• 1
  • 2
2022-11-03, 18:14
Medlem
Om jag har 2 fastigheter, en dyr som är väldigt lågt belånad samt en billigare som är högt belånad och har 2 olika bolån på dessa, kan jag samla lånen på den dyrare fastigheten utan att behöva teckna ett nytt pantbrev?

Alltså att jag för över pantbrevet till den dyrare fastigheten för att slippa betala stämpelskatten på 2% av det nya lånebeloppet?

Mvh
Citera
2022-11-03, 18:30
Medlem
Glorfindels avatar
Pantbrev är knutna till fastigheten och inte personen som äger den, de kan inte föras över mellan olika fastigheter.
Citera
2022-11-03, 19:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OscarDenStore2
Om jag har 2 fastigheter, en dyr som är väldigt lågt belånad samt en billigare som är högt belånad och har 2 olika bolån på dessa, kan jag samla lånen på den dyrare fastigheten utan att behöva teckna ett nytt pantbrev?

Alltså att jag för över pantbrevet till den dyrare fastigheten för att slippa betala stämpelskatten på 2% av det nya lånebeloppet?

Mvh
Inte föra över men kan ju belåna den dyrare för att få ett lån och lösa den billigare, OM det finns utrymme med befintliga pantbrev
Citera
2022-11-03, 19:29
Medlem
Citat:

Mvh
Antar att du vill jämna ut lånen för att komma under 50% belåning och slippa amortera på båda?

Såvida inte fastigheterna ligger bredvid varandra, finns det ingen lösning på ditt problem utan att skaffa nya pantbrev på den dyra fastigheten.
Citera
2022-11-03, 20:00
Medlem
rolemodels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kamreren
Antar att du vill jämna ut lånen för att komma under 50% belåning och slippa amortera på båda?

Såvida inte fastigheterna ligger bredvid varandra, finns det ingen lösning på ditt problem utan att skaffa nya pantbrev på den dyra fastigheten.

Förutom den självklara lösningen, att bara belåna den ”dyra” fastigheten om det finns utrymme i den fastighetens pantbrev, sedan lösa den andra.
Citera
2022-11-03, 20:32
Medlem
glajarns avatar
Citat:

Mvh

Beror ju på hur mycket pantbrev du har på den dyra fastigheten? Har du pantbrev så du kan plocka ut pengar?Sen som tidigare sa, pantbrev tillhör fastigheten och är inget du kan flytta mellan hus.
Citera
2022-11-05, 07:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av glajarn
Beror ju på hur mycket pantbrev du har på den dyra fastigheten? Har du pantbrev så du kan plocka ut pengar?Sen som tidigare sa, pantbrev tillhör fastigheten och är inget du kan flytta mellan hus.

Ja jag förstår, jag uttryckte mig lite dåligt.

Behöver utöka pantbrevet på den dyrare fastigheten med 1,5 miljoner för att bli helt lånefri på den billigare fastigheten. Det blir 2% av 1,5 mil i stämpelskatt plus avgifterna så frågan är om det är ekonomiskt försvarbart?

Någon som vet om outnyttjade pantbrev spelar någon roll i värderingen om man ska sälja? Det är ju ändå en förmån för framtida bostadsköpare.

Anledning till att jag vill göra detta är dels att slippa amortera men också att jag upptäckt att bankerna behandlar en bättre när det kommer till bolåneräntor om du har ett stort lån istället för 2 små…
Har du 2 lån på 2 mille var tänker banken att du är en liten kund och du får listräntor, men har du ett lån på 4 mil och ändå låg belåningsgrad ( under 50%) så blir du helt plötsligt en nyckelkund och bankerna prutar gärna ner sina räntor för att ha kvar dig som kund
Citera
2022-11-05, 08:00
Medlem
Citat:
Ja jag förstår, jag uttryckte mig lite dåligt.

Behöver utöka pantbrevet på den dyrare fastigheten med 1,5 miljoner för att bli helt lånefri på den billigare fastigheten. Det blir 2% av 1,5 mil i stämpelskatt plus avgifterna så frågan är om det är ekonomiskt försvarbart?

Någon som vet om outnyttjade pantbrev spelar någon roll i värderingen om man ska sälja? Det är ju ändå en förmån för framtida bostadsköpare.

Anledning till att jag vill göra detta är dels att slippa amortera men också att jag upptäckt att bankerna behandlar en bättre när det kommer till bolåneräntor om du har ett stort lån istället för 2 små…
Har du 2 lån på 2 mille var tänker banken att du är en liten kund och du får listräntor, men har du ett lån på 4 mil och ändå låg belåningsgrad ( under 50%) så blir du helt plötsligt en nyckelkund och bankerna prutar gärna ner sina räntor för att ha kvar dig som kund
Outnyttjade pantbrev ger inte högre värdering, men kan vara ett plus när du säljer.

Det räcker att du kommer under 50% på fastigheten för att slippa amortera.

