2022-11-04, 18:10
Medlem
OdCaBos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LustigaKurre
Priset sjunker och tillgången ökar......

Nä. Tvärtom. Det är först då man kan börja kontrollera det hela. Allt vi vet om ämnet säger att det leder till färre som använder droger, färre som hamnar i missbruk, lättare att ta sig ur missbruk.

Men givetvis måste priset vara konkurrenskraftigt om vi ska slå undan benen på de kriminella som idag har monopol.

Idag kastar vi miljarder i sjön på narkotikapolitiska åtgärder som bara gör allt värre. Ta dom pengarna och lägg dom på vården och förebyggande, ta pengarna vi skulle få in från skatterna och använd dom till samma sak.

Citat:
Ursprungligen postat av Straminsky
Det finns väl inga länder där alla droger släppts fritt?

Ingen säger att det ska släppas helt fritt... Du missförstår vad en legalisering innebär. Det är helt tvärtom. Idag är det "fritt" - det säljs helt utan några kontroller av kriminella överallt. Legaliserar vi kan vi börja reglera det hela, kontrollera allt från produktion till konsumtion.

Jämför med situationen om Sverige narkotikaklassade alkohol och det vore Bandidos/förortsgäng som hade monopol och alla Svenssons plötsligt sågs som kriminella av staten.

ALLA experter och ALL forskning säger att det enda rätta är att ögonaböj legalisera cannabis samt avkriminalisera alla andra droger. Det vill tom FN och WHO.

För droger som ändå inte används av så många räcker det med en avkriminalisering, även om en legalisering är att föredra för då motarbetar man även den organiserade brottsligheten. Men ur ett rent hälsoperspektiv så finns det ingen som helst anledning att se drogbruk som ett kriminellt problem.

Kom igen nu, det här är saker mänskligheten vetat i årtioenden nu. Vår narkotikapolitik är farligare än narkotikan. Många, många svenskar dör i onödan varje år bara för att vi vägrar slå in på ett evidensbaserat förhållningssätt.
Citera
2022-11-04, 18:20
Medlem
Needs.more.brandys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejFrans
- Mr Woods menar på kort sagt att kriget inte är effektivt. Tvärtom så har det bara förvärrats.

Woods säger även

- Han menar alltså på att hans närvaro enbart skapar större misstänksamhet vilket i sin tur leder till mer våld, som dessutom oskyldiga ofta lider offer för

Woods säger även och jag citerar

- Förmodligen extremt radikal tanke hos dom flesta. Inte nog med att avkriminalisera, Woods menar ju på att vi måste legalisera alla droger som den enda möjliga lösningen.

-Har Woods rätt?
-Tankar kring detta?
-Här har ni hela artikeln, men jag rekommenderar att kolla på intervjun istället på ladbibles Youtube kanal, väldigt talande intervju ändå tyckte jag. Väldigt skicklig på att uttrycka sig verbalt.

Källor:
-Spelar ingen roll vilken ni väljer, alla är bra
Det som Neil Woods säger här är ju rena självklarheter och man kan ju önska att han hade tänkt lite på vad han egentligen sysslade med innan han infiltrerade gäng och förstörde samhället genom att sätta dit folk. Jag har absolut ingen sympati för den här typen utav person.
Citera
2022-11-04, 20:05
Medlem
Så är det naturligtvis.
Avkriminalisera allt, så försvinner brottsligheten.
Citera
2022-11-04, 21:08
Medlem
Kickassfarsans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av priamos2014
Så är det naturligtvis.
Avkriminalisera allt, så försvinner brottsligheten.
Read a book din fucking rookie.

Det kan aldrig vara ett brott att göra vad man vill med sin egen kropp, det vi har nu är fascism.

För att återgå till topic har vi faktiskt en smart snut som fattat grejen, jag kommer inte ihåg vad han heter just nu och jag tänker inte kolla upp det men han har varit med på dialogiskt.

Jag tycker även att narkotikasnuten Lennart Karlsson på senare år bytt bana och han är ändå en boomer, hoppet är det sista som lämnar oss.
Citera
2022-11-04, 21:31
Medlem
Det är mycket möjligt att gängens kriminalitet runt just narkotikan skulle minska.

Men..

De kriminella skulle då fokusera på annan kriminalitet. Illegala spel, koppleri, spritsmuggling, penningtvätt, bedrägerier, kidnappningar. Som skulle kunna drabba samhället i motsvarande omfattning.

