• 2
  • 3
2022-11-05, 08:17
Medlem
Sladdarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gonoszka
Självklart om det var 20 kr skillnad tidigare mellan eldorados pasta och barilla medans det nu är 5 krs skilland, så känns barilla mer värt pengarna.

Ja precis och hur ska då eldorado etc budgetalternativ överleva ?
Citera
2022-11-05, 08:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bonnatorp
Något jag lagt märke till är att Findus majonnäs knappt verkar ha stigit i pris alls, så det är en given vara att ha hemma.

Är man hungrig och har bråttom, bara slabba två rågade matskedar majonnäs på en rostmacka så är man mätt en bra stund.

Låter riktigt äckligt. Du kunde väl åtminstone ha kanel på.
Citera
2022-11-05, 09:23
Medlem
S.O.Stolps avatar
Hade jag hittat svensk entrecote för 249:-/kg hade jag köpt det redan innan. Det finns inte.

Nu köper jag mest kyckling och köttfärs på extrapris. Har också upptäckt att produkter från Garant, ICA basic och Eldorado smakar exakt lika bra som dyrare alternativ.
Citera
2022-11-05, 09:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DISKM4SKIN
Det är kost som bygger sunda kroppar. Lika nyttigt som gräddtårta.
jag äter en tårta i vekan - har inte dött av det än....
Vad du äter ska kopplas till hur du rör dig. Har men en bred, platt röv som under årtionden formats av en stol så är kanske majonäs och tårta inge för dig, men det finns andra livsstilar än att sitta framför datorn.
Citera
2022-11-05, 11:54
Medlem
Tervulls avatar
Våra matkostnader har minskat. Innan så var vi sjukt slarviga. Skrev aldrig handlingslista, åkte till affären utan att knappt ha kollat vad vi behövde. Kom hem med sånt vi redan hade. Gick till den lokala svindyra Ica och köpte mat dag för dag. Ingen planering. Nu gör vi matsedel för 14 dagar. Köper allt vi behöver och köper mjölk med lång hållbarhet. Beställer i Willys appen och får det hemkört. Beställer mat 2 ggr i månaden. På så sätt köper vi inte en enda onödig vara utan bara det vi behöver. Det enda vi handlar på lokala butiken är om vi behöver färsk frukt/grönsaker eller mjölk och lördagsgodis till ungarna. Tidigare hade vi en makostnad på ca 6000:- helt jäkla sjukt. Nu handlar vi mat för ca 4700:- så pga att vi skärpt till oss så har det blivit billigare. Köper inte finare eller dyrare mat utan köper det jag brukar köpa.
Citera
2022-11-05, 17:57
Medlem
MarioMerolas avatar
Ja men ts agerande är helt rationellt. Det som inflation och oro leder till är ju högre overhead-kostnader varför dessa inte ha något med matens kvalitet att göra, de måste läggas lika på alla varor. Exakt samma mekanism som gör att de dyraste vinerna på Systembolaget alltid varit de billigaste. Dvs, om alla vinflaskor i Sverige har en 30-kronors straffavgift för att vi är i Sverige så gör dessa 30 kr ingenting för den som köper den 400-kronorsflaskor. För den som köper vin för 60 så är däremot straffet halva kostnaden, varför den är ofantligt mycket dyrare än vinet för 400. Och det är exakt samma mekanism med Lidls 500g pasta som kostade 4.90 för 24 månader sedan och nu kostar 13.50, prisökning 180% att jämföra med garofalo som tidigare kostade 19.90 på Ica och nu 24.90, alltså mycket lägre höjning än Lidl. Sedan håller jag med om ts idé om att själva faktumet att alla ska ha det billigaste leder till att den maten säljs ännu dyrare, därav Lidls pastas höjning med 8.60 mot garofalos med 5.00.
Citera
2022-11-07, 18:08
Medlem
Tzatzikins avatar
Tror ni har rätt i resonemanget. Personligen är jag priskänslig så väljer nu på ett annat sätt än tidigare billigare produkter, köper helt enkelt det som har billigast kilopris. Undantaget är märken av sämst kvalité. Förut handlade jag alltid mejeriprodukter och kött med ursprung från Sverige, nu blir det inte så tyvärr.

Något jag handlar mycket mer av nu än innan är frukt. Köper mindre av en del grönsaker (som paprika och svamp) som kostar en del per kilo och som kräsna barn petar bort på tallriken. Så för att få i barnen vitaminer och fibrer har vi istället mer frukt som äts av alla i familjen - mer mat för pengarna helt enkelt.

Jag väljer också bort halvfabrikat som tillexempel färdig kebab och gör istället egen, väldigt mycket billigare och godare.
Citera
2022-11-08, 19:15
Medlem
scoremaxs avatar
Hoppas (oaktat mina egna rent egoistiska förhoppningar) att krisen blir "lagom" dvs, en ökning av folkhälsan, i form av att konsumenterna väljer bort onödigt skit.

Tyvärr är det bara ett litet fönster, för sedan är det socker och tv-soffan för hela slanten.

Aktuell och bra tråd iallafall TS, många med ändrade vanor.
Citera
2022-11-08, 22:42
Medlem
peergs avatar
Jag skulle nog inte säga att jag köper dyrare mat, däremot väljer jag vilken mat jag vill lägga pengarna på. Dvs. jag letar extrapriser och bunkrar upp på erbjudanden, just för att få dom där slantarna över till mat jag inte vill vara utan. Ost t.ex. utgör en stor del av mitt psykiska välmående, så jag serverar hellre mer blodpudding och stekt ris (nej, inte tillsammans) till vardags än avstår ostbrickan på fredagkvällen.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in