Citat:
Ursprungligen postat av
OscarDenStore2
Nej båda jag och kollegan fick senaste ändringen nu i november, och det var då mitt större lån höjdes till 2,40% så det går att få bättre. Detta lånet höjdes med 1%enhet precis som reporäntan men lånet med 3% höjde de från 1,75 så de gjorde en såkallad ”fulhöjning”
Att din kollega har fått 2,05% är helt enkelt inte möjligt. Antingen ljuger kollegan, eller så stämmer inte tiden för när lånet ändrades.
Att du nyligen fått 2,40% tror jag inte heller på, då SBAB har transparent prissättning, och du under inga omständigheter kan pruta där. Det går helt enkelt inte att få till 2,40% i SBABs räknesnurra. Jag tror att 2,92% är det bästa SBAB kan erbjuda just nu?
Inte ens Avanzas private bankingkunder, med 10 miljoner i placeringsbart kapital, och lägre än 50% belåningsgrad, får 2,05%. Där får du just nu 2,44%, bäst på marknaden vad jag vet. Volymen är 1-10 miljoner i bolån som mest. Jag skulle säga att Avanza valt att ge ut detta till "självkostnadspris", då det precis täcker upplåningskostnad plus omkostnader. Möjligt för dom då dom tar igen det på annat håll med minst 10 mille i kapital att få avkastning på, på olika sätt.
Skandiabanken erbjuder runt 2,61% om du har rätt förutsättningar, och har din tjänstepension där. Annars är bästa möjliga just nu ca 2,70%. Detta kan jag styrka med många institut som har transparent prissättning, tex Skandiabanken.
Du får gärna motbevisa mig...
Ps. Utöver ovan räntor kan man få avdrag på 0,10% om man har Grönt bolån.