• 1
  • 2
2022-11-04, 16:19
Medlem
Citat:
"Undercover narcotics officer who infiltrated UK gangs controversially calls for an end of drug prohibition and for police to REFUSE to arrest street dealers - and claims clamping down makes violence worse"
- Mr Woods menar på kort sagt att kriget inte är effektivt. Tvärtom så har det bara förvärrats.

Woods säger även
Citat:
"Every passing year, the streets became more dangerous because of the presence of people like me in that marketplace"
- Han menar alltså på att hans närvaro enbart skapar större misstänksamhet vilket i sin tur leder till mer våld, som dessutom oskyldiga ofta lider offer för

Woods säger även och jag citerar
Citat:
"And these people become more violent because that's how you don't get caught. The harder we police this, the more we sharpen that sword, the more we encourage that brutality by forcing that competition on the streets."
- Förmodligen extremt radikal tanke hos dom flesta. Inte nog med att avkriminalisera, Woods menar ju på att vi måste legalisera alla droger som den enda möjliga lösningen.

-Har Woods rätt?
-Tankar kring detta?
-Här har ni hela artikeln, men jag rekommenderar att kolla på intervjun istället på ladbibles Youtube kanal, väldigt talande intervju ändå tyckte jag. Väldigt skicklig på att uttrycka sig verbalt.

Källor:
-Spelar ingen roll vilken ni väljer, alla är bra
Citera
2022-11-04, 16:28
Medlem
Straminskys avatar
Jag vet inte men det finns ju ca 200 länder i världen jag tycker väl att 2022 borde åtminstone NÅGOT land ha provat en annan strategi som man kan ta lärdom av...

Vore ju liksom skönt att en gång för alla testa olika saker så man vet vad som funkar och inte funkar än att det bara blir hypotetiskt resonemang och spekulationer.
Citera
2022-11-04, 16:30
Medlem
Som motsatt perspektiv, från en knarksmugglare också med talets begåvning.

Är det inte lite märkvärdigt ändå att knarksmugglaren och polisen kommer till samma slutsats?
Visserligen anekdoter..
Om inte annat, väldigt underhållande om du frågar mig.
Älskar folk som kan tala med inlevelse.

https://youtu.be/lwP9H9qTuUY
Senast redigerad av HejFrans 2022-11-04 kl. 16:43.
Citera
2022-11-04, 16:33
Medlem
LustigaKurres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Straminsky
Jag vet inte men det finns ju ca 200 länder i världen jag tycker väl att 2022 borde åtminstone NÅGOT land ha provat en annan strategi som man kan ta lärdom av...

Vore ju liksom skönt att en gång för alla testa olika saker så man vet vad som funkar och inte funkar än att det bara blir hypotetiskt resonemang och spekulationer.

Priset sjunker och tillgången ökar......
Citera
2022-11-04, 16:43
Medlem
Citat:

I intervjun drar Woods en intressant parallell, där han säger att Sverige har hårdast drogpolitik i Europa och menar på det att märkligt är Sverige högst kriminellitrt med mest dödligt våld hela Europa med efter Albanien.. ah innan Ukraina invasionen då..
Och menar på att är det inte konstigt att de länder med den mest restriktiva drogpoliken även har de största kriminella problemen?
Woods är ju ändå Polis, så lite substans har han ju. Inte direkt nån flummare som "bara vill knarka fritt"

Ah något i den stilen iallafall.

Vad menar du är hypotetiskt och spekulationer?

Tjeckien och Portugal funkar väl som exempel?
Förstår inte riktigt vad du syftar på exakt.
Senast redigerad av HejFrans 2022-11-04 kl. 16:50.
Citera
2022-11-04, 16:49
Medlem
Straminskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejFrans

Tjeckien och Portugal funkar väl som exempel?
Förstår inte riktigt vad du syftar på exakt.

Det finns väl inga länder där alla droger släppts fritt?
Citera
2022-11-04, 16:52
Moderator
Meijis avatar
0.02 - Trådstart och forumval.

Politik: inrikes --> Narkotikapolitik
/Moderator
Citera
2022-11-04, 17:10
Medlem
Citat:
Det finns väl inga länder där alla droger släppts fritt?

