2023-08-11, 10:16
Medlem
Jag tror det kommer gå snabbt - det kommer ske redan innan 2030.

https://mobilitysweden.se/statistik/...registreringar

Nyregistreringar - dvs nya bilar 2023 i Sverige:

Bensinbilar - 35093
Dieselbilar - 14134
Elbilar - 58932

Detta är alltså 2023 - hur kommer det se ut 2024, 2025, 2026 osv?

Nu kommer det förmodligen inte se likadant ut i hela Europa men vilka bilar kommer tillverkas om enda länderna som köper bensin och dieselbilar är u-länder?
Citera
2023-08-11, 10:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MuntertMongo
Det är gammalt, har redan avhandlats i rixdan https://www.youtube.com/watch?v=xa2Cag9OrHc

För att svara på frågan kommer bensin och dieselbilar försvinna när människan försvinner. Ganska snart alltså.

När man ser honom så antar man ju direkt att det är en (MP) ledamot men han är alltså från (VPK)?
Citera
2023-08-11, 10:17
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Trenden är väl den motsatta, man inser att elbilar aldrig kommer att sälja i fattigare områden som afrika och sydamerika, och tvärtom minskar elbilsmarknaden även i väst. De otroligt rika, som har råd med elbil, har nu skaffat den.

Dessutom kan man tillägga att hälften av bensinbilarna blir äldre än 15 år så även om 15 år kommer 70-80% av alla bilar i Sverige att vara diesel/bensin.
Citera
2023-08-11, 10:19
Medlem
Bassplays avatar
Vad ska vi ersätta dom med ?

Elbilar?

Hästar?

Jag ska ha dieselbil resten av livet hoppas jag.

2030 ska dom tydligen sluta säljas.
Citera
2023-08-11, 10:23
Medlem
Enders.Aldebrinks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tnem
Finns många som inte har råd att köpa en ny bil.
Så fossilbilarna kommer fortsatt ha ett bra begagnatvärde så länge inte begnade elbilar kan tävla prismässigt med dessa.
När tillräckligt många har gått över till elbilar så kommer man troligen införa en km-skatt för att kompensera bortfallet på skatteintäkterna på fossilbränslet.

Hinner man inte bygga ut elproduktionen tillräckligt så kommer elpriset öka och även suget efter elbilar dämpas något.
Priserna på nya elbilar kommer så klart att sjunka.
Titta bara på Teslas stora sänkningar. Konkurrens sänker priserna och de kommer så klart att fortsätta.
Men visst, dom flesta har inte råd att köpa ny bil oavsett el eller annan.
Begagnatmarknaden kommer finnas kvar så länge de går att tanka men priserna där kommer ju också att sjunka ju fler som köper elbil.
Ja tror man straffskattar bort fossila bilar.
Bonusmalus lär göras om och då kanske omvänt mot nu, så man betalar mer för en äldre bil och mindre för en ny.
Men den som lever får se hur de blir...
Citera
2023-08-11, 10:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av samtsu
När kommer det inte längre produceras diesel och bensinbilar? Kan tänka mig att det sker ett stoooort tapp i värde snart för sådana bilar
Tror inte de kommer försvinna. Beror ju på om du ser på det utifrån ett globalt perspektiv eller bara EU. Plus Kina och USA förstås. Men utifrån denna artikel så är det ju fortfarande ganska små mängder bilar som är elbilar globalt sett.

https://fordonsproffs.eu/artikel/30-...alt_2022-06-07

Plus att tillgången på viktiga mineraler sinar. Så bör man ha med sig att det finns ca 1,4 miljarder bilar i världen varav 26 miljoner är eldrivna. Så har väldigt svårt att se hur fossildrivna bilar skulle kunna försvinna inom någon överskådlig framtid.
Citera
2023-08-11, 10:55
Medlem
MuntertMongos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FBerntsson
När man ser honom så antar man ju direkt att det är en (MP) ledamot men han är alltså från (VPK)?

