2022-11-07, 09:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av oresundsbroen
https://www.expressen.se/ekonomi/swe...ent-i-boranta/

Vem hade rätt din bög?

Vet inte ens varför jag orkar svara någon som kallar någon de aldrig träffat för bög i en ekonomitråd på flashback.

Du glömmer att du länkar till expressen som tjänar sina pengar på att lura folk som kallar andra för bög på internet (lågbegåvade). Det du inte vet om för att du bor i din mammas hyresrätt i fittja är att det finns tre saker att ta i beräkningen när det kommer till bolån:
Styrräntan som enligt artikeln kan bli 3% nästa år.
Bankens marginal på bolån som ligger någonstans kring 1,5% (hur expressen räknar det till 5% är riktigt märkligt, antar att man avrundar fritt för att lura lågbegåvade att klicka).
Bankens lånerabatt, beror på vilket lån du tar, vilken bank du har, hur bra kund du är osv osv. Men SBAB har ju ett medel och där får alla samma rabatt så är ju ett bra exempel. Denna rabatt på ett lån kring 2 miljoner ligger på typ 0.4%

Tar vi då dessa siffror och använder våra hjärnor kommer vi fram till att låneräntan kommer ligga på ca 4% om vi tror på artikelns övriga "fakta". Sen står det ju också i artikeln som enligt dig är fakta att räntorna ska gå ned om ca 1 år, så peaken är 4% och sen går det ned igen. Tror du bara på delen som nästan passade ditt narrativ eller tror du på nedgången också?
Citera
2022-11-07, 09:23
Medlem
Hor-Ullas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gulsmurf2
Mår du bra? Hur många är malliga över sina hus och ser ner på dig? Eller är det en fantasi ihopkokad av avundsjuka? Vem ser ner på människor i lägenhet? Några vill bo så, andra på annat sätt. Några gillar BMW några gillar Audi..

Okej om du själv inte trivs i lägenhet (jag är en av dem), eller om du väntat på att göra dig ett klipp. Men att tro att andra går runt och tycker illa om de som bor i en lägenhet är bara konstigt.

Detta att man sätter sig i en lägenhet och inväntar en kommande bostaskollaps är ju ett intressant fenomen. Att bo i lägenhet tycker jag personligen är bland det dummaste du kan göra. Du betalar oftast en skyhög hyra som vida överstiger det du skulle ha betalt om du hade haft ett eget hus. Har du ett eget hus betalar du ju till dig själv, både genom amortering och en eventuell värdeökning.

Sen tycker jag också det är trevligare att bo i just hus. Så jag skulle aldrig få för mig att sitta och uggla i en lägenhet i x antal år bara för att (eventuellt) kunna göra ett bostadsklipp.

Under mina snart 12 år som husägare har värdet på mitt hus fördubblats, samtidigt som jag amorterat ner en stor del av mitt ursprungliga lån. Vet också att livskvalitén jag haft varit mycket bättre i huset, än om jag skulle ha bott i en lägenhet.
Citera
2022-11-07, 09:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Twert
Själv känner jag skadeglädje alldeles oavsett om folk i hus ser ned på mig eller inte. Svensk medelklass förtjänar detta pga. sin kollektiva självgodhet.

Skadeglädje till att folk kan förlora sina hem och liv? Du är verkligen en fin medmänniska.

Du är nog mer avundsjuk att du själv är en luffare som inte kunnat ta ett lån.
Citera
2022-11-07, 09:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gulsmurf2
Ok, så du är bara ett arsel? Som gillar att se folk må dåligt? Själv skiter jag lite i hur andra lever sina liv, så länge de inte aktivt skadar någon.

Däremot hoppas jag verkligen inte att medelklassen kollapsar, då det skulle innebära en extremt jobbig lågkonjunktur, vilket skulle få de som ligger i de lägre klasserna att gå igenom ett stålbad. Om vi har problem i förorterna nu...

Huvudet på spiken, många i dessa trådar som hatar "medelklassen" och jag drar slutsatsen att de då räknar sig till en lägre klass själva. Hur i helvete kan dom tro att en krasch i medelklassen skulle gynna dem själva. Det är ju låginkomsttagare/arbetslösa/sjuka som kommer få det värst.

Vad väljer man:
Köpa billigare mat, sluta lyxkonsumera en period, stanna hemma.
Inte ha råd med mat, gå till kyrkan/soc/härbärge, inte ha råd med någon konsumption, bli vräkt för man måste handla mat till sina barn för pengarna som ska till hyran.

Människor som vill andra ont för att dom är missnöjda med sin egen situation är verkligen världens avskum samtidigt som det är så ironiskt när det kommer drabba dem själva hårdare.
Citera
2022-11-07, 09:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hor-Ulla
Detta att man sätter sig i en lägenhet och inväntar en kommande bostaskollaps är ju ett intressant fenomen. Att bo i lägenhet tycker jag personligen är bland det dummaste du kan göra. Du betalar oftast en skyhög hyra som vida överstiger det du skulle ha betalt om du hade haft ett eget hus. Har du ett eget hus betalar du ju till dig själv, både genom amortering och en eventuell värdeökning.

