2022-11-07, 21:01
Medlem
Musik.mannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nbsp
Polisen fäller inte folk för brott, typ knivlagen det gör domstolen. Antar polisen något brott, t.ex. narkotika i bilen kan de genomsöka bilen och kroppsvisitera. Det behövs ingen knivlag för det. Att någon först ska fällas för t.ex. knivlagen inan det görs husransakan i bilen verkar omständigt.

Knivlagen infördes därför att i slutet av 80-talet hade mord, dråp osv med kniv ökat sen 70-talet. Det våldsamma klientelet hade alltmet börjat beväpna sig med kniv när de vistades i den offentliga miljön. Det var detta man ville stävja med knivlagen. Inte att polisen skulle kunna sätta dit folk för kniv när de i sin besvikelse inte kunde sätta dit dem för något annat.

Så är det nog som du skriver.
Men knivlagen används oftast för att kunna sätta dit folk för grövre brott.
Om polisen vill leta efter narkotika i bilen så använder dom oftast knivlagen först & om polisen har genomsökt bilen efter narkotika men inte hittar något så kan det bli jobbigt att berätta det för åklagaren om brott ej kan styrkas och personen frikänns.

Själv så har jag haft mycket knivar på mig under några år då jag jobbade i ett restaurangkök men jag blev aldrig ertappad trots att jag hade en hel utvikbar väska med mig till å från arbetsplatsen.
Senast redigerad av Musik.mannen 2022-11-07 kl. 21:18.
Citera
2022-11-07, 21:06
Medlem
Musik.mannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nbsp
Det framgår inte av artiklarna hur omständigheterna var när mannenss bil stoppades. Typ de står på någon parkeringsplats och stoppar bilar slumpmässigt eller de uppmärksammar bilen under färd och stoppar honom.
De misstänker och anser sig kunna se i mannens ögon att han påverkad av narkotika.
De kan ha slagit reg nr och sett att mannenn 1 1/2 år tigare fällts för kokain.
Ev. det och mannens allmänna utseende gör att de tror han är påverkad.
Kniven ligger öppet i dörrfacket med en snusdosa och isskrapa, lätt att se.
Mannen bedyrar att han inte använder narkotika sen han åkte fast för det.
Han tas in för provtagning och förhör. Provet visar att han inte är påverkad, Då rimligen inte heller använt narkotika veckan före.
Men han åker dit för mattkniven i dörrfacket.

En sådan liten brukskniv med någon cm infällbart blad birde rimligen falla under vad som är tillåtet enl HD.

<<· I de flesta fall ska innehav av en mindre kniv, typ pennkniv, godtas. Bara om det finns speciella omständigheter som gör att det finns en mera påtaglig risk för att kniven kommer att användas som vapen omfattas innehav av sådana knivar av förbudet. Också en mindre slidkniv, t. ex. en morakniv, kan godtas i många sammanhang, såsom vid en utflykt som innefattar grillning. Detta gäller dock i regel inte vid exempelvis nöjestillställningar eller idrottsevenemang och inte heller i andra sammanhang, där många människor träffas eller uppehåller sig.>>

Det där sista där många människor träffas eller uppehåller sig tror jag inte riktigt på.
Om du befinner dig på en kamping med mycket människor på samma plats eller på en vuxenutbildning där det förekommer mycket folk så är det oftast vanligt att många har egen kniv med sig om dom måste laga sin egen mat och skära upp korv eller öppna matförpackningar.
Citera
2022-11-07, 21:08
Medlem
Musik.mannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av homolobbyist
Jag ger upp med dig, hade du orkat läsa trådstartens första stycke hade du sett att snickaren inte hade någon sådan ursäkt. Har förklarat flera gånger i den här tråden hur knivlagen är formulerad men det verkar inte gå in.

Hur knivlagen är utformad vet jag redan då den innehåller många undantag så att vanligt folk ska kunna göra utflykter ute i naturen och ha med en kniv.

Men som någon skrev så är inte bilen en allmän plats.
Det som däremot verkade oklart var om kniven tidigare fallit ur mannens arbetsbyxor eller inte vilket var därför dom också dömde honom för oaktsamhet dvs slarv.
Kniven ska ha legat i bilens förardörr och ingen såg han lägga kniven där oavsett så om han hade varit smart så kanske han hade täckt över mattkniven med en tidning eller annat.

Men vi kommer nog inte längre i den här tråden utifrån vad som framkommer i trådstarten.
Senast redigerad av Musik.mannen 2022-11-07 kl. 21:19.
Citera
2022-11-07, 22:28
Moderator
Tystnads avatar
Intressant tråd...

