• 1
  • 2
2022-11-05, 00:30
Medlem
Jag har upptäckt ett väldigt märkligt fenomen, den generella prishöjningen på mat har lett till att jag köper bättre och dyrare mat jämfört med tidigare.

Det slog mig i kväll när jag åter igen kom hem med massa mat som egentligen är avsevärt bättre och finare än vad jag normalt ätit tidigare i livet.

Jag vet inte om Lidl som alltid varit min huvudbutik tidigare varit tvungna att korrigera priserna extra mycket, jämfört med konkurrenterna, men inget där inne känns längre speciellt billigt inte ens av det billigaste. Och fyndlådorna med prissänkta varor pga kort hållbarhetstid etc gapar allt som ofta tomma nu för tiden.

Samtidigt tycker jag inte den delen av sortimentet som anses lite bättre och lyxigare i "finbutikerna" verkar ha stigit lika mycket i pris procentuellt. Har kanske dom handlarna hållt igen marginalerna på den dyrare maten?

Är det kanske så att man växlat över och nu lägger störst marginaler på "den billiga" maten?

Summa summarum min upplevelse är att typiskt "billig mat" har blivit alldeles för dyr för att det ska vara motiverat att köpa tex en nu för tiden mycket dyrare ring falukorv när det fortfarande finns svensk entrecote för 249:-/kg.

Har också plötsligt börjat äta ute mer. Av samma anledning inser jag. När skillnaden på att laga en billig måltid hemma och att köpa tex en pizza låg på en hundring kunde jag se en ekonomisk poäng i att stå och laga mat. Nu när det knappt går att få till en enkel måltid för 40:- och kvarter pizzan ligger kvar på nästan samma priser känns det inte lika ekonomiskt försvarbart att laga mat själv.

Det jag undrar och vill diskutera är om den generella prishöjningen på mat har gjort att ni bytt ut vilken typ av mat ni köper?

Tror ni det finns någon grund i mina upplevelser, att handlarna passar på och tar ut större vinster på den billigare maten och kanske drar sig för att lägga på extra påslag på "dyr mat"?

Fler som har samma upplevelser som mig att skillnaden mellan typiskt "billig" mat och lite "bättre" mat nu inte är lika stor och att därför inte är lika ekonomiskt motiverat att "snåla på maten"?
Senast redigerad av rotebro-conny 2022-11-05 kl. 00:34.
Citera
2022-11-05, 00:37
Medlem
revodnebs avatar
Jag äter samma mat som tidigare, fast det blir nog lite mer grillad kyckling (färdiggrillad) då jag är så less på att laga mat själv, ren lathet alltså.
Citera
2022-11-05, 00:38
Medlem
scoremaxs avatar
Det finns beskrivet liknande beteende från länder med ekonomisk kollaps/hög inflation.

Man köper mindre av annat (elektronik/matvaror) och satsar mer på ”bas” i vilket mat ingår.

Konstigt nog finns det undantag;

Smink, bilstereosystem, och Coca-Cola cola är exempel på dessa.
Citera
2022-11-05, 00:44
Bannlyst
Jag köper bara dyrare mat nu när maten blivit dyrare.

Skämt åsido så tror jag att jag gjort samma som du. Snarare att det gått åt det dyrare hållet än tvärtom..
Citera
2022-11-05, 00:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av scoremax
Det finns beskrivet liknande beteende från länder med ekonomisk kollaps/hög inflation.

Man köper mindre av annat (elektronik/matvaror) och satsar mer på ”bas” i vilket mat ingår.

Konstigt nog finns det undantag;

Smink, bilstereosystem, och Coca-Cola cola är exempel på dessa.

I mitt fall har övriga inköpsvanor inte påverkats alls. Dom är fortfarande minimala.

För att ta en konkret exempel. När 300gram hyfsad korv kostade 19.90 på Lidl och ofta fanns för 13,60:- pga sista förbrukning närmade sig, en bukett broccoli och lite potatis tillsammans kostade 16:- och du då kunde pyssla ihop två ok måltider för 30:- (15:-/st)

Tycker jag det fanns en poäng med att INTE köpa kött för 250:-/kg eller EN pizza för 120:-

När korven på Lidl nu kostar 32:-, potatisen 12:-/kg och broccolin 29:- men pizzan är kvar på 120:- känns det inte längre lika motiverat att stå och laga mat själv.

Eller för den delen välja korv när snäppet upp till entrecoten blivit så mycket mindre.
Senast redigerad av rotebro-conny 2022-11-05 kl. 00:59.
Citera
2022-11-05, 01:10
Medlem
scoremaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotebro-conny
I mitt fall har övriga inköpsvanor inte påverkats alls. Dom är fortfarande minimala.

För att ta en konkret exempel. När 300gram hyfsad korv kostade 19.90 på Lidl och ofta fanns för 13,60:- pga sista förbrukning närmade sig, en bukett broccoli och lite potatis tillsammans kostade 16:- och du då kunde pyssla ihop två ok måltider för 30:- (15:-/st)

Tycker jag det fanns en poäng med att INTE köpa kött för 250:-/kg eller EN pizza för 120:-

När korven på Lidl nu kostar 32:-, potatisen 12:-/kg och broccolin 29:- men pizzan är kvar på 120:- känns det inte längre lika motiverat att stå och laga mat själv.

