2022-11-07, 10:48
Medlem
Hor-Ullas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tompa81
Återigen, på vilket sätt tror ni att ni slipper undan eskalerande kostnader?
Ni inser väl att fastigheterna ni bor i garanterat är belånade till max? Vem tror ni kommer få betala de ökade räntekostnaderna som fastighetsbolaget får?

Haha "tänkte inte på det"

https://www.aftonbladet.se/minekonom...ma-retroaktivt

Citat:
Enligt en lista som tidningen Hem & Hyra har sammanställt över de förslag som hittills kommit in siktar bostadsbolagen generellt på kraftiga hyreshöjningar runt 10 procent.

Citat:
Fastighetsägarna uppger att de bara utgår från den modell för att räkna ut hyror som man tidigare kommit överens om med Hyresgästföreningen och Sveriges Allmännytta, den paraplyorganisation som samlar de kommunala bostadsbolagen.

– Skulle vi inte använda modellen som tar hänsyn till historisk utveckling och bara titta på vad som hänt i år så skulle hyreshöjningarna behöva landa mellan 20–25 procent, eller mer, säger Tomas Ernhagen, chefsekonom på Fastighetsägarna och fortsätter:

– Nu hyvlar vi av runt hälften av det på ett bräde. Då landar vi runt 10 procent även om det kommer att skifta på de olika orterna där man nu förhandlar.
Citera
2022-11-07, 10:55
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Konfucius2
Man ska i åtanke att höga räntor på 80 talet och i början på 1990 - talet var klart lättare att hantera. Större avdrag…

I samband med skattereformen 1990/91 sänktes ränteavdraget från 50 till 30 procent av räntekostnaden.

Nu svider en högre ränta bra mycket värre.

Personligen tror jag definitivt inte på 10% ränta…
Nej, det kanske inte är troligt. Men man ska aldrig säga aldrig. Jag minns när jag och min dåvarande sambo sedan kikade på hus, ofta var vi ensamma på visningen och i mäklarnas prospekt var kalkylräntan 12-13%. En mindre villa i närförort till Stockholm (typ Tallkrogen, Norra Ängby) kostande under en miljon, större hus kanske 1,5 mkr.
Citera
2022-11-07, 11:04
Medlem
fitz-humes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
Nej, det kanske inte är troligt. Men man ska aldrig säga aldrig. Jag minns när jag och min dåvarande sambo sedan kikade på hus, ofta var vi ensamma på visningen och i mäklarnas prospekt var kalkylräntan 12-13%. En mindre villa i närförort till Stockholm (typ Tallkrogen, Norra Ängby) kostande under en miljon, större hus kanske 1,5 mkr.

...och ändå tyckte man att det var dyrt... det var många nybyggda bostadsrätter som skänktes bort på den tiden.
Citera
2022-11-07, 11:19
Medlem
fuzemans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Föräldrarna kan mycket väl vara "bra" utan att ha satt sina ungar i Stockholms bostadskö när barnen föddes. Föräldrarna kanske inte hade en aning om att barnens yrke ledde dem snarare till Stockholms än exempelvis Norrlands inland. Det är svårt att sia om framtiden.

Om man resonerar som du kommer det inte att existera exempelvis rörmokare, snickare, busschaufförer etc i Stockholm OM deras föräldrar inte har varit tillräckligt smarta vid barnens födsel.

Ett samhälle klarar sig inte bara med börsmäklare och bankdirektörer..

Du har en poäng, men vi är väl redan där sedan länge dock.

Kolla på valfritt bygge i Stockholm idag, inte är det svensk arbetskraft inte. Absoluta majoriteten är EU-gästarbetare från Lettland, Estland, Litauen, Polen, Rumänien, Tjeckien osv.

I den mån svenskar är på byggarbetsplatsen är det i princip uteslutande företag och människor från Västernorrland, Dalarna och Gävleborg som reser söndag-torsdag och gör jobb. Så visst är huvudstaden redan idag urplockad på yrkesfolk.

Även inom handeln ser man samma sak. Utländsk arbetskraft som lagar mat, serverar, står i butiken.
Citera
2022-11-07, 11:30
Medlem
Klappasäftens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hinku
Vart är alla bolånetorskar nu?
Skrattar hela vägen till min hyresrätt!
Losers!

Nja hyresfastighetsbolagen har också lån så kommer drabba hyresgästerna med om än inte lika mycket.

Men visst är man brf eller husägare så går inte bara värdet på deras bostad ned utan de behöver betala mer i ränta.
Citera
2022-11-07, 11:33
Medlem
tjallepetters avatar
Vad kostar en 2a i Stockholms närförorter i genomsnitt?