Citat:
· Det är tillåtet för en hantverkare att i sin yrkesutövning – också på allmän plats – bära med sig en kniv som han eller hon brukar använda i arbetet. Detta gäller även om kniven inte krävs för just den aktuella arbetsuppgiften. Vidare gäller att en hantverkare som har en arbetskniv inte bryter mot knivförbudet om han eller hon stannar till för att lyssna på exempelvis en gatumusiker eller ett politiskt torgmöte. En arbetskniv får dock inte medföras vid en tillställning eller en sammankomst, om innehavet inte är ett led i yrkesutövningen.

Hade i många år mora kniv i bältet på jobbet ,även under luncher på lunchrestaurang.
Minns att det även var flertalet Poliser som åt där regelbundet.
Aldrig någon som sa något.

Slutat med det sedan länge för man vet ju aldrig med dom blå men bättre ha en kabelkniv i fickan den syns ej , vete sjutton om den ens räknas som "Kniv"
Citera
2022-11-08, 03:53
Medlem
Manginazs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av homolobbyist
Jag tolkar det så också. I övrigt är jag lite kluven. Knivlagen gör det enkelt för polisen att beslagta knivar från personer som uppenbart inte borde springa runt med kniv. Sedan finns det några undantag, tex om man använder kniven i sitt arbete och har kniven med sig under arbetstid.

I det här fallet var det en snickare som på en privatresa råkat få med sig kniven. Att han arbetar som snickare ska inte kunna ge frikort till att bära kniv när som helst, då skulle många kriminella bara kalla sig snickare. Det är också uppenbart att han var oaktsam och hade fått med sig kniven på en allmän plats utan att veta det. Jag förstår att det är sunkigt att åka dit för en sån här skitsak, men har svårt att se hur lagstiftningen skulle mjukas upp så att den här snickaren hade friats utan att det blivit lättare för kriminella att ha med sig kniv.

Imbecill, Polismannen ska klara av att skilja på kriminell och arbetare.
Ditt satans sossehjon.
Citera
2022-11-08, 04:53
Avstängd
llundberg57s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Public Enemy
Jag såg en poll i ett annat forum om det här, och där svarade 25% att de hade en kniv liggande i bilen.
Polisen kunde ju dra in multum om de stoppade alla bilar de såg.

Jävligt korkad lag för övrigt. Det är klart att man får ha en kniv i bilen.
Där lär det väl inte utbryta något knivslagsmål i alla fall.
Sverige måste vara ett korkat land om man har sådana här regler. Ännu mer korkade är dom som försvarar sådana här lagar utan att frågasätta varför dom finns och varför idiotiska lagar ska respekteras.
Bara att säga "lagen måste alltid följas" är för idioter som inte kan tänka själv.
Citera
2022-11-08, 05:02
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av llundberg57
Sverige måste vara ett korkat land om man har sådana här regler. Ännu mer korkade är dom som försvarar sådana här lagar utan att frågasätta varför dom finns och varför idiotiska lagar ska respekteras.
Bara att säga "lagen måste alltid följas" är för idioter som inte kan tänka själv.

Hemma i Libanon fick du köra omkring med både kniv och Kalasjnikov i bilen
Citera
2022-11-08, 06:06
Avstängd
llundberg57s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av maallgan
Hemma i Libanon fick du köra omkring med både kniv och Kalasjnikov i bilen
Som det bör vara.
Citera
2022-11-08, 06:52
Medlem
Det drabbar ju ingen fattig iallafall om det nu var en snickare, en väl subventionerad bransch.
Citera
2022-11-08, 07:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Manginaz
Ditt satans sossehjon.
Nu var det ju domstolen som avgjort det och inte polismannen?
Citera
2022-11-08, 08:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Manginaz
Ditt satans sossehjon.
Kom tillbaka när du läst på lite och har en grundläggande förståelse om rättsväsendet.
Citera
2022-11-08, 08:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tystnad
Hade i många år mora kniv i bältet på jobbet ,även under luncher på lunchrestaurang.
Minns att det även var flertalet Poliser som åt där regelbundet.
Aldrig någon som sa något.

Den tidens poliser var mer förankrade hos folket och valde sina strider lite klokare. Dagens snutar är en inåtvänd kår som hyser förrakt mot vanligt folk. De rör sig inte bland medborgarna, utan växlar mellan dagsljusskyggt skrivbordsarbete och bisarra paramilitära uppvisningar när Johan och Kalle ska gå på match. Doldhet och översitteri är dagens interaktion med ordningsmakten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in