Sen tycker jag också det är trevligare att bo i just hus. Så jag skulle aldrig få för mig att sitta och uggla i en lägenhet i x antal år bara för att (eventuellt) kunna göra ett bostadsklipp.

Under mina snart 12 år som husägare har värdet på mitt hus fördubblats, samtidigt som jag amorterat ner en stor del av mitt ursprungliga lån. Vet också att livskvalitén jag haft varit mycket bättre i huset, än om jag skulle ha bott i en lägenhet.

Det har ett värde i att kunna låsa en lägenhet och bara åka iväg ett år eller två också.. svårt att göra med hus..
Citera
2022-11-07, 09:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hestbice
Huvudet på spiken, många i dessa trådar som hatar "medelklassen" och jag drar slutsatsen att de då räknar sig till en lägre klass själva. Hur i helvete kan dom tro att en krasch i medelklassen skulle gynna dem själva. Det är ju låginkomsttagare/arbetslösa/sjuka som kommer få det värst.

Vad väljer man:
Köpa billigare mat, sluta lyxkonsumera en period, stanna hemma.
Inte ha råd med mat, gå till kyrkan/soc/härbärge, inte ha råd med någon konsumption, bli vräkt för man måste handla mat till sina barn för pengarna som ska till hyran.

Människor som vill andra ont för att dom är missnöjda med sin egen situation är verkligen världens avskum samtidigt som det är så ironiskt när det kommer drabba dem själva hårdare.

Fast detta går verkligen att säga om medel och överklassen också.. de om några tar varje tillfälle de kan till att tycka att folk ska tjäna mindre, göra det tuffare att vara arbetslös eller sjuk.. det är alltid de längst ner i samhället som ska få det liiite sämre.
Citera
2022-11-07, 09:54
Medlem
Hor-Ullas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zipperventura
Det har ett värde i att kunna låsa en lägenhet och bara åka iväg ett år eller två också.. svårt att göra med hus..

Ja och då ska man absolut ha lägenhet.
Citera
2022-11-07, 10:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zipperventura
Fast detta går verkligen att säga om medel och överklassen också.. de om några tar varje tillfälle de kan till att tycka att folk ska tjäna mindre, göra det tuffare att vara arbetslös eller sjuk.. det är alltid de längst ner i samhället som ska få det liiite sämre.

Det är du som gör det jag skriver till en klassfråga. Jag hatar människor som vill att andra ska få det sämre så att de kan må bättre över sin egen situation, punkt.

Om du läser dessa trådar är det i princip bara hatet från "lägre" klass mot högre klass och den avundsjukan du läser, men att kapitalism handlar om att de rika ska leva på de fattiga är jag verkligen medveten om. Hade det funnits ett vettigt alternativ hade jag hoppat direkt.
Senast redigerad av hestbice 2022-11-07 kl. 10:02.
Citera
2022-11-07, 10:05
Medlem
Fortsatt räntechock – storbanker tror Riksbanken höjer mer än tidigare väntat

Både Swedbank och Nordea höjer sin prognos för Riksbankens styrränta. Swedbank spår dessutom att de rörliga bolåneräntorna toppar på 5 procent i början av nästa år medan Nordea spår ett större boprisfall än tidigare.

https://www.di.se/nyheter/fortsatt-r...digare-vantat/
Citera
2022-11-07, 10:06
Bannlyst
Det var också efter sossarna hade fått varit med styrt Sverige. Hela 90 tals krisen var en effekt av socialdemokraternas politik.

Citat:
Ursprungligen postat av uea
År 1992 höjde Riksbanken styrräntan till 500 procent.

Räntechocken förändrade Sverige – mönster känns igen i dag

https://www.dn.se/ekonomi/rantechock...ns-igen-i-dag/
Citera
2022-11-07, 10:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Niggers
Det var också efter sossarna hade fått varit med styrt Sverige. Hela 90 tals krisen var en effekt av socialdemokraternas politik.

Alla etablerade partier i Sverige är socialdemokrater ditt jävla mongo.
Citera
2022-11-07, 10:26
Moderator
Allaballawallas avatar
Vad som avses med "monsterhöjning" är väl oklart då det inte tas upp i trådstarten och det i den samma länkas till en låst artikel så det framgår inte direkt där heller...

Men exempelvis en ränteuppgång till 5% nästa år är väl något som egentligen ligger lågt. Före millennieskiftet låg räntan på runt 10% och konstigt nog hade folk råd att köpa bostad och betala av dessa även då. Men på den tiden användes ju bostäder som bostäder i större utsträckning och inte som kortsiktiga investeringar för att tjäna pengar. Kan ju vara det senare som är det verkliga problemet och inte räntan...

Att svenska folket har haft köpfest under ett gäng år och själva pressat upp bostadspriserna till direkt korkade nivåer som blir ohanterliga för dem vid en påtaglig ränteuppgång kan möjligen till viss del skyllas på bankerna, men sanningen är ju att detta är en situation folket som grupp försatt sig själva i.

Ser vi rent historiskt och vad som skett förr kommer gemene man antagligen inte lära sig något av det som sker nu heller. Precis som inte mycket visar på att folk tog lärdom av finanskrisen 2008.

Som man bäddar får man ligga...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in