Ja han är kommunist. Denna debatten verkar vara hans enda claim to fame och den verkar inte direkt bidragit till en kometkarriär. Men visst resonerar han som gemene miljöpartist.
Citera
2023-08-11, 11:11
Medlem
De kommer att försvinna när det blir ett genombrott inim batteritekniken. Lika det som för lampor. Vi som varit med ett tag minns när lampor, det var sådana med glödtråd. Sedan kom lågenergilamporoch halogenlampor. Dessa tre typer såldes och användes för olika typer av belysning.
Sedan kom LED-lampor och marknaden för övriga typer dog ut helt. Det är ett sånt teknikspång vi behöver. Jag är övertygad om att det kommer, vi människor presterer när vi måste.
Citera
2023-08-11, 12:00
Medlem
Maxrockatanskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av samtsu
När kommer det inte längre produceras diesel och bensinbilar? Kan tänka mig att det sker ett stoooort tapp i värde snart för sådana bilar
. Aldrig. När klimapsykosen dör ut gör el"bilarna"det också.
Citera
2023-08-11, 12:45
Moderator
T-80Us avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enders.Aldebrink
2030 har väl EU som nåt datum då fossila bilar inte lägre ska säljas, och i samma period lär ju produktionen också minska rejält för att övergå till el.
Det är ju tyvärr väldigt snart.
Jag lever på hoppet om att någon klok människa stoppar detta och förstår vansinnet i el-hypen.
Hela omställningen till att allt ska gå på el är galen.
Det är inget fel att ha en blandning men vi kommer inte att klara av att producera tillräckligt med el för att kunna driva allt och tekniken är inte redo för den omfattningen. Allt går för fort.

Om detta fortlöper kommer priserna på fossila bilar att rasa men de bör fortfarande gå att tanka och använda många år efter.

Det är nog så enkelt som att de räknar med just det. Det är inte den långsiktiga meningen att människor ska ha den frihet som bilen har gett oss. Därav "15-minutersstäder", som också börjar att testas i samma svep. Det blir bil på nåder av styrande, städer där du inte tillåts resa utanför din hemstadsdel som du vill, och ett kontantfritt samhälle där staten och/eller banken kan skära av din förmåga att försörja dig själv, eller komma åt dina egna tillgångar, precis när som helst (t.ex. om du skriver fel ord på Facebook, eller anställer en vit människa när en neger hade varit rimligare ur kvotsynpunkt).

Inrikespass där du reser med buss eller tåg på nåder, städer där du inte får röra dig utanför den del av staden du bor i och "dina" pengar på nåder. Ungefär som i Sovjetunionen, alltså.

Det är så man får en lydig befolkning som gör som de blir tillsagda och inte är uppstudsiga när den senaste vansinniga politiska eller mediala uppkastningen kavlas ut över dem. Det sorgliga i kråksången är väl att så många fnittrandes och skrattandes marscherar rakt ner i avgrunden utan så mycket som en enda kritisk tanke.
Citera
2023-08-11, 12:46
Medlem
TheGretaResets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enders.Aldebrink
2030 har väl EU som nåt datum då fossila bilar inte lägre ska säljas, och i samma period lär ju produktionen också minska rejält för att övergå till el.
Det är ju tyvärr väldigt snart.
Jag lever på hoppet om att någon klok människa stoppar detta och förstår vansinnet i el-hypen.
Hela omställningen till att allt ska gå på el är galen.
Det är inget fel att ha en blandning men vi kommer inte att klara av att producera tillräckligt med el för att kunna driva allt och tekniken är inte redo för den omfattningen. Allt går för fort.
Om detta fortlöper kommer priserna på fossila bilar att rasa men de bör fortfarande gå att tanka och använda många år efter.
Nån gång på 80-talet stiftade californien en lag om att en viss andel av bilparken skulle vara miljöbilar 1999. Så blev det naturligtvis inte.

Människan spår och Gud rår brukar man säga.

Politiker är idioter och stiftar lagar de inte förstår komplexiteten av. Samtidigt vägrar alla västländer bryta de mineraler som krävs för att förverkliga politikernas drömmar, och kärnkraften avvecklas.

Du kan vara lugn. Politikernas spådomar kommer inte att gå i uppfyllelse.

Däremot kommer vi att få se protester motsvarande de holländska bönderna när konsekvenserna blir allt mer tydliga.
Citera
2023-08-11, 12:59
Medlem
ormbitens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2023-07-13
2030 är det sagt. Har du missat allt?

Som blev framflyttat till 2035... Som förmodligen också kommer att bli framflyttat.
Dessutom vill man godkänna drift på syntetisk bensin och diesel efter 2035 på nya bensin och dieselmotorer i Europa.

Det kommer sannolikt att ta mycket längre tid än alla tror innan bensin och dieselbilar måste sluta att säljas. Personligen så är jag 50 år ung och jag tror inte att jag kommer att få uppleva den dagen då det inte rullar några bensin eller dieselbilar på Europas gator.

Jag har dock som mål att tillbringa min pension i Latinamerika (Panama) och där tror jag att det dröjer Ännu längre än i Europa innan bensin och dieselbilar försvinner.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in