital och lönens köpkraft bort, bostadspriserna sjunker både nominellt och realt.

Nu gjorde jag mitt inlägg primärt till de som jämförde den tiden med 70-80-talet. Det går inte rakt av.
Nej själva priserna utvecklades inte realt men det kostade å andra sidan inget att bo. Särskilt inte om man jämför med de stackare som bodde i hyresrätt och betalade uppåt 75% i skatt.

Det är alltså korrekt att det inte går att jämföra.

Men ännu vet vi varken hur länge inflationen kommer att vara hög och hur löneökningarna kommer att se ut.
Och inflationen kommer att äta upp lånen även denna gång om den blir långvarig.
Och därmed är det inte alls säkert att bostäderna sjunker nominellt

Man kan bara hoppas att inflationen ger med sig under 2023 nedåt 5%. Då kanske vi klarar oss med lönehöjningar på 4%
Citera
2022-11-07, 17:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tantradys
Det var ju helt andra skatter förr, så nettolönen var mycket lägre. 1990 tjänade jag 25 000 kr/månad, skatten på det var 14 000 kr - fick ut 11 000 kr efter skatt. Så fantisera på att lånen var mindre betungande då. Jävla dummerjöns!

Nu är det ju inte jag som hittat på att räntan var fullt avdragsgill. Om vi nu håller oss till den tiden.

Men du kanske kan upplysa hur stora räntor du fick dra av för att få ut 11.000
Citera
2022-11-07, 17:14
Medlem
heggeness avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LucianMacAndrew
Det är det jag gör, förutsatt att dom läser detta. Man kan ju inte vara så jävla korkad att man tror räntan ska vara kvar på den nivån.

Såklart inte, bankerna vill att man ska låna pengar. Mina föräldrar och lärare lärde mig däremot att räkna med 15%.

Ska räntan vara 15% så ska en lägenhet i centrala Stockholm kosta 1 miljon, liksom en stor fin villa.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in