Dessutom är narkotika dyrt. Även om det blev lagligt i Sverige med t.ex heroin så finns det en global marknad och ett visst pris per gram som gäller. Tunga missbrukare har dåliga förutsättningar för att få och behålla ett jobb. Även om de fick köpa heroin på Apoteket måste pengarna fram. Och de skaffas genom brottslig verksamhet i 99 fall av 100. Då riskerar vi att skapa fler missbrukare och mer kriminalitet den vägen.
Citera
2022-11-04, 23:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Needs.more.brandy
Det som Neil Woods säger här är ju rena självklarheter och man kan ju önska att han hade tänkt lite på vad han egentligen sysslade med innan han infiltrerade gäng och förstörde samhället genom att sätta dit folk. Jag har absolut ingen sympati för den här typen utav person.

Alla människor gör misstag, allt för få människor erkänner dom och sen försöker göra rätt för sig.
En beundransvärd egenskap om du frågar mig
Citera
2022-11-04, 23:53
Medlem
OdCaBos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Binary
Det är mycket möjligt att gängens kriminalitet runt just narkotikan skulle minska.

Men..

De kriminella skulle då fokusera på annan kriminalitet. Illegala spel, koppleri, spritsmuggling, penningtvätt, bedrägerier, kidnappningar. Som skulle kunna drabba samhället i motsvarande omfattning. .

Som inte är i närheten av lika inkomstbringande som narkotikan. Så nej, det skulle inte drabba samhället i motsvarande utsträckning. Ingenting av det där är lika lukrativt.

Det har liksom forskats på det här och vi (mänskligheten) har praktiska erfarenheter av att det faktiskt är så. "De kriminella" - de flesta av dom skulle inte varit kriminella om det inte vore för de möjligheter narkotikaförbudet medför. Att knark är olagligt är den största gåva vi som samhälle kan ge dem.

Många skulle dessutom inte hamna i det utanförskap dagens politik medför - tänk dig kids i förorten. Röker lite hasch. Åker fast. Känner sig utanför och sympatiserar mer med dom "coola grabbarna" och sen är det kört.

Citat:
Dessutom är narkotika dyrt.

Narkotika är inte speciellt dyrt och i de fall det är det beror det naturligtvis på att det är olagligt.

Citat:
Även om det blev lagligt i Sverige med t.ex heroin så finns det en global marknad och ett visst pris per gram som gäller.

Ja. Ett lågt pris. Och blev det lagligt i Sverige skulle det ju produceras på ett helt annat och mera kontrollerat sätt.

Citat:
Tunga missbrukare har dåliga förutsättningar för att få och behålla ett jobb..

Ja, precis. Det är därför man i städer som Amsterdam och Köpenhamn helt enkelt GER dom heroinet. Som ett resultat har exempelvis Amsterdam nästan helt utrotat "nyrekryteringen", de som hållt på länge kan få det de behöver och leva ett värdigt fungerande liv. När de sedan dör ut är bruket så gott som borta. Får man bort det från gatan och gör det svårare att få tag på så är det ingen kriminell som pushar på en trasig ungdom det hela.

Det är så störigt att så många ska komma med sina åsikter baserade på magkänsla istället för att faktiskt ta till sig det vi människor via forskning och erfarenheter VET.

Citat:
Även om de fick köpa heroin på Apoteket måste pengarna fram.

Som sagt - så få sysslar med heroin att det inte är någon Apotekslösning som är aktuell. Snarare rum/lokaler där de kan få sin dos och använda den under kontrollerade former. Du får det att låta som att det är typ cannabis vi pratar om. Det är den enda drog som används av tillräckligt många för att motivera en Apotek/Systembolagslösning.

Citat:
Och de skaffas genom brottslig verksamhet i 99 fall av 100. Då riskerar vi att skapa fler missbrukare och mer kriminalitet den vägen.

Inte om man gör det rätt, och som sagt - heroin är inte dyrt. En genomsnittlig dos som räcker en dag: 100 kronor. Och det är för samhället lönsamt att helt enkelt stå för den kostnaden. Jag vet inte var du har fått det du säger ifrån. Om jag vore du skulle jag ägna några minuter på att kolla upp hur det faktiskt fungerar i Amsterdam. Ett utmärkt exempel när det gäller just heroin. Du har facit där - det fungerar så mycket bättre än i Sverige att det inte ens går att jämföra.

Poängen är att det finns absolut noll anledning att se narkotikabruk som kriminellt. Absolut ingen. Det gör bara allt värre. Inte ens om du hade haft rätt hade det varit en droppe i havet jämfört med den kriminalitet dagens narkotikapolitik medför.

Det har blivit lite begreppsförvirring i tråden. Neil Woods säger inte att alla droger ska legaliseras. Han säger att de inte ska vara förbjudna, dvs avkriminaliseras.