Försöker lista ut vad dagens unga har i snitt i lån förutsatt att de gått in med 15% kontantinsats.
Citera
2022-11-07, 11:45
Medlem
Sam.Boyds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kalleboool
Var inte dum i huvudet nu. Värdet på bostäder, speciellt lägenheter har gått upp 10x eller mer. Är lönen 150 000? Kostar ölen 350? Kostar vinet 400? Ja bra vin.

Trots hög ränta var det lättare för gemene man att köpa en bostad förr än nu, speciellt med tanke på att man behöver trolla fram minst en halvmiljon i kontantinsats. En kontantinsats på en lägenhet 1998 var bara någon enstaka lön.

Ca 10% av köpeskillingen.
En 2a kostade 500 tkr
Räntan blev 3750:- i månaden.
På det en avgift
Citera
2022-11-07, 11:54
Medlem
FelixSotizs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tompa81
Återigen, på vilket sätt tror ni att ni slipper undan eskalerande kostnader?
Ni inser väl att fastigheterna ni bor i garanterat är belånade till max? Vem tror ni kommer få betala de ökade räntekostnaderna som fastighetsbolaget får?

Mata inte hyrestrollen, dom har missat 15 års uppgång på bostadsmarknaden och får förmodligen för första gången i sina liv andas ut lite grann för att dom omedvetet(knappast frivilligt) tagit ett bra beslut.
Citera
2022-11-07, 11:55
Medlem
TeEsErs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hinku
Vart är alla bolånetorskar nu?
Skrattar hela vägen till min hyresrätt!
Losers!
Alla är inte högt belånade.
Alla har inte rörlig ränta.
Alla som bor i HR har inte råd med 8-10% hyreshöjning och dubbelt så hög elräkning.

Jag sitter själv i bostadsrätt men är inte högt belånad; snarare så pass lågt belånad att jag vägrar fortsätta amortera. Min ränta kommer sannolikt att tredubblas så att jag får betala 1800 kr i månaden istället för 600 kr när lånen ska läggas om :-) Har bara två lån och de är bundna till under 1% och löper ut sommaren 2024.

Avgiften i föreningen kommer att höjas med 5% och ändå ha hyfsat med marginal. Jag är ordförande i föreningen och har sett till att vi har amorterat på våra lån, spritt ränteriskerna och lagt undan en bra buffert på banken.

Alla drabbas inte stenhårt av detta.
Citera
2022-11-07, 11:57
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fitz-hume
...och ändå tyckte man att det var dyrt... det var många nybyggda bostadsrätter som skänktes bort på den tiden.
Ja, räknade man på det, med de räntorna och vad vi tjänade på den tiden, så var det mycket pengar som skulle ut varje månad.
Citera
2022-11-07, 12:20
Medlem
madnesstookthems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tjallepetter
Vad kostar en 2a i Stockholms närförorter i genomsnitt?

Försöker lista ut vad dagens unga har i snitt i lån förutsatt att de gått in med 15% kontantinsats.

Innan räntorna drog iväg så skulle jag tippa på ca 4 lite beroende på var du köpt. Innanför tullarna betydligt mer. Har sett 2or på söder på "rätt adress" för 6-7 millar . Runt 50-60 kvm. Sinnesjukt.

Genomsnittstvåan i närförorten tror jag dock inte sänker svensken mer än att ekonomin blir jävulskt tuff. Det är alla som köpt 3or och 4or i innerstaden för 8-15 millar som jag är mycket orolig för. När lånen drar iväg till 6-7 avräknat tidigare vinst.
Citera
2022-11-07, 12:24
Medlem
Dr.Hfuhruhurrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hor-Ulla
Detta att man sätter sig i en lägenhet och inväntar en kommande bostaskollaps är ju ett intressant fenomen. Att bo i lägenhet tycker jag personligen är bland det dummaste du kan göra. Du betalar oftast en skyhög hyra som vida överstiger det du skulle ha betalt om du hade haft ett eget hus. Har du ett eget hus betalar du ju till dig själv, både genom amortering och en eventuell värdeökning.

Opp opp opp. Just idag är det en klok strategi; man kan anta att priserna på hus fortsätter gå ned, Det är inte orimligt att ett hus som idag kostar 6 miljoner (6,5 i våras) kommer kosta 5-5,5 Mkr inom ett år. Att spara ihop en miljon i skattade pengar tar många år. Blir ett betydligt bekvämare liv med en miljon mindre i lån.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in