2023-08-23, 01:39
Moderator
T-80Us avatar
Citat:
Ursprungligen postat av peterpanp
Ser inte riktigt kopplingen till att vi kommer få fascism/kommunism a la Ryssland, bara för att våra bilar byter motorteknik.

Är du säker att du postat i rätt tråd?

Nej, du ser inte kopplingen och däri ligger problemet i sin helhet.

Ja, det är jag helt säker på att jag gjort.
Citera
2023-08-23, 02:04
Medlem
peterpanps avatar
"Alla dårar är envisa, och alla envisa är dumma." - Gracian och Morales
Citera
2023-08-23, 03:32
Medlem
Citat:
Ser inte riktigt kopplingen till att vi kommer få fascism/kommunism a la Ryssland, bara för att våra bilar byter motorteknik.

Är du säker att du postat i rätt tråd?
Den där myten om 15-minutersstäder utan rörelsefrihet verkar oerhört svår att ta död på.
Om tio år gör jag nog samma sak som nu. Bor på landet och åker till stan i en gammal bil som till och med har manuell choke.
Citera
2023-08-23, 16:20
Medlem
peterpanps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TracyBeaker
Den där myten om 15-minutersstäder utan rörelsefrihet verkar oerhört svår att ta död på.

Märkligt. Aldrig hört talas om den.

Citat:
Om tio år gör jag nog samma sak som nu. Bor på landet och åker till stan i en gammal bil som till och med har manuell choke.

Samma sak här, fast i mitt fall med en då hyfsat ny bil (våra nuvarande kommer då vara sålda eller inbytta sedan länge). Trivs att bo på landet, men praktiskt att kunna åka in till stan när man behöver. Gillar inte att trängas på kommunala/kollektiva färdmedel.
Citera
2023-08-23, 16:26
Medlem
peterpanps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av madnesstookthem
Jag vill minnas att VW och/eller BMW gjorde ett uttalande för ca 5-6 år sedan gällande framtiden för diesel. Man hade hittat sätt att optimera förbränningen till extremt låga nivåer jämfört med dagens tradionella motorer. Detta i kombination med exempelvis HVO100 borde vara ett klart vettigt alternativ som ger nära nog noll utsläpp.

Sedan blev det locket på. Vore intressant att höra vad som hände där. Om det verkligen var något eller om man fortfarande försökte tvätta sig efter dieselgate.

Det var nog mer fejk-PR och dieselgate än något realistiskt.

Citat:
Ursprungligen postat av madnesstookthem
Men visst...elbilar är ju framtiden trots allt. Särskilt när batteritekniken nått så långt så man kan ladda fullt på 5 minuter eller susa fram på enbart solceller.

Jo, kör jag tex. Sthlm-GBG, så räcker det för mig med ett enda laddstopp på 4-5 min. Brukar ofta ta det i Linköping eller Jönköping.
Citera
2023-08-23, 16:35
Medlem
ormbitens avatar
Citat:
Troligen så. Gissar att det är ett fattigt land, som mest köper beg. bilar från oss i väst?

Får jag vara nyfiken på varför du valt Panama som pensionärsland?

Har du släktingar/rötter där, eller är det för att du hatar elbilar så mycket och därför vill till alla pris fly västvärlden/i-världen?

Själv har jag funderat på södra Europa, eller möjligen nordvästra USA eller sydvästra Kanada, men Centralamerika är väl inte något som jag har direkt tänkt på som bra alternativ.

En ren tillfällighet att Panama har råkat bli en plats där jag gärna skulle vilja vara.
Klyftor mellan fattiga och rika finns överallt i världen och i alla världens länder finns det fattiga områden och det finns rika områden.

Blev inbjuden av en amerikansk vän att hälsa på i deras semesterbostad i nordöstra delen av Panama för 2 år sedan. Stannade där i några veckor och trivdes. Lånade sedan deras bostad under tio veckor förra vintern mellan januari och mars. Har skapat vänner där och trivs väldigt bra och skulle gärna vilja köpa en egen bostad där... Har varit på en massa platser på planeten, men just där känner jag ett helt annat lugn jämfört mot tex Thailand.

Nä jag hatar inte elbilar. Men jag hatar den hysteriska klimathysterin.
Många tycks tro att om bara bensin och dieselbilar försvinner från jordens yta så blir allt helt fantastiskt bra...

.
Citera
2023-08-23, 16:38
Medlem
Citat:
Märkligt. Aldrig hört talas om den.

Samma sak här, fast i mitt fall med en då hyfsat ny bil (våra nuvarande kommer då vara sålda eller inbytta sedan länge). Trivs att bo på landet, men praktiskt att kunna åka in till stan när man behöver. Gillar inte att trängas på kommunala/kollektiva färdmedel.
Ja, den där myten handlar om att det skulle bli olagligt att förflytta sig utanför den egna stadsdelen, som något slags Sovjet 2.0 med inrikespass. Den cirkulerade bland annat här på forumet ett tag.
Nackdelen med internet är väl just att det finns folk som tror på sådant och sprider det vidare.

Jag är så pass nöjd med nuvarande bilar att jag knappast har bytt bort dem inom tio år. Flyttade till landet just för att kunna ha plats till att syssla med sådant.
Men här skulle jag bli tokig om jag var tvungen att bara åka buss. Nästan fyra kilometer till en hållplats, och ingen gatubelysning = kolsvart när solen gått ned.
Citera
2023-08-23, 17:06
Medlem
peterpanps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ormbiten
En ren tillfällighet att Panama har råkat bli en plats där jag gärna skulle vilja vara.
Klyftor mellan fattiga och rika finns överallt i världen och i alla världens länder finns det fattiga områden och det finns rika områden.

