2022-11-07, 12:27
Medlem
tjallepetters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av madnesstookthem
Innan räntorna drog iväg så skulle jag tippa på ca 4 lite beroende på var du köpt. Innanför tullarna betydligt mer. Har sett 2or på söder på "rätt adress" för 6-7 millar . Runt 50-60 kvm. Sinnesjukt.

Genomsnittstvåan i närförorten tror jag dock inte sänker svensken mer än att ekonomin blir jävulskt tuff. Det är alla som köpt 3or och 4or i innerstaden för 8-15 millar som jag är mycket orolig för. När lånen drar iväg till 6-7 avräknat tidigare vinst.

Ja det känns som om det är orealistiskt att se en hel generation unga hamna på gatan som köpt 1or och 2or senaste åren.

De flesta har ju gått in med 15% vilket kanske inte är så mycket.

Vad är snittbelåningen för en ung som gått in med 15% senaste åren i Stockholm? Är det ovanligt att unga har 3 millar i lån? Typ singelhushåll osv?
Citera
2022-11-07, 12:33
Medlem
Lillarapunzels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tjallepetter
Vad kostar en 2a i Stockholms närförorter i genomsnitt?

Försöker lista ut vad dagens unga har i snitt i lån förutsatt att de gått in med 15% kontantinsats.
Kanske inte alltid precis närförorter, men södra förorterna generellt:
Mina singelkompisar har köpt för runt 1,5-2 milj oftast, och har då haft runt 1-max 1,5 milj i lån. Visst, inte jättekul, men eftersom att samma personer dessutom är akademiker med minst 3, och ofta ännu fler års akademiska studier i ryggen, så uppfattar jag det inte vara något urakut problem för dem.
Citera
2022-11-07, 12:33
Medlem
Dr.Hfuhruhurrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fitz-hume
...och ändå tyckte man att det var dyrt... det var många nybyggda bostadsrätter som skänktes bort på den tiden.

Japp. Hade en kompis som köpte ett HSB-radhus under byggnation för 50.000:- i början av 90-talet. När det var dags att flytta in hade han gift om sig och flyttat någon annanstans. Han lade ut det nya HSB bostadsrättsradhuset för 1:- och det tog ett år innan det blev sålt. Nu går de för runt miljonen (liten ort utanför mellanstor stad och två miljoner invandrare senare).
Citera
2022-11-07, 12:37
Medlem
madnesstookthems avatar
Citat:
Ja det känns som om det är orealistiskt att se en hel generation unga hamna på gatan som köpt 1or och 2or senaste åren.

De flesta har ju gått in med 15% vilket kanske inte är så mycket.

Vad är snittbelåningen för en ung som gått in med 15% senaste åren i Stockholm? Är det ovanligt att unga har 3 millar i lån? Typ singelhushåll osv?

Har ingen statistik. Kanske finns någon annan flashbackare som har en uppfattning. Men min personliga gissning är att väldigt få unga har lån under 2.5 - 3 idag om de köpt en 2a de senaste 5 åren med 15% insats. Om bostäderna är köpta inom någorlunda populära områden. Är det innerstaden så är som sagt läget annorlunda med ofta högre lån.
Citera
2022-11-07, 12:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stabskapten
Här har du helt enkelt fel, infidel. Ur konsumentkreditlagen:

(Jag tar mig friheten att svara på ditt svar till infidel.)

Du "glömde" 4 st i 33 § i nya konsumentkreditlagen i ditt svar till infidel:

https://www.riksdagen.se/sv/dokument..._sfs-2010-1846

"I fråga om en bostadskredit som har bunden ränta för hela eller en del av avtalstiden, dock minst tre månader, har kreditgivaren trots första-tredje styckena rätt att få betalning i förtid på den dag då den tid för vilken räntan är bunden löper ut. Detta gäller dock endast om det har gjorts förbehåll om det i avtalet och det finns synnerliga skäl.
Lag (2016:1031)."

Så visst finns antagligen fortfarande möjligheten att säga upp bostadslån p g a att marknadspriserna sjunkit om en sådan klausul finns med i avtalet. Frågan är också vad förarbetena mer i detalj säger om saken och om någon rättspraxis hunnit utbildas på basis av den nyare lagstiftningen och vilken mån äldre rättspraxis från 90-talet kan användas. Frågan är också hur avtalen ser ut nuförtiden och hur äldre bolåneavtal brukar se ut.

Förhoppningsvis svarar någon/några i tråden med specialkunskaper eller någon/några som är snabba när det gäller att gräva i förarbeten och prejudicerande domar. Folk som svarar i tråden får också gärna ange vad som står i deras bolåneavtal (ange gärna bank och årtal för avtalet).

Det skulle vara intressant att få reda på om bankerna ändrat villkoren i bolåneavtalen de senaste åren för att göra det möjligt att säga upp lånen om bostadspriserna sjunker för mycket.
Citera
2022-11-07, 12:50
Medlem
Hor-Ullas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Hfuhruhurr
Opp opp opp. Just idag är det en klok strategi; man kan anta att priserna på hus fortsätter gå ned, Det är inte orimligt att ett hus som idag kostar 6 miljoner (6,5 i våras) kommer kosta 5-5,5 Mkr inom ett år. Att spara ihop en miljon i skattade pengar tar många år. Blir ett betydligt bekvämare liv med en miljon mindre i lån.

