2022-11-05, 01:44
Medlem
Personligen styr jag om beteendet rätt mycket och ser vad som är "billigt" i dag jämfört med vad saker kostat innan. Att börja handla oxfilé för 249 kr/kg känns som en sämre affär än mycket annat. Ska du ha bra oxfilé får du kasta upp åtminstone 500 kr/kg och det kan sväva iväg ännu mer.

T ex såldes fläskkarré för 55 kr/kg nyss och då bunkras det. För flera år sen låg den som bäst på 50 kr/kg och möjligen någon enstaka vecka tian billigare.

Falukorven är inte speciellt dyr om den köps när det är två för x kronor eller bara nedsatt.

Potatisen är inte dyr för mellan 10-12 kr/kg och det går att hitta bra köttbullar hyfsat billigt ifall man inte vill eller orkar rulla själv. Smäll ihop en enkel pytt så kostar det inte så mycket. Sen behöver vi inte äta så mycket heller, då flera av oss har en del fett att ta av. Bara slå alla flugor i samma smäll.

Men att påstå att pizzan ligger kvar på samma pris? Ja, om de tar bort 50% av det som ligger ovanpå och man gillar lite bakat bröd för drygt en hundring så. T ex via Foodora så såldes en normalpizza från 95 kr tidigare. Blev förvånad när fr-priset fortfarande var 95 kr. Sen klickade jag in och såg att kategorin "barnpizza" lagts till. Normalpizzan låg på 120 kr nu. Att en pizza kostar det förstår jag för att den som har matstället ska kunna gå runt och överleva men som konsument är inte en pizza värd i närheten av en hundring. Usel mat, ofta sämre råvaror och dyrt kontra "min pytt" - samt slipper jag lägga på mig än mer späck inför vintern!
Citera
2022-11-05, 01:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av scoremax
Fast varför relaterat till andra?
Jag behöver inte vara gniden/sparsam, och är det inte heller, men viss känns det bra när jag hittar chorizo för halva priset
Sedan kan jag hjälpa andra med mycket större summor..

Jag kanske uttryckte mig lite klumpigt men det var inte alls att relatera till andra som var poängen. Hur andra lever bryr mig egentligen inte i ryggen, mer än som tex i det här fallet ,med den här tråden, att det kan vara intressant att se vilka ändrade levnadsmönster vissa förändringar i samhället skapar.

Det jag menade var att det i regel är trevligare med en köttbit eller en pizza än korv som datumet håller på att gå ut på, som måltid betraktat, och när prisgapet täpps till och skillnaden inte längre är så jätte stor blir poängen med att välja det billigare alternativet mindre.

Citat:
Ursprungligen postat av scoremax
Ja, vi får se.
Jag pratar i egen sak här, för egen del hoppas jag på tuffa tider, för andra är det katastrofalt.
blir "Oschysst" av mig så att säga.

Det där får du utveckla för det hängde jag inte alls med på.

Kul att se dig förresten, det var ett tag sedan jag såg dig här inne.
Citera
2022-11-05, 02:09
Medlem
scoremaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotebro-conny
Jag kanske uttryckte mig lite klumpigt men det var inte alls att relatera till andra som var poängen
:

Citat:
Jag kanske uttryckte mig lite klumpigt men det var inte alls att relatera till andra som var poängen
nejdå, det är bara jag som tolkar lite fel.

Citat:
Hur andra lever bryr mig egentligen inte i ryggen, mer än som tex i det här fallet ,med den här tråden, att det kan vara intressant att se vilka ändrade levnadsmönster vissa förändringar i samhället skapar.
Ja jag håller med, det är mycket intressant.
Du har ju ett socialt patos, jag är prepper.
Båda söker information fast från olika håll.
Citat:
Det jag menade var att det i regel är trevligare med en köttbit eller en pizza än korv som datumet håller på att gå ut på, som måltid betraktat, och när prisgapet täpps till och skillnaden inte längre är så jätte stor blir poängen med att välja det billigare alternativet mindre.
Ja du är tydlig, det är jag som försöker uttrycka mig från en annan vinkel, men det går sådär..
Citat:
Det där får du utveckla för det hängde jag inte alls med på.
Ja alltså, jag som "det var bättre förr"-personlighet, välkomnar personligen "Hårdare" tider- konceptet med ett svavelregn som renar de ogudaktiga så att säga.

Men det är lätt för mig att säga, för den som är arbetslös, ensamstående mamma, utan pengar på banken, är det fullständig katastrof!

Jag talar alltså i egen sak, men man skall vara försiktig med vad man önskar sig, för andra är det katastrofalt.

Citat:
Kul att se dig förresten, det var ett tag sedan jag såg dig här inne.

