2023-08-14, 11:07
Medlem
peterpanps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Afrika är fattigt, elbilar är dyra,

Alla nya bilar är dyra för Afrika. Vi kan droppa detta OT-spåret. Bilindustrin för Afrika är totalt ointressant för det stora hela, eller vilka trender, inklusive övergången från ICE till BEV som tråden handlar om, som sker inom bilindustrin. Då de i Afrika köper så försumligt små volymer av nya bilar så har invånarna i Afrika inget som helst att säga till om gällande de stora bilindustritrenderna.

De få som har råd att köpa bilar i Afrika får hålla tillgodo med gammal skit som vi i övriga världen lägger av.

Mitt råd; glöm Afrika för denna tråden. De har ingen som helst bäring på den omvandling och övergång till BEV som sker nu. Det är vi i övriga världen, och då främst de tre absolut största bilmarknaderna; USA, Kina och Europa som styr denna.
Citera
2023-08-14, 12:29
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av peterpanp
Alla nya bilar är dyra för Afrika. Vi kan droppa detta OT-spåret. Bilindustrin för Afrika är totalt ointressant för det stora hela, eller vilka trender, inklusive övergången från ICE till BEV som tråden handlar om, som sker inom bilindustrin. Då de i Afrika köper så försumligt små volymer av nya bilar så har invånarna i Afrika inget som helst att säga till om gällande de stora bilindustritrenderna.

De få som har råd att köpa bilar i Afrika får hålla tillgodo med gammal skit som vi i övriga världen lägger av.

Mitt råd; glöm Afrika för denna tråden. De har ingen som helst bäring på den omvandling och övergång till BEV som sker nu. Det är vi i övriga världen, och då främst de tre absolut största bilmarknaderna; USA, Kina och Europa som styr denna.
Så är det. 3000 sålda EVs 2022 i Afrikas kanske största billand Sydafrika säger väl det mesta.

Däremot har faktiskt Toyotas ledning nämnt just Afrika och Sydamerika som exempel på varför EVs inte kommer att slå. Lustigt nog också Australien och USA, där man är väldigt beroende av bilen och dagens EVs inte kan köra tillräckligt långt.
Citera
2023-08-19, 23:02
Medlem
peterpanps avatar
Citat:
Så är det. 3000 sålda EVs 2022 i Afrikas kanske största billand Sydafrika säger väl det mesta.

Däremot har faktiskt Toyotas ledning nämnt just Afrika och Sydamerika som exempel på varför EVs inte kommer att slå.

Toyota tänker så mycket fel och galet nuförtiden. De kommer nog att allt mer, då de inte klarar av att göra vettiga elbilar, göra billiga budgetbilar. De blir väl då dessa länder som blir Toyotas främsta marknader.

Tyvärr köper dessa länder inte så mycket nya bilar, så kommer bli tufft för Toyota. Dessutom, när de sänker sig till detta billigaste budgetsegementet, så kommer de få slåss med en massa billiga kinesiska bilar.

Personligen så skulle jag inte investera i Toyota helt klart.

Citat:
Lustigt nog också Australien och USA, där man är väldigt beroende av bilen och dagens EVs inte kan köra tillräckligt långt.

Australien känner jag inte till, men där kan jag tänka mig att det finns en massa ödemark utan snabbladdare. Stora arealer i inlandet som är i det närmaste obebodda.

I USA så finns det dock gott om snabbladdare, och inte minst Tesla har ett fantastiskt välutbyggt laddnät som gör att du enkelt kan köra kust-till-kust utan några problem.

Elbilar ökar rätt starkt i USA just nu.
Citera
2023-08-20, 22:58
Medlem
sealstrypers avatar
Citat:
Toyota tänker så mycket fel och galet nuförtiden.
Verkar gå ganska bra för Toyota ändå....
https://ts2.space/sv/toyota-behaller...rekordsiffror/
Citat:
Under första halvåret av året lyckades Toyota som världens största biltillverkare med en global försäljning på över 5 miljoner fordon. Trots allmän uppfattning om att japanska bilar har tappat i popularitet och inte längre är konkurrenskraftiga, berättar Toyotas försäljningssiffror en annan historia.
Citat:
Med tanke på Toyotas nuvarande försäljningstakt är det troligt att man kommer att överträffa förra årets rekord och säkra sin position som global försäljningsmästare med en volym på över 10,1 miljoner fordon.
Jomensåatteee...

Citat:
Elbilar ökar rätt starkt i USA just nu.
https://www.di.se/nyheter/biden-vill...jningen-i-usa/
Citat:
Under 2022 stod elbilar endast för 5,6 procent av bilförsäljningen i landet.
Ligger försäljningen på den nivån och Bidenadministrationen använder några miljarder skattedollar i subventioner för att prisdumpa elbilarna vore det väl konstigt om man inte lyckas öka lite .....
Citera
2023-08-22, 12:16
Medlem
peterpanps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sealstryper
Verkar gå ganska bra för Toyota ändå....
https://ts2.space/sv/toyota-behaller...rekordsiffror/

Det var samma sak för Nokia. Precis när Apple började att bli som stora, och smartphones började komma ut på marknaden, var den tid när Nokia tjänade som mest pengar och gjorde de största vinsterna.
Citera
2023-08-22, 16:54
Medlem
peterpanps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bassplay
Vad ska vi ersätta dom med ?

Elbilar?

Hästar?

