• 1
  • 2
2022-11-04, 18:38
Medlem
PerniWhas avatar
Som rubriken säger, kokar två ägg, ur samma förpackning, de ligger exakt lika länge i kastrullen men lika förbannat glider skalet av det ena som en indian på uppdrag och det andra ser ut som kriget.

Varenda.Jävla.Gång.

Haft teorin om att det skulle kunna bero på att de kommer från olika batcher i äggfabriken, någon dags skillnad som möjligen ställer till det men har svårt att se att det skulle vara så varje gång i olika förpackningar.

Vad beror det på?
Citera
2022-11-04, 18:40
Medlem
funktioners avatar
Skalet glider av? Menar du att det ena spricker och att gulan och vitan hamnat i vattnet? Riktigt drygt är det när det händer iaf.
Citera
2022-11-04, 18:40
Medlem
Stormpiskares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PerniWha
Som rubriken säger, kokar två ägg, ur samma förpackning, de ligger exakt lika länge i kastrullen men lika förbannat glider skalet av det ena som en indian på uppdrag och det andra ser ut som kriget.
Antar att du skalar dem samtidigt.
Citera
2022-11-04, 18:45
Medlem
Testa att steka. Sunny-side-up
Citera
2022-11-04, 18:52
Medlem
Jordgubbes avatar
Aldrig varit med om att "skalet glider av" om man inte råkat stormkoka, varför göra det upprepat?
Citera
2022-11-04, 18:58
Medlem
Stormpiskares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PerniWha
Vad beror det på?
Handlar det alltså om att det ena ägget är väldigt lättskalat, och det andra svårskalat?
Citera
2022-11-04, 19:02
Medlem
Soperents avatar
Tycker det händer hela tiden. Vet dock inte om det beror på temperaturen, äggets färskhet, tiden det kokar eller om jag bara är oförsiktig.
Citera
2022-11-04, 19:07
Ägg ska man inte skala. Lär dig tekniken där man med skeden snabbt krossar mitten på ägget så att du får två halvor. Tar ett tag innan man får in snitsen men det är den bästa metoden.
Citera
2022-11-04, 19:09
Medlem
Färska ägg som kokas är svåra att skala, skalet släpper inte från vitan som det gör med äldre ägg. Vanlig nackdel med att ha egna höns. Så det lättskalade ägget vr kanske äldre, eller mer "förfallet" i brist på bättre ord?

Ska finns trick för det där, kylning med is tror jag jag sett, men orkar inte söka.
Citera
2022-11-04, 19:11
Medlem
Stormpiskares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DipsMedSlips
Ägg ska man inte skala. Lär dig tekniken där man med skeden snabbt krossar mitten på ägget så att du får två halvor. Tar ett tag innan man får in snitsen men det är den bästa metoden.
Funkar dåligt om man ska göra äggmackor.
Citera
2022-11-04, 19:19
Medlem
Om ni provar att ånga äggen istället så kommer skalet att ramla av.

13 minuter ångning och sen 10 minuter isbad.

Se till att ha 1-2 cm vatten i kastrullen och sen så måste ni ha något som håller äggen
ovanför vattnet. (Typ en sån här eller liknande https://www.lyckasmedmat.se/kastrull...-funktion.html)

Tacka mig senare!
Citera
2022-11-04, 19:21
Medlem
Stormpiskares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zoveel
Om ni provar att ånga äggen istället så kommer skalet att ramla av.

13 minuter ångning och sen 10 minuter isbad.

Se till att ha 1-2 cm vatten i kastrullen och sen så måste ni ha något som håller äggen
ovanför vattnet. (Typ en sån här eller liknande https://www.lyckasmedmat.se/kastrull...-funktion.html)

Tacka mig senare!
Läste du frågan i trådstarten? Den handlar INTE om hur man får lättskalade ägg.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in