Fler använder cannabis än alla andra illegala droger sammanlagt, med en så stor marginal att det finns inte. Det är den enda drog som verkligen måste legaliseras. Bara skatteintäkterna från det skulle göra så stor skillnad för drogpreventiva åtgärder och missbruksbehandling att det går inte. Resten är det så få som använder att det räcker att avkriminalisera - det sköts med fördel av sjukvården.

Det är liksom inte så mycket att snacka om. Vi lever snart i år 2023 och har facit på alla de här frågorna. Vi vet vad som leder till minst mänskligt lidande och minst kostnader för samhället. Ändå vägrar Sverige, ofta med motiveringen "vad skulle det skicka ut för signaler?". Ja men för i helvete, vad skickar det ut för signaler att vägra lyssna på experterna och stå för en politik som leder till att många dör och ännu fler hamnar i missbruk.

Det enda vår nuvarande politik leder till är kriminalitet, död, missbruk, misstro mot staten etc - och att vi som samhälle kastar pengar i sjön på åtgärder som ökar detta.
Senast redigerad av OdCaBo 2022-11-04 kl. 23:55.
Citera
2022-11-05, 00:05
Medlem
OdCaBos avatar
Citat:
Alla människor gör misstag, allt för få människor erkänner dom och sen försöker göra rätt för sig.
En beundransvärd egenskap om du frågar mig

Internationellt sett, särskilt i USA och Storbrittanien är det en oerhört stor mängd poliser som säger samma sak. Kolla bara LEAP, fd Law Enforcement against Prohibition mfl. Det har liksom gått flera decennier sedan olika polisdistrikt i Storbrittanien började vägra sätta dit folk för cannabis.

Väldigt många kommer ut och erkänner att det här med att polisen vill att det ska vara olagligt mest handlar om att det är ett nyttigt verktyg för dem att kunna kontrollera och sätta dit folk. Särskilt i USA.

Det är Sverige som sticker ut här. Väldigt få poliser verkar ha nått den insikten, eller så är de iallafall ovanligt rädda för att gå ut med det. Det finns några stycken. Som vanligt ligger vi årtionden efter vår omvärld men det faktum att vi nu har poliser som deltar i "för en avkriminalisering/legalisering"-sidan i av Stockholm stad anordnade öppna diskussioner... helt otänkbart bara för tio år sedan. (https://www.facebook.com/events/1161841578023702/)

En stor anledning är nog att många poliser i sitt arbete bara stöter på de trasiga människor som dragit till sig uppmärksamhet. De känner nog helt enkelt till att de bara i sin bekantskapskrets antagligen har ett helt gäng som röker på. Den vanlige "knarkaren" flyger undan radarn och de har ingen aning om hur det egentligen ligger till och kopplar därför samman den misär de stöter på med knarket.

Det börjar ändras lite också av de stora beslag som görs, det här med de krypterade mobilerna de knäckte - att man drogtestat avloppsvattnet i Stockholm och insett att det typ röks mer cannabis i Stockholm på en vecka än de trodde hela Sverige gjorde på ett år (överdriver och generaliserar lite här nu för att få fram min poäng). De börjar förstå att det är så mycket vanligare än de någonsin kunnat föreställa sig.

En absurd sak är att till och med Bejerot ansåg att när det blivit såhär utbrett så ska det inte vara olagligt.
Senast redigerad av OdCaBo 2022-11-05 kl. 00:10.
Citera
2022-11-05, 00:07
Medlem
Bidens avatar
Tänk på att om drogerna legaliseras så kommer inkomsterna för läkemedelsbolag att sjunka dramatiskt. Nej, du kan inte bota cancer, HIV, ADHD, efterblivenhet eller andra sjukdomar bara du börjar röka cannabis. Men faktum kvarstår att hos exempelvis patienter med epilepsi, så kan dom gå från 20 olika mediciner per dag och ändå få anfall, till att skippa all medicin och konsumera cannabis istället och i många fall bli helt fria från krampanfall. Med andra ord så kan en mycket "handikappad" människa få ett lika normalt liv som du och jag.

Men återigen, vem ska då köpa tabletterna? Det är där skon klämmer. Alla vet egentligen att kriget mot droger är förlorat, men tyvärr så är det inte politikers barn som blir dödade eller överdoserar, och så länge så är fallet så skiter dom fullständigt i oss.

