2022-11-07, 08:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
15% på 700 papp är 105 000 per år. Det kanske du klarar, men inte f-n är det kul?

Skulle det komma till det kan jag bara betala av lånet. Sen har jag fast ränta ett tag till.
Citera
2022-11-07, 08:31
Medlem
oresundsbroens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hestbice
Om du tror att den rörliga räntan kommer ligga på 5 procent inom ett par månader är du antingen korkad eller så låtsas du vara det för att göra en poäng.

Men vi låtsas att din fantasi är rätt. Tror du på fullaste allvar att bankerna, de mest pengakåta av pengakåta skulle låta dig binda ditt lån till ett pris som är fördelaktigt redan på ett års sikt. Du underskattar dem verkligen då. De har fan ingen moral, men deras ekonomer är bra mycket vassare än hobbyfolket här på flashback när det kommer till att säkra sin egen vinst.
https://www.expressen.se/ekonomi/swe...ent-i-boranta/

Vem hade rätt din bög?
Citera
2022-11-07, 08:38
Medlem
Hor-Ullas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oresundsbroen
https://www.expressen.se/ekonomi/swe...ent-i-boranta/

Vem hade rätt din bög?

Är han bög?
Citera
2022-11-07, 08:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LucianMacAndrew
Hoppas idioter som lånat upp sig för mycket får sälja till underpriser. Detta är en möjligheternas tid.

Bor man i Stockholm - där de flesta möjligheterna för jobb finns - existerar knappt möjligheten till hyresrätt OM ens föräldrar inte har satt en i kön när man föddes..

På vissa förorter går det fortfarande att hitta en hyresrätt efter en rimlig kötid, men där kan inte en vit människa bo. Särskilt inte med barn och synnerligt inte med tonårsdöttrar.

Det är inte så enkelt som vissa tycks tro att alla "idioter" som har lånat mycket har gjort det för att tjäna en hacka - oförtjänt. Man är tvungen för att kunna bo överhuvudtaget (någorlunda säkert).

Därtill har priserna höjts i den takt att så fort unga människor har sparat ihop de krävda 15% måste man slå till för att överhuvudtaget få in foten på bostadsmarknaden.
Citera
2022-11-07, 08:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Visst känner man en aning oskyldig skadeglädje..? Speciellt mot dem som varit malliga över sina hus, och sett ner på oss som bor i lägenhet!

Japp... Belånade mig så lite det gick å har suttit å väntat på 20 kvadrat på just detta.
Citera
2022-11-07, 08:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Bor man i Stockholm - där de flesta möjligheterna för jobb finns - existerar knappt möjligheten till hyresrätt OM ens föräldrar inte har satt en i kön när man föddes..

På vissa förorter går det fortfarande att hitta en hyresrätt efter en rimlig kötid, men där kan inte en vit människa bo. Särskilt inte med barn och synnerligt inte med tonårsdöttrar.

Det är inte så enkelt som vissa tycks tro att alla "idioter" som har lånat mycket har gjort det för att tjäna en hacka - oförtjänt. Man är tvungen för att kunna bo överhuvudtaget (någorlunda säkert).

Därtill har priserna höjts i den takt att så fort unga människor har sparat ihop de krävda 15% måste man slå till för att överhuvudtaget få in foten på bostadsmarknaden.

Vilket bra föräldrar gjorde. Men, finns även snabbare köer ifall man e snabbt på.

Jag bodde i fittja förut, är vit, var inga problem. Men man kanske inte vill ha barnen i skolan där dock.

Du behöver ju dock inte bo i Stockholm. Många har inte ekonomin att bo i huvudstaden. Lånade man upp sig trots att man inte hade råd, istället för att lämna huvudstaden, får man skylla sig själv.
Citera
2022-11-07, 08:56
Medlem
Citat:
Vilket bra föräldrar gjorde. Men, finns även snabbare köer ifall man e snabbt på.

