• 1
  • 2
2006-07-14, 22:57
Medlem
Våran förening ska ha fest och ca 100 personer beräknas komma på denna tillställning. Undrar om någon har förslag på vad man kan servera till så många personer?

Ska vara gott, enkelt och mättande. Lokalen vi ska vara i har tillgång till värmeskåp så det är inga problem med tillagning.

Ett förslag jag har är att man kör kycklingfiléspett och lagar till dem. Sen får gästerna själva värma det på grillar och till detta serveras potatisgratäng och nån sallad och tzatsiki.

Räkna på ungefär 60-70:- per person och måltid!!
Citera
2006-07-14, 23:13
Medlem
StefanHeterJags avatar
Jag vet inte.. men om det är något jag är trött på är det den där ¤"#¤%"¤ potatissalladen man får till allt när det är buffé.

60-70 spänn räcker ju till en massa fina saker.. Men din spett-idé är ju bra. Jag skulle dock byta ut potatissalladen mot avlånga frallor och ett par burkar med goa röror. Finns massor med goda smörgåsröror som ihop med nygrillat, sallad osv gör att man får världens smarrigaste varma subs.

Man kan grilla brödet lite lätt också för de som gillar det, även gnida in lite vitlök på brödet. Det går ju att göra i förväg (om man vill) så det inte blir för stor kö vid grillen bara på grund av bröden.. Ställ annars en grill där gästerna själva får ta lite smör, vitlökssmör osv och värma sitt eget bröd innan de går och plockar från plockbordet.

Gör ett plockbord med bröd, sallad och röror. och så har du nån som grillar spett. Ha gärna lite varianter på spetten, typ kyckling och fläskfilé. Och en massa spett med lök, paprika, vitlök osv på också som man kan plocka.

mums..

Förslag på röror: skagen, kyckling/curry, skinkröra, mimosa, kronärtskocksröra, m.m.

med 70spänn per person lär det räcka till vanliga pålägg också som ost, skinka osv att göra bordet mer lockande..

mvh
Citera
2006-07-14, 23:16
Medlem
apanola IIs avatar
Ett tips då det gäller så många personer är att hålla det enkelt, kycklingfilé spett till 100 pers låter inte fullt så enkelt och ska dessutom gästerna själv värma dom på grillen låter det som du och föreningen bäddar för kaos.
Tänk också på att inte värmehålla mat för länge, vid för låg värme, kan det leda till trista konsekvenser för gästerna i form av magsjuka eller värre.

så mitt förslag är att du tar en tur till någon storcash typ martin Olsson eller liknande. Införskaffa sånt som ni kan göra iordning innan och sen ställa fram.
förslagsvis så bör du satsa på färdigskuren rostbiff med tillhörande potatissallad, kycklingklubbor som grillats tidigare och som värmehålls i skåpen för att sen ställas fram, en sak som slog mig nu, det går inte att göra gratäng på den potatisen som finns ute nu i butikerna, det är färskpotatis och den saknar tillräckligmängd med stärkelse för att göra sig bra som gratäng. däremot finns det färdig gratäng i storpack som du kan köpa på storchasherna.
allternativt är att du gör en pastasallad med vinegrättdressing o kör till.
Tänk på att det finns massor av annat färdigskivat du kan köpa, som tex kalkonbröst, pastrami, rökt skinka,parma skinka

Till detta kan du ta baguetter och en mogen brieost, tänk på att den måste vara mogen!

kanske inte så spännande meny, men till så många måste du hålla det enkelt, enkelt och enkelt. ska gästerna själv värma och laga kommer det att skita sig ordentligt
Citera
2006-07-14, 23:18
Medlem
apanola IIs avatar
....och igen, tänk på att det är 100 personer som du/ni ska laga till och inte ett dussin, så du måste planera och förbereda så mycket det bara går. Håll det enkelt annars kan det lätt bli köer vid maten om gästerna ska fixa med eet själva, tanken är att dom nu bara ska kunna gå fram, ta maten och gå.
Citera
2006-07-14, 23:27
Medlem
StefanHeterJags avatar
Citat:
Ursprungligen postat av apanola II
....och igen, tänk på att det är 100 personer som du/ni ska laga till och inte ett dussin, så du måste planera och förbereda så mycket det bara går. Håll det enkelt annars kan det lätt bli köer vid maten om gästerna ska fixa med eet själva, tanken är att dom nu bara ska kunna gå fram, ta maten och gå.
Har dom en massa grillar där folket kan arbeta själva så går det bra.. Har dom en enda snubbe som ska rodda för alla, så blir det nog som du säger ett kaos..