Eller för den delen välja korv när snäppet upp till entrecoten blivit så mycket mindre.
tja det verkar ha med ditt personliga sätt att tänka, lite "Bai lan"/Fuck it- kanske?
Snabbmat är en sak som konstigt nog också ökar, tvärtemot vad man kan tro.
Jag och en prepperkompis pratar ofta om det här, vi tycker det är trivsamt att vara sparsamma, men noterar nu att "rea-hyllan" på morgonen alltsom oftast är sopren..

i mitt fall blir det lite av att man ser det man vill se, jag vet vad jag skall leta efter ur "Doom & Gloom"-perspektiv, så minsta sak som verifierar saker jag lärt in förstärker mitt beteende.
Senast redigerad av scoremax 2022-11-05 kl. 01:12.
Citera
2022-11-05, 01:17
Medlem
Bonnatorps avatar
Något jag lagt märke till är att Findus majonnäs knappt verkar ha stigit i pris alls, så det är en given vara att ha hemma.

Är man hungrig och har bråttom, bara slabba två rågade matskedar majonnäs på en rostmacka så är man mätt en bra stund.
Citera
2022-11-05, 01:21
Medlem
DISKM4SKINs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bonnatorp
Något jag lagt märke till är att Findus majonnäs knappt verkar ha stigit i pris alls, så det är en given vara att ha hemma.

Är man hungrig och har bråttom, bara slabba två rågade matskedar majonnäs på en rostmacka så är man mätt en bra stund.
Det är kost som bygger sunda kroppar. Lika nyttigt som gräddtårta.
Citera
2022-11-05, 01:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av scoremax
tja det verkar ha med ditt personliga sätt att tänka, lite "Bai lan"/Fuck it- kanske?
Snabbmat är en sak som konstigt nog också ökar, tvärtemot vad man kan tro.
Jag och en prepperkompis pratar ofta om det här, vi tycker det är trivsamt att vara sparsamma, men noterar nu att "rea-hyllan" på morgonen alltsom oftast är sopren..

i mitt fall blir det lite av att man ser det m an vill se, jag vet vad jag skall leta efter ur "Doom & Gloom"-perspektiv, så minsta sak som verifierar saker jag lärt in förstärker mitt beteende.

Det blev mycket googlade för att tolka det här, speciellt den där Rolling Stones låten på slutet.

Men det var det jag ville komma till, hela idén med att vara gniden går ju förlorad om det bara blir en marginell skillnad ekonomiskt att leva som en tattare jämfört med hur vanligt folk lever.

Och ja, jag har exakt samma erfarenhet. Dök man upp vid rätt tid för ett år sedan när dagens varor med reducerat pris dukades fram kunde man med lite tur fylla halva frysen för ett par hundralappar.

Nu är det i regel tomt.
Senast redigerad av rotebro-conny 2022-11-05 kl. 01:32.
Citera
2022-11-05, 01:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bonnatorp

Ja, jag tycker mig sett mängder med liknande exempel.

Märkesvarorna har inte dragit i väg alls lika mycket medans ful-ketchup etc fått påslag på 50%

Kan det ha något att göra med att mycket av det där euroshopper etc är importerat och att hela Lidl är en Tysk kedja? Man kanske inte tar någon hänsyn till respektive lands övriga konkurrenters prisläge utan bara bonkar på rakt av så mycket mer som det kostar?
Citera
2022-11-05, 01:32
Medlem
scoremaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotebro-conny
Det blev mycket googlade för att tolka det här, speciellt den där Rolling Stones låten på slutet.

Men det var det jag ville komma till, hela idén med att vara gniden går ju förlorad om det bara blir en marginell skillnad ekonomiskt att leva som en tattare jämfört med hur vanligt folk lever.

Och ja, jag har exakt samma erfarenhet. Dök man upp vid rätt tid för ett år sedan när dagens varor med reducerat pris dukades fram kunde man fylla halva frysen för ett par hundralappar.

Nu är det i regel tomt.

Oj, jag visste inte att den låten fanns ens
nu lärde jag mig något nytt.

Citat:
Fast varför relaterat till andra?
Jag behöver inte vara gniden/sparsam, och är det inte heller, men viss känns det bra när jag hittar chorizo för halva priset
Sedan kan jag hjälpa andra med mycket större summor..

Citat:
Och ja, jag har exakt samma erfarenhet. Dök man upp vid rätt tid för ett år sedan när dagens varor med reducerat pris dukades fram kunde man fylla halva frysen för ett par hundralappar.

Nu är det i regel tomt.
Ja, vi får se.
Jag pratar i egen sak här, för egen del hoppas jag på tuffa tider, för andra är det katastrofalt.
blir "Oschysst" av mig så att säga.
Citera
2022-11-05, 01:36
Medlem
spindrifts avatar
Är den lite mer slösaktiga typen och brukar köpa vad jag tycker är gott, inte vad som är billigt. Inte direkt exklusiva råvaror, men inga budgetmärken, mest ekologiskt och mycket kött och grönsaker. Är mest på mejeriprodukter jag märkt prishöjning...eko kyckling eller gurka tex är fortfarande lika svindyr som innan.

Har väl funderat på att gå i motsatt riktning och försöka tänka lite mer på matkostnader dock, med alla andra kostnader som skenar. Men man lever bara en gång, och äta god mat är en viktig del av livet!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in