Jag har haft många frågor här i livet som jag har tyckt har varit min hjärtefråga. Men nu är det narkotikapolitiken, och det har det varit länge. Jag lever på "lånad tid". Jag har grov epilepsi och påbörjade en behandling med en tablett, som på mindre än en månad blev 5 olika tabletter. Under den tiden fick jag fler krampanfall än någonsin. Under ett krampanfall så ramlade jag och slog sönder någon disk i ryggen så jag kommer permanent behöva ligga på rygg och sova och jag kan inte lyfta tungt och typ över 50% av arbetena på arbetsmarknaden är olämpliga för mig. Men sedan hittade jag cannabis, och till denna dag har jag inte fått ett enda anfall. Vad jag menade med "lånad tid" är att i Sverige så är cannabis fortfarande olagligt () vilket innebär att om någon skvallrar eller om jag åker dit på annat sätt, då är mitt liv över. Jag tar hellre mitt liv än att få ett brottsregister och tvingas äta mediciner som vi vet svart på vitt bara gör mig sjukare.

Så, kära Flashbackare, be för mig att jag för resten av mitt liv snälla kan få konsumera cannabis så som jag gör nu. Jag vaknar, jobbar, kommer hem och när det är dags att sova så röker jag på. Noll anfall på över ett år! Två till och med! Jämfört med innan cannabis, då jag fick helt spontana anfall som kunde komma när som helst, jag skulle säga i snitt 3 anfall per månad.
Citera
2022-11-05, 00:17
Medlem
Citat:
Världen är inte svartvit.
Tjeckien och Portugal avkriminaliserade alla droger för ah 20 år sen eller något sånt.
Orkar inte googla.
I Tjeckien får du ha en viss mängd på dig när det gäller droger för eget bruk. Har du mer än detta, t ex några få gram max i stort förutom marijuana där det är 15 gram tror jag så bötfälls du men hamnar inte i brottsregistret.

I Portugal vet jag inte exakt hur det ser ut!
Citera
2022-11-05, 00:23
Medlem
Citat:

Men..

De kriminella skulle då fokusera på annan kriminalitet. Illegala spel, koppleri, spritsmuggling, penningtvätt, bedrägerier, kidnappningar. Som skulle kunna drabba samhället i motsvarande omfattning.

Dessutom är narkotika dyrt. Även om det blev lagligt i Sverige med t.ex heroin så finns det en global marknad och ett visst pris per gram som gäller. Tunga missbrukare har dåliga förutsättningar för att få och behålla ett jobb. Även om de fick köpa heroin på Apoteket måste pengarna fram. Och de skaffas genom brottslig verksamhet i 99 fall av 100. Då riskerar vi att skapa fler missbrukare och mer kriminalitet den vägen.
Hur tänker du att det skulle bli fler missbrukare och mer kriminalitet bara för att det skulle säljas likt ett systembolag - om vi nu pratar heroin specifikt som du nämnde. Jag har missat din koppling iaf!

Sen vet jag inte om de kriminella gängen skulle överleva på illegala spel, spritsmuggling etc. Vi kan ju faktiskt underhålla oss med sådant redan i dag. Resurser mot koppleri, kidnappningar och annat skit skulle kunna ökas och då slå hårt mot det. Att vinna detta kriget som pågår nu är ju som att försöka slå ihjäl alla myggor i norra Sverige med handflatorna bara!

Vi vet att det inte fungerar att ha det som i dag. Då behöver man se på andra lösningar som har någon teori bakom sig i varför något skulle bli bättre.
Citera
2022-11-05, 00:30
Medlem
OdCaBos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EIIer
I Tjeckien får du ha en viss mängd på dig när det gäller droger för eget bruk. Har du mer än detta, t ex några få gram max i stort förutom marijuana där det är 15 gram tror jag så bötfälls du men hamnar inte i brottsregistret.

I Portugal vet jag inte exakt hur det ser ut!

Det är olagligt i Tjeckien, upp till 10 gram ses som en föreseelse och ska enligt lagen ge böter upp till 500 euro. Men likt Nederländerna har de som policy att helt enkelt skita i eget bruk när det gäller de flesta droger. Svenskar verkar ha väldigt svårt att ta till sig det här med att lagen kan säga en sak och man i praktiken har en helt annan policy. Även här tror väl dom flesta att cannabis är lagligt i Amsterdam. Shit vad vi är opragmatiska.

Men Tjeckien har som policy att strunta i eget bruk, riktlinjerna är upp till fem cannabisplantor, 15 gram cannabis, 40 magiska svampar, 5 gram hasch, 5 lsd-lappar, 1,5 gram heroin, 1 gram kokain, 2 gram metaamfetamin etc. Har du detta skiter polisen i dig så länge du inte ställer till med besvär.

För två månader sedan las det dock fram ett förslag om att helt legalisera nästa år och det verkar ske. Tydligen försöker man koordinera med Tyskland som har samma planer.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in