Jag bodde i fittja förut, är vit, var inga problem. Men man kanske inte vill ha barnen i skolan där dock.

Du behöver ju dock inte bo i Stockholm. Många har inte ekonomin att bo i huvudstaden. Lånade man upp sig trots att man inte hade råd, istället för att lämna huvudstaden, får man skylla sig själv.

Föräldrarna kan mycket väl vara "bra" utan att ha satt sina ungar i Stockholms bostadskö när barnen föddes. Föräldrarna kanske inte hade en aning om att barnens yrke ledde dem snarare till Stockholms än exempelvis Norrlands inland. Det är svårt att sia om framtiden.

Om man resonerar som du kommer det inte att existera exempelvis rörmokare, snickare, busschaufförer etc i Stockholm OM deras föräldrar inte har varit tillräckligt smarta vid barnens födsel.

Ett samhälle klarar sig inte bara med börsmäklare och bankdirektörer..
Citera
2022-11-07, 08:57
Medlem
Citat:
Japp... Belånade mig så lite det gick å har suttit å väntat på 20 kvadrat på just detta.

Måste ha varit en lååååång väntan. Räntorna har varit nere åtminstone de senaste 12 åren.
Citera
2022-11-07, 08:58
Medlem
Hor-Ullas avatar
Citat:

När du säger att folk lånar upp sig trots att man inte har råd, vad menar du då? Du vet om att man inte får låna om man inte har en kontantinsats på 15% ? Du vet också om att det är amorteringskrav? Du vet också om att bankerna tittar på din inkomst och utifrån den sätter ett maxtak för vad du får låna?

Citat:

Haha ja jag säger då det. Du kommer fortfarande sitta i din etta på 20 kvadrat om 10 år och skrika och gorma om en kommande bostadkollaps.
Citera
2022-11-07, 09:03
Medlem
Gulsmurf2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Visst känner man en aning oskyldig skadeglädje..? Speciellt mot dem som varit malliga över sina hus, och sett ner på oss som bor i lägenhet!

Mår du bra? Hur många är malliga över sina hus och ser ner på dig? Eller är det en fantasi ihopkokad av avundsjuka? Vem ser ner på människor i lägenhet? Några vill bo så, andra på annat sätt. Några gillar BMW några gillar Audi..

Okej om du själv inte trivs i lägenhet (jag är en av dem), eller om du väntat på att göra dig ett klipp. Men att tro att andra går runt och tycker illa om de som bor i en lägenhet är bara konstigt.
Citera
2022-11-07, 09:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gulsmurf2
Mår du bra? Hur många är malliga över sina hus och ser ner på dig? Eller är det en fantasi ihopkokad av avundsjuka? Vem ser ner på människor i lägenhet? Några vill bo så, andra på annat sätt. Några gillar BMW några gillar Audi..

Okej om du själv inte trivs i lägenhet (jag är en av dem), eller om du väntat på att göra dig ett klipp. Men att tro att andra går runt och tycker illa om de som bor i en lägenhet är bara konstigt.

Själv känner jag skadeglädje alldeles oavsett om folk i hus ser ned på mig eller inte. Svensk medelklass förtjänar detta pga. sin kollektiva självgodhet.
Citera
2022-11-07, 09:12
Medlem
Gulsmurf2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Twert
Själv känner jag skadeglädje alldeles oavsett om folk i hus ser ned på mig eller inte. Svensk medelklass förtjänar detta pga. sin kollektiva självgodhet.

Ok, så du är bara ett arsel? Som gillar att se folk må dåligt? Själv skiter jag lite i hur andra lever sina liv, så länge de inte aktivt skadar någon.

Däremot hoppas jag verkligen inte att medelklassen kollapsar, då det skulle innebära en extremt jobbig lågkonjunktur, vilket skulle få de som ligger i de lägre klasserna att gå igenom ett stålbad. Om vi har problem i förorterna nu...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in