Vilken bank behandlar dig annorlunda för att du har två lån på 2 mille istället för ett lån på 4 mille? Den banken borde du lämna snarast oavsett...
Citera
2022-11-05, 08:06
Medlem
Citat:
Outnyttjade pantbrev ger inte högre värdering, men kan vara ett plus när du säljer.

Det räcker att du kommer under 50% på fastigheten för att slippa amortera.

Vilken bank behandlar dig annorlunda för att du har två lån på 2 mille istället för ett lån på 4 mille? Den banken borde du lämna snarast oavsett...

Har 2 lån hos sbab nu,
Lån på 2,3 mil , 36% belåningsgrad, 2,40% i ränta.
Lån på 1,8 ish mil, 73% belåningsgrad, 3,00% ränta.

Har försökt förhandla med dom men de svarar att ”vi förhandlar inte om räntan”.

Blir att byta bank snarast. Har en kollega som tjänar i princip lika mycket som mig som har 2,05 i rörlig ränta.
Slutatsen av det här är iallafall att SBAB = 💩
Citera
2022-11-05, 09:50
Medlem
Citat:
Har 2 lån hos sbab nu,
Lån på 2,3 mil , 36% belåningsgrad, 2,40% i ränta.
Lån på 1,8 ish mil, 73% belåningsgrad, 3,00% ränta.

Har försökt förhandla med dom men de svarar att ”vi förhandlar inte om räntan”.

Blir att byta bank snarast. Har en kollega som tjänar i princip lika mycket som mig som har 2,05 i rörlig ränta.
Slutatsen av det här är iallafall att SBAB = 💩
SBAB har en väldigt transparent prissättning, nackdelen blir då att den sätts utefter varje enskild fastighet. SBAB är inte billigast om du kör rörligt, så kan ändå vara aktuellt att byta.

Att jämföra rörligt är vanskligt just nu, då din kollega kanske haft sin senaste villkorsändring 1 sept, medan du haft dina villkorsändringar 1 okt eller 1 nov tex, under denna perioden har det kommit en ganska rejäl höjning.

Jag har nämnt i tidigare trådar också, att bästa räntan du kan få på rörligt just nu är ca 2,70%
Citera
2022-11-05, 15:12
Medlem
Citat:
SBAB har en väldigt transparent prissättning, nackdelen blir då att den sätts utefter varje enskild fastighet. SBAB är inte billigast om du kör rörligt, så kan ändå vara aktuellt att byta.

Att jämföra rörligt är vanskligt just nu, då din kollega kanske haft sin senaste villkorsändring 1 sept, medan du haft dina villkorsändringar 1 okt eller 1 nov tex, under denna perioden har det kommit en ganska rejäl höjning.

Jag har nämnt i tidigare trådar också, att bästa räntan du kan få på rörligt just nu är ca 2,70%

Nej båda jag och kollegan fick senaste ändringen nu i november, och det var då mitt större lån höjdes till 2,40% så det går att få bättre. Detta lånet höjdes med 1%enhet precis som reporäntan men lånet med 3% höjde de från 1,75 så de gjorde en såkallad ”fulhöjning”
Citera
2022-11-05, 16:04
Medlem
Citat:
Nej båda jag och kollegan fick senaste ändringen nu i november, och det var då mitt större lån höjdes till 2,40% så det går att få bättre. Detta lånet höjdes med 1%enhet precis som reporäntan men lånet med 3% höjde de från 1,75 så de gjorde en såkallad ”fulhöjning”
Att din kollega har fått 2,05% är helt enkelt inte möjligt. Antingen ljuger kollegan, eller så stämmer inte tiden för när lånet ändrades.

Att du nyligen fått 2,40% tror jag inte heller på, då SBAB har transparent prissättning, och du under inga omständigheter kan pruta där. Det går helt enkelt inte att få till 2,40% i SBABs räknesnurra. Jag tror att 2,92% är det bästa SBAB kan erbjuda just nu?

Inte ens Avanzas private bankingkunder, med 10 miljoner i placeringsbart kapital, och lägre än 50% belåningsgrad, får 2,05%. Där får du just nu 2,44%, bäst på marknaden vad jag vet. Volymen är 1-10 miljoner i bolån som mest. Jag skulle säga att Avanza valt att ge ut detta till "självkostnadspris", då det precis täcker upplåningskostnad plus omkostnader. Möjligt för dom då dom tar igen det på annat håll med minst 10 mille i kapital att få avkastning på, på olika sätt.

Skandiabanken erbjuder runt 2,61% om du har rätt förutsättningar, och har din tjänstepension där. Annars är bästa möjliga just nu ca 2,70%. Detta kan jag styrka med många institut som har transparent prissättning, tex Skandiabanken.

Du får gärna motbevisa mig...

Ps. Utöver ovan räntor kan man få avdrag på 0,10% om man har Grönt bolån.
Senast redigerad av Kamreren 2022-11-05 kl. 16:07.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in