Nej, såklart inte.
Men det är ju inte svart eller vitt heller.
Portugal och Tjeckien är två europeiska länder och är tillräckligt nära Sverige och svensk kultur för att kunna jämföras.
Man kan titta på hur det såg ut där för 20 år sen och hur utvecklingen har gått fram tills idag.
Sen tidigare nämnt andra sidan av myntet så kan man kika på de länder som varit minst toleranta och jämföra utvecklingen från 20 år sen fram till idag.
Man kan även kolla på de länder som är nånstans i mitten och titta på hur utvecklingen sett ut där.
Ingen hård fakta givetvis, men tillräckligt för att kunna se om det finns några mönster.
Sen finns det även många länder som legalisera cannabis och kolla på vilken utveckling dom haft.
Allt är ju inte svart eller vitt.. finns massvis med länder I Europa som är bra mycket mer liberala än Sverige. Som även drar åt det mer liberala hållet för varje år som går

Kalla det för något hypotetiskt är väl ändå att sträcka på det lite väl långt?
Senast redigerad av HejFrans 2022-11-04 kl. 17:13.
Citera
2022-11-04, 17:13
Medlem
Straminskys avatar
Citat:

Kalla det för något hypotetiskt är väl ändå att sträcka på det lite väl långt?

Hypotetiskt är väl precis vad det är om det inte har blivit realitet någonstans i världen nånsin?

Tråden handlar ju om att släppa alla droger fritt.

Jag vet inte hur det ser ut i tjeckien och portugal och vilka droger som är tillåtna där och i vilken utsträckning det är fritt.
Citera
2022-11-04, 17:17
Medlem
Citat:
Hypotetiskt är väl precis vad det är om det inte har blivit realitet någonstans i världen nånsin?

Tråden handlar ju om att släppa alla droger fritt.

Jag vet inte hur det ser ut i tjeckien och portugal och vilka droger som är tillåtna där och i vilken utsträckning det är fritt.

Världen är inte svartvit.
Tjeckien och Portugal avkriminaliserade alla droger för ah 20 år sen eller något sånt.
Orkar inte googla.
Citera
2022-11-04, 17:20
Medlem
Straminskys avatar
Citat:
Världen är inte svartvit.
Tjeckien och Portugal avkriminaliserade alla droger för ah 20 år sen eller något sånt.
Orkar inte googla.

Jag orkade.

Det hade jag ingen aning om, tack.

Tjeckien:

"Sedan början av 2010 är användningen av narkotika, t. ex. kokain, ecstasy och hasch för eget bruk, laglig i Tjeckien. I sak är 15 gram marijuana, 1 gram kokain, 1,5 gram heroin och 4 ecstasytabletter tillåtna."

Det är precis det jag var ute efter, att något annat land testar och att man sen "utreder" efter detta.

Dock är detta väl en avkriminalisering av bruket, medans kriminella fortfarande kan vara leverantörerna så att säga.
Citera
2022-11-04, 17:37
Medlem
Citat:
Jag orkade.

Det hade jag ingen aning om, tack.

Tjeckien:

"Sedan början av 2010 är användningen av narkotika, t. ex. kokain, ecstasy och hasch för eget bruk, laglig i Tjeckien. I sak är 15 gram marijuana, 1 gram kokain, 1,5 gram heroin och 4 ecstasytabletter tillåtna."

Det är precis det jag var ute efter, att något annat land testar och att man sen "utreder" efter detta.

Dock är detta väl en avkriminalisering av bruket, medans kriminella fortfarande kan vara leverantörerna så att säga.

Portugal avkriminalisera droger i början av 00 talet. Gällande mängder osv så måste man först förstå att dom har en helt annan syn på innehav av droger. Blir du tagen med lite större mängder så blir du ju inte straffad på samma sett som o Sverige. Istället erbjuds man vård och behandling i många fall ser även polisen mellan fingrarna eftersom dom har väldigt hög tolerans.
Har du 20 ganja plantor hemma så kommer inte polisen göra något åt saken och så ser det även ur i Portugal, Spanien, Holland,Belgien,Tyskland, Danmark till viss del Norge, Frankrike. Sverige anses generellt att ha en extremt hård och inhuman drogpolitik än övriga Europa.
Det är väl egentligen bara albanien, Sverige och Finland som har nolltolerans gällande droger i Europa. Kanada är förmodligen påväg att avkriminalisera alla droger. Usa med för den delen. Thailand legalisera nyligen cannabis..
Bara en sån sak som att det är olagligt att ens ha spår av cannabis i blodet anses vara helt sjukt av typ hela övriga världen
Senast redigerad av HejFrans 2022-11-04 kl. 17:52.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in