Vagnar som framfördes av hästar ersattes en gång i tiden av vagnar som framfördes av förbränningsmotorer, och kommer nu att ersättas av vagnar som framförs av elmotorer.

En fullt naturlig utveckling, och inget att vara orolig för.
Citera
2023-08-22, 16:59
Medlem
peterpanps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maxrockatansky
. Aldrig. När klimapsykosen dör ut gör el"bilarna"det också.

Jag hoppas att klimatpsykosen dör ut, men det kommer ju inte innebära att elbilar sluta vara ett på många sätt mycket bättre och roligare alternativ. De är fortsatt precis lika roliga, och effektstarka, som i dag, och enormt lönsamma för oss som kör hyfsat mycket (eller har som förmånsbil). Förutom att vara roligare att köra så är det underbart för ekonomin!

Ovanpå mina egoistiska orsaker att ha ett par elbilar (förutom vår bensinare) så är det faktiskt en samhällsfördel med bilar i storstäderna. Varje år så är det tusentals svenskar som för i förtid, främst barn och äldre, pga. av alla partikelutsläpp inne i centrum av städerna.
Citera
2023-08-22, 17:20
Medlem
Bassplays avatar
Citat:
Vagnar som framfördes av hästar ersattes en gång i tiden av vagnar som framfördes av förbränningsmotorer, och kommer nu att ersättas av vagnar som framförs av elmotorer.

En fullt naturlig utveckling, och inget att vara orolig för.
Elbilar är en fluga. Skit, stå och ladda hela tiden som nån jävla bög. Usch
Citera
2023-08-22, 17:33
Medlem
peterpanps avatar
Citat:
Elbilar är en fluga.

Det var precis det som Ines Usman sa om Internet en gång i tiden. Även samma sak som de med häst och vagn sa när vagnar med förbränningsmotor kom.

Citat:
Skit, stå och ladda hela tiden

Normalt laddar man inte elbilar på mack (det är bara de få gånger man åker på riktigt långa semesterresor), utan de laddas normalt mycket enklare hemma på natten medans man sover.

Ungefär lika enkelt som när du sätter din mobiltelefon för laddning över natten.

Är just skönt att slippa åka till macken och behöva tank i tid, och ofta i otid (som vi måste nästan varje vecka med vår bensinare).
Citera
2023-08-22, 18:31
Medlem
Bassplays avatar
Citat:
Det var precis det som Ines Usman sa om Internet en gång i tiden. Även samma sak som de med häst och vagn sa när vagnar med förbränningsmotor kom.

Normalt laddar man inte elbilar på mack (det är bara de få gånger man åker på riktigt långa semesterresor), utan de laddas normalt mycket enklare hemma på natten medans man sover.

Ungefär lika enkelt som när du sätter din mobiltelefon för laddning över natten.

Är just skönt att slippa åka till macken och behöva tank i tid, och ofta i otid (som vi måste nästan varje vecka med vår bensinare).

Man sätter inte mobiltelefoner i laddning över natten. Av flera skäl.

Jag fyller upp dieselbilen en gång i månaden ungefär och det tar 1-3 minuter.
Inte en chans att ni laddar mindre än så.

Nee fy fan. Elbil kommer jag aldrig skaffa mig.
Citera
2023-08-23, 00:18
Medlem
peterpanps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av T-80U
Det är nog så enkelt som att de räknar med just det. Det är inte den långsiktiga meningen att människor ska ha den frihet som bilen har gett oss. Därav "15-minutersstäder", som också börjar att testas i samma svep. Det blir bil på nåder av styrande, städer där du inte tillåts resa utanför din hemstadsdel som du vill, och ett kontantfritt samhälle där staten och/eller banken kan skära av din förmåga att försörja dig själv, eller komma åt dina egna tillgångar, precis när som helst (t.ex. om du skriver fel ord på Facebook, eller anställer en vit människa när en neger hade varit rimligare ur kvotsynpunkt).

Inrikespass där du reser med buss eller tåg på nåder, städer där du inte får röra dig utanför den del av staden du bor i och "dina" pengar på nåder. Ungefär som i Sovjetunionen, alltså.

Det är så man får en lydig befolkning som gör som de blir tillsagda och inte är uppstudsiga när den senaste vansinniga politiska eller mediala uppkastningen kavlas ut över dem. Det sorgliga i kråksången är väl att så många fnittrandes och skrattandes marscherar rakt ner i avgrunden utan så mycket som en enda kritisk tanke.

Ser inte riktigt kopplingen till att vi kommer få fascism/kommunism a la Ryssland, bara för att våra bilar byter motorteknik.

Är du säker att du postat i rätt tråd?
Citera
2023-08-23, 00:21
Medlem
peterpanps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ormbiten
Jag har dock som mål att tillbringa min pension i Latinamerika (Panama) och där tror jag att det dröjer Ännu längre än i Europa innan bensin och dieselbilar försvinner.

Troligen så. Gissar att det är ett fattigt land, som mest köper beg. bilar från oss i väst?

Får jag vara nyfiken på varför du valt Panama som pensionärsland?

Har du släktingar/rötter där, eller är det för att du hatar elbilar så mycket och därför vill till alla pris fly västvärlden/i-världen?

Själv har jag funderat på södra Europa, eller möjligen nordvästra USA eller sydvästra Kanada, men Centralamerika är väl inte något som jag har direkt tänkt på som bra alternativ.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in