Tack så mycket, det värmer.
Även om vi står långt ifrån varandra politiskt, så går det att prata med någon som du.
Jag vet egentligen inte varför jag är kvar här, forumet är olidligt nästan numera.
Senast redigerad av scoremax 2022-11-05 kl. 02:12.
Citera
2022-11-05, 06:15
Medlem
Onanikrems avatar
Lidl och i viss mån Willys har höjt priserna mycket mer än Ica och Coop. Lidl (här omkring) är en mycket mindre butik än tex. Stora Coop, därav har de mindre "ät snart varor" än Stora Coop.
Köpte i går två st. 900g vinerkorv för 19,90st. och en stor klump fläskkarre för 19,90/kg jättekort datum på Stora Coop. Delade det och in i frysen. Det blir många måltider för 70kr det.

Slutade helt köpa svettig turk-pizza när den gick över 100kr. Till Lunch får man en för 99kr med dricka och sallad men skall man moffa på kvällen så är det över 100kr på alla utom margherita. Så det får de behålla själva.. Samma med donken och BK, skall man äta sig mätt där kostar det över 100kr och då får det vara för min del.
Citera
2022-11-05, 07:13
Medlem
Germanofils avatar
Upplever också att premiumprodukter stigit mindre i pris än billiga märken. Min konsumtion har inte ändrats i detta avseende då jag nu liksom tidigare köper/köpte de märken jag gillar bäst (inte nödvändigtvis de dyraste). Förändringen för egen del är att vi äter mer kikärter, linser och liknande. Det spar pengar samtidigt som det är positivt för hälsan.
Citera
2022-11-05, 07:35
Medlem
Hittat nya smultronställen i butikerna som jag inte visste om.
Köper billigare mat men lika bra om inte bättre nu pga av att jag tänkt om. Åt fisk 4 ggr denna veckan vilket måste vara rekord. Kroppen mår kanon. All omega 3 har gett mig falkögon och hjärnans grå celler jobbar hårdare och jag är snabbtänkt och klok som en bok. Nya smeknamnet jag fått på jobbet Sherlock Holmes.
Behöver jag säga att gymmet går kanon det också?
Sambon är nykär.
Citera
2022-11-05, 07:54
Medlem
Jag stör mig inte på att matvaror stiger i pris. Men när dom knusslar och förminskar förpackningar är för jävla störande. Här om dagen när jag skulle fylla på burken med pulverkaffe så har idioterna minskat innehållet i påsen från 200 gram till 180 gram.
Citera
2022-11-05, 07:58
Medlem
scoremaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Germanofil
Upplever också att premiumprodukter stigit mindre i pris än billiga märken. Min konsumtion har inte ändrats i detta avseende då jag nu liksom tidigare köper/köpte de märken jag gillar bäst (inte nödvändigtvis de dyraste). Förändringen för egen del är att vi äter mer kikärter, linser och liknande. Det spar pengar samtidigt som det är positivt för hälsan.

En sak som brukar hända är att ”medelklassen” vad gäller varor minskar.

Dom som har pengar köper (Billigare) eller behåller Premiumprodukter, Dom som legat på gränsen säljer av sin premiumbil/produkt.
Samma med konst Och allt möjligt.
Citera
2022-11-05, 08:00
Medlem
scoremaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snickartasken
Jag stör mig inte på att matvaror stiger i pris. Men när dom knusslar och förminskar förpackningar är för jävla störande. Här om dagen när jag skulle fylla på burken med pulverkaffe så har idioterna minskat innehållet i påsen från 200 gram till 180 gram.

Klassiker:

”-högre priser stör inte mig, jag tankar alltid för 100kr!”

😆
Citera
2022-11-05, 08:07
Medlem
Sladdarens avatar
Om TS analys är korrekt, vilket jag med säkerhet tror är sant eftersom det är fullständigt logiskt

Att man höjt priset betydligt mycket mer på produkter som är av sämre kvalitet och lägre budgetpris på eller standardkvalite, och att man inte höjt priset mer en jättelite, marginellt på finare märken och varor som entrecoté, lövbiff, parmesan osv som man inte köper äter dagligen för vissa. Stämmer nog till 100%

Om butiken eller butikskedjan får avgöra vad som ska höjas i pris är nog helt upp till dom i styrelsen i förhållande till inköpspriset som höjts på totalen. Men dom väljer nog det logiska planen att höja produkter som var "billigast" till största majoritet men som däremot folk köper ofta just för att det var billigast förr eller standardprodukter.

Det är helt åt fanders med mat-priserna idag. Jag har iaf fått en månatlig matnota- höjning på 60% pga dessa bedrägerier till politiken som förts

TS har helt rätt såklart
Citera
2022-11-05, 08:13
Medlem
Självklart om det var 20 kr skillnad tidigare mellan eldorados pasta och barilla medans det nu är 5 krs skilland, så känns barilla mer värt pengarna.
Citera
2022-11-05, 08:14
Medlem
Sladdarens avatar
Hur ser det ut på fina specialbutiker som nischar omfattande på fina charketuri produkter, köttstycken, ostar, kräftdjur osv ? Hur mycket har det höjts ?

Jag köper inte så ofta där och sånt eftersom jag måste åka 6 mil för det. Andra sidan vill jag inte känna mig blåst heller oavsett om köttet är av prima kvalité

Saluhallar är inte så vanligt heller här uppe i Norrland för den delen
Senast redigerad av Sladdaren 2022-11-05 kl. 08:18.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in