Blev inbjuden av en amerikansk vän att hälsa på i deras semesterbostad i nordöstra delen av Panama för 2 år sedan. Stannade där i några veckor och trivdes. Lånade sedan deras bostad under tio veckor förra vintern mellan januari och mars. Har skapat vänner där och trivs väldigt bra och skulle gärna vilja köpa en egen bostad där... Har varit på en massa platser på planeten, men just där känner jag ett helt annat lugn jämfört mot tex Thailand.

Intressant!

Kul att höra om nya platser att kanske besöka. Är Panama relativt politiskt stabilt och under amerikanskt beskydd?

Är klimatet relativt OK, eller väldigt fuktigt/tropiskt?

Citat:
Ursprungligen postat av ormbiten
Nä jag hatar inte elbilar. Men jag hatar den hysteriska klimathysterin.
Många tycks tro att om bara bensin och dieselbilar försvinner från jordens yta så blir allt helt fantastiskt bra...

Själv är jag inte speciellt orolig över klimatet. Forskare i Arktis har ju nu sett, när man borrat upp gamla kärnor från marken/isen, att vi haft enorma variationer i klimatet. Långt innan vi som människor ens fanns på jorden. Det är alltså en icke-fråga för mig. Varken att arbeta för eller emot klimatet. Jag bryr mig inte åt något håll. Ointressant helt enkelt.

Men bara för att man inte är klimathysteriker, så gör det inte elbilar sämre för den sakens skull. Det är ju så jäkla underbart att köra elbilar i vardagen. Lätt att dra på. Ibland så försöker många fossilbilar hänga med när man skall köra om, eller komma in först i en fil, och man riktigt hör hur de pressar sina stackars Passater till max. De stonkar och grymtar, men kommer likväl ingenstans. Själv så slår man alla lätt och bekymmerslöst med max vridmonent och ett lätt jobb för elmotorerna. Så djäkla skönt!
Citera
2023-08-23, 17:11
Medlem
peterpanps avatar
Citat:
Ja, den där myten handlar om att det skulle bli olagligt att förflytta sig utanför den egna stadsdelen, som något slags Sovjet 2.0 med inrikespass. Den cirkulerade bland annat här på forumet ett tag.
Nackdelen med internet är väl just att det finns folk som tror på sådant och sprider det vidare.

Skumt. Att folk går på sådana här myter och konspirationer!?

Det enda stället på jorden där det mig veterligen finns något liknande är Nordkorea, och då är det inte ens begränsat till städer, utan till hela regioner.
Citera
2023-08-23, 17:44
Medlem
Citat:
Skumt. Att folk går på sådana här myter och konspirationer!?

Det enda stället på jorden där det mig veterligen finns något liknande är Nordkorea, och då är det inte ens begränsat till städer, utan till hela regioner.
Sovjetunionen och Östtyskland hade dylikt. Man behövde tillstånd för att förflytta sig mellan olika städer.
Även i dagens Ryssland finns så kallade stängda städer, där man inte kan passera ut och in hur man vill.

Sverige hade inrikespass fram till 1860, och det krävdes tillstånd för att lämna den egna socknen. Något liknande skulle givetvis ses som fullkomligt otänkbart i en demokrati i dag, inte minst i och med den moderna bilismen.
Med bil tar man sig ju genom flera socknar på en timme, till skillnad från med häst och vagn...
Vi kan nog tills tor del tacka personbilen för dagens mycket fria rörlighet, och nej, jag tror inte att elbilar någonsin kommer få samma superba kapacitet.
Citera
2023-08-23, 17:52
Medlem
Citat:
Det var precis det som Ines Usman sa om Internet en gång i tiden. Även samma sak som de med häst och vagn sa när vagnar med förbränningsmotor kom.

Normalt laddar man inte elbilar på mack (det är bara de få gånger man åker på riktigt långa semesterresor), utan de laddas normalt mycket enklare hemma på natten medans man sover.

Ungefär lika enkelt som när du sätter din mobiltelefon för laddning över natten.

Är just skönt att slippa åka till macken och behöva tank i tid, och ofta i otid (som vi måste nästan varje vecka med vår bensinare).
Angående att åka och tanka, jag tycker inte det är speciellt jobbigt. Hur lång tid tar det? Fem minuter?
Dock brukar jag behöva tanka en eller max två gånger i månaden. Men det är inte så att jag tänker att "Åh, satan, jag måste tanka bilen i dag, vad jobbigt"

Jag tror att det är omständligare med elbil. Tänk på de som bor i hyreshus och kanske inte har laddmöjlighet hemma. Blir att åka och ställa sig vid en mack varje gång. Och sitta och uggla vid mackens fikabord i tre timmar medan bilen laddas.
Och dessutom är det många som ogärna lämnar laddare obevakade av brandsäkerhetsskäl, jag laddar t.ex. mobiltelefon eller ett bilbatteri endast när jag är vaken och har prylarna under uppsikt.
Citera
2023-08-23, 17:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bassplay
Elbilar är en fluga. Skit, stå och ladda hela tiden som nån jävla bög. Usch
Inte för att jag fattar vad det skulle ha med sexuell läggning att göra. Men ja, jag tänker mig skillnaden om jag skulle åka på långresa, tänk t.ex. Köpenhamn-Nordkap, men övernattning på i förväg bestämda platser.

Om jag skulle göra den resan i en Renault Zoe, hur många ofrivilliga stopp får jag då göra där jag får sitta och rulla tummar i några timmar medan bilen laddas upp?
Hade hellre genomfört den resan i en (mekaniskt frisk) bensinbil från 1958 än i en sprillans ny elbil.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in