Ja och sen går priset upp igen. Min poäng är ju att vill man bo i hus så kanske man ska göra det, istället för att vänta x antal år i en etta på 20 kvadrat för man tror sig kunna fynda om bostadsmarknaden går ner.
Citera
2022-11-07, 12:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hor-Ulla
Ja och sen går priset upp igen. Min poäng är ju att vill man bo i hus så kanske man ska göra det, istället för att vänta x antal år i en etta på 20 kvadrat för man tror sig kunna fynda om bostadsmarknaden går ner.

Boende måste man se långsiktigt att värdet sjunker har inte så stor betydelse så länge man inte tvingas sälja. På sikt kommer bostadens värde återhämta sig, även om det nog kommer ta rätt lång tid för att komma tillbaka denna gången pga den branta prisökningen under pandemin.

Prognoserna talar ju om att räntan toppar nästa år och redan i slutet av nästa år börjar den sjunka igen.
Så kan man bara övervintra ett par år så behöver det inte vara så dramatiskt.

Det jag är kritisk till är hur illa unga och helt nya på bostadsmarknaden behandlas nu.
Riksbankens åtgärder kommer innebära ökade kostnader och ökad arbetslöshet vilket drabbar stenhårt om man är ny på arbetsmarknaden och samtligt ny på bostadsmarknaden med små ekonomiska marginaler och inga större besparingar.
Citera
2022-11-07, 13:11
Medlem
tjallepetters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av madnesstookthem
Har ingen statistik. Kanske finns någon annan flashbackare som har en uppfattning Men min personliga gissning är att väldigt få unga har lån under 2.5 - 3 idag om de köpt en 2a de senaste 5 åren med 15% insats. Om bostäderna är köpta inom någorlunda populära områden. Är det innerstaden så är som sagt läget annorlunda med ofta högre lån.

Skulle vara grymt om någon kunde confirma det fetade.
Citera
2022-11-07, 13:13
Medlem
Köp bankaktier. Tjänar bra.

0% ränta på sparkonton hos "storbankerna" Hur kan ni stanna hos Swedbank, Nordea, SEB m fl.
Jävla banditer är det som styr bankerna.
Citera
2022-11-07, 13:14
Medlem
Stabskaptens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tarningen
(Jag tar mig friheten att svara på ditt svar till infidel.)

Du "glömde" 4 st i 33 § i nya konsumentkreditlagen i ditt svar till infidel:

https://www.riksdagen.se/sv/dokument..._sfs-2010-1846

"I fråga om en bostadskredit som har bunden ränta för hela eller en del av avtalstiden, dock minst tre månader, har kreditgivaren trots första-tredje styckena rätt att få betalning i förtid på den dag då den tid för vilken räntan är bunden löper ut. Detta gäller dock endast om det har gjorts förbehåll om det i avtalet och det finns synnerliga skäl.
Lag (2016:1031)."

Så visst finns antagligen fortfarande möjligheten att säga upp bostadslån p g a att marknadspriserna sjunkit om en sådan klausul finns med i avtalet. Frågan är också vad förarbetena mer i detalj säger om saken och om någon rättspraxis hunnit utbildas på basis av den nyare lagstiftningen och vilken mån äldre rättspraxis från 90-talet kan användas. Frågan är också hur avtalen ser ut nuförtiden och hur äldre bolåneavtal brukar se ut.

Förhoppningsvis svarar någon/några i tråden med specialkunskaper eller någon/några som är snabba när det gäller att gräva i förarbeten och prejudicerande domar. Folk som svarar i tråden får också gärna ange vad som står i deras bolåneavtal (ange gärna bank och årtal för avtalet).

Det skulle vara intressant att få reda på om bankerna ändrat villkoren i bolåneavtalen de senaste åren för att göra det möjligt att säga upp lånen om bostadspriserna sjunker för mycket.

Exemplet som diskussionen gäller är följande:

Citat:
Ursprungligen postat av infidel
Den där dåren som skröt om att han minsann bundit 2016-2026 till 1.39% ränta kommer att upptäcka att banken knackar på och vill ha in mellanskillnaden när den stigande räntan gjort att hans belånade tillgång (bostaden) sjunkit i pris så mycket att lånesumman överstiger marknadspriset.

Den som i likhet med "dåren" i infidels exempel har bundit sin ränta på tio år riskerar inte att bli tvungen att betala sitt lån i förtid därför att bostadsmarknaden kraschar, utan sitter tryggt hela bindningstiden ut, d.v.s. till 2026. Bestämmelsen du pekar på är ju bara tillämplig när bindningstiden för räntan löper ut.
Citera
2022-11-07, 13:21
Medlem
GlennvonGoteborgs avatar
Citat:
Skulle vara grymt om någon kunde confirma det fetade.

"Confirma"....??
Citera
2022-11-07, 13:21
Medlem
Chocksiffran: Riksbanken behöver 50-70 miljarder

Riksbankens stora köp av obligationer under pandemin ser ut att stå svenskarna dyrt.
När räntorna stigit har det utlöst stora förluster och skattebetalarna kan behöva skjuta till mellan 50 och 70 miljarder kronor.
Chocknotan kommer samtidigt som regeringen pressas av andra stora extrautgifter.

https://www.aftonbladet.se/minekonom...venskarna-dyrt
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in