Men om man har t.ex. 4 grilltunnor (halva fat som ligger ner med kolbädd) så är 200 spett ingen större konst att hantera för ett par personer. då blir det två st omgångar med 25 spett på varje. Sen är ju resten bröd och röror och sallader som klarar sig den timmen man är ute och vimlar. Man får självklart inte ställa fram allt på morgonen, utan bära ut rörorna när grillen börjar bli färdig.

rostbiff och pastasallad och potatissallad må vara enkelt, men faaaaaan vad tråkigt.. Jag kanske är skadad av alla ehum... representationer på otaliga ställen jag varit på där det förekommit...

mvh

Edit: Det var inte meningen att dissa apanolas bra förslag. Absolut inte. Är bara själv lite trött på just potatissallad.. Så ta det inte som kritik för dina bra förslag och råd.

mvh igen.
Citera
2006-07-14, 23:35
Medlem
apanola IIs avatar
Håller med, inte den roligaste av kombinationer, men den enklaste då det gäller så mycket folk. kan funka om dom hr tillräckligt med bra grillar, men är ändå mycket skeptisk till idén med kycklingspett. om nu grillning är det som gäller så bör man, enligt mig, strunta i grillspett utan satsa på något annat att lägga på grillen. kycklingklubba, goda korvar, finns ett otal sorter att välja på som tex choritzo, ej scans korvar eller några andra av deras sorter, de är alla förklädda frukostkorvar. Testa att grilla tunna spjäll som sen skärs upp innan gästerna börjar äta
Citera
2006-07-14, 23:42
Medlem
StefanHeterJags avatar
Citat:
Ursprungligen postat av apanola II
Håller med, inte den roligaste av kombinationer, men den enklaste då det gäller så mycket folk. kan funka om dom hr tillräckligt med bra grillar, men är ändå mycket skeptisk till idén med kycklingspett. om nu grillning är det som gäller så bör man, enligt mig, strunta i grillspett utan satsa på något annat att lägga på grillen. kycklingklubba, goda korvar, finns ett otal sorter att välja på som tex choritzo, ej scans korvar eller några andra av deras sorter, de är alla förklädda frukostkorvar. Testa att grilla tunna spjäll som sen skärs upp innan gästerna börjar äta
Ja, kycklingklubba och korvvarianterna är helt ok. Men *lite* svårare att göra goda mackor av.. Jag älskar goda mackor..

Om man inte ska grilla så är ju stora grytor med chili con carne med baguette och sallad en höjdare. Går att dryga ut med hur mycket ris som helst så man kan föda en hel stadsdel om man vill..

Chili con carne är enkelt som attan att göra iordning i förväg och värma på något stormkök. och lättportionerat.
Citera
2006-07-15, 00:01
Medlem
Bråkmakarns avatar
Enklast är att jobba med kall mat när det är till många, och du vill säkert kunna förbereda mycket?

Kycklingspett är bra. Dela 1 filé i tre (avlånga) bitar och trä på spettet. Marinera och stek yta, sen kör du klart dom i ugnen, och kyler. Går att äta kallt.
Kanske kan du vitlöksmarinera biff också, (marinera, stekyta, klart i ugn, kyl) och skära upp i fina skivor.
Koka musslor och ställa fram på ett snyggt fat (strö lite chili- eller vitlöksmarinerade räkor över).
Baka ett par vegetariska pajer till.

Duka upp en buffé, placera bröd och en luftig sallad först på buffébordet, så fyller dom upp tallriken med det, och det går inte lika mycket kött.
Citera
2006-07-15, 00:28
Medlem
Squalos avatar
Kyckling är bra. Gör som Bråkmakarn.

Sallad är enkelt, bara att köpa isbergssallad (kostar 8-10 kr / kg) och tomater (kostar fr. 8-10 kr / kg). Hacka upp det grovt och lägg upp på serveringsfat/skålar. Alla gillar inte dressing, gegga i potatissallad och liknande.

Gör kycklingfilé (50-60 kr / kg), jag tycker gott att dom kan serveras hela, som dom är. I ugn kan du göra många samtidigt. Sen är det bara att låta kyla.

För dom som vill ha varmt är det bara att se till att det finns kyckling att grilla, helst lite kött (köp några flintastekar eller nåt) och korv (om det finns barn och sån't). Willy's grillkorv är bäst i test enligt GP.

Hur du gör med potatis och så vet jag inte. Det är svårt att göra mycket av lätt. Köp fryst pommes / klyftpotatis (6-7 kr / kg) och tillred i ung kanske. Det blir endå rätt måna omgångar, och får varmhållas. Kanske kan potatissallad ersätta varm potatis för en del.
Citera
2006-07-15, 00:50
Medlem
-jOE!s avatar
Någon form av cous-cous sallad sitter alltid fint!
Citera
2006-07-15, 01:09
Medlem
Antevantes avatar
Jag har varit med och ordnat kalas för 150 pers och då hade vi chili con carne.
Nattamat var varmkorv med bröd. Enkelt och uppskattat.

Jag har även varit med och fixat käk för ca 20 pers.
Då blev det grillade drumsticks, pastasallad, bruschetta, ostbricka, olika grillade starka korvsorter.

Ha alltid ett par kylväskor och kylklampar så du kan hålla råvarorna kylda..

lycka till
Citera
2006-07-15, 01:11
Medlem
grilla kött för 100pers , frys.
när gästerna börjar komma så kokar du köttet i starkt kryddad kalvbuljong o värmer i ugn. du kan lätt värma 25-50port samtidgt.
kötter blir oerhört saftigt då du både kokar och grillar det.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in