• 1
  • 2
2022-11-05, 17:08
Medlem
Allt du nämner är ju listräntor, det är individuella förhandlingar och prutningar som gör att du kan få lägre. Om du har stora lån och bedöms som en riskfri kund så kommer banken gå ner i ränta om det krävs för att ha kvar dig. Det är inte mindre utan mer som de tjänar eftersom det är riskfri ränta eller arbitage.
Citera
2022-11-05, 17:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OscarDenStore2
Allt du nämner är ju listräntor, det är individuella förhandlingar och prutningar som gör att du kan få lägre. Om du har stora lån och bedöms som en riskfri kund så kommer banken gå ner i ränta om det krävs för att ha kvar dig. Det är inte mindre utan mer som de tjänar eftersom det är riskfri ränta eller arbitage.
Nej, listpris på tex Skandia är på 3,61%, Handelsbanken 4,29, SEB 4,29, Nordea 4,29 osv.

Det jag skrev innan är efter att du prutat max med banken, och det gäller att du har rätt förutsättningar för att komma ner till den nivån. Hur jag vet? Jag jobbar med det, och sitter dagligen i denna typen av diskussionen med kunder. Banken kommer aldrig acceptera ett lägre pris på bolånet än vad dom själva kan låna upp till, och det är vad du påstår när du säger att kollegan fått 2,05%.

Ingenting är riskfritt när det gäller bolån, se bara vad som hände på 90-talet. Du får gärna förklara hur bolån kan bli arbitage för banken?! Då vet du nog inte vad du pratar om, eller så har du en skev bild om hur banken finansierar sina bolån.
Citera
2022-11-09, 07:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kamreren
Nej, listpris på tex Skandia är på 3,61%, Handelsbanken 4,29, SEB 4,29, Nordea 4,29 osv.

Det jag skrev innan är efter att du prutat max med banken, och det gäller att du har rätt förutsättningar för att komma ner till den nivån. Hur jag vet? Jag jobbar med det, och sitter dagligen i denna typen av diskussionen med kunder. Banken kommer aldrig acceptera ett lägre pris på bolånet än vad dom själva kan låna upp till, och det är vad du påstår när du säger att kollegan fått 2,05%.

Ingenting är riskfritt när det gäller bolån, se bara vad som hände på 90-talet. Du får gärna förklara hur bolån kan bli arbitage för banken?! Då vet du nog inte vad du pratar om, eller så har du en skev bild om hur banken finansierar sina bolån.

Det kan bli arbitage just för att banken lånar ut och tar mellanskillnaden av räntan i vinst. Arbitage blir det för belåningen är så låg och ekonomin så god för den som lånar.
Enda sättet att jag inte kan betala tbx är att vi får världshistoriens bostads- och börskrasch och då har banken mycket större problem än det här
Citera
2022-11-09, 07:36
Medlem
trottwells avatar
Citat:
Antar att du vill jämna ut lånen för att komma under 50% belåning och slippa amortera på båda?

Såvida inte fastigheterna ligger bredvid varandra, finns det ingen lösning på ditt problem utan att skaffa nya pantbrev på den dyra fastigheten.

"Såvida inte fastigheterna ligger bredvid varandra, finns det ingen lösning på ditt problem ".

Vad menar du med detta?
Citera
2022-11-09, 21:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trottwell
"Såvida inte fastigheterna ligger bredvid varandra, finns det ingen lösning på ditt problem ".

Vad menar du med detta?
Om du äger två fastigheter (samma ägarförhållande enligt lagfarten) kan du göra en sammanläggning, alltså att två fastigheter blir en. Pantbrevet i respektive fastighet kan nu gå in i den nya fastigheten.
Citera
2022-11-09, 21:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OscarDenStore2
Det kan bli arbitage just för att banken lånar ut och tar mellanskillnaden av räntan i vinst. Arbitage blir det för belåningen är så låg och ekonomin så god för den som lånar.
Enda sättet att jag inte kan betala tbx är att vi får världshistoriens bostads- och börskrasch och då har banken mycket större problem än det här
Med din definition av arbitage är det lika mycket arbitage för Ica, när dom köper in ett paket spaghetti för 10 kr och säljer det för 20 kr. Hållbarheten på spaghetti är lång, och risken att inte hinna sälja innan dess är obefintlig. Och hinner dom inte det så har dom mycket större problem än så...

Jag tror både Google och investopedia med fler, kan ge dig en något mer träffsäker definition av arbitage, du kanske ska börja där.
Citera
2022-11-09, 22:37
Medlem
trottwells avatar
Citat:

Vad menar du med detta?

Citat:
Om du äger två fastigheter (samma ägarförhållande enligt lagfarten) kan du göra en sammanläggning, alltså att två fastigheter blir en. Pantbrevet i respektive fastighet kan nu gå in i den nya fastigheten.

TS vill spara pengar

Det är inte ett alternativ för TS, han behöver ta ut ett pantbrev på 1,5 miljoner, det kostar
30 375:-

https://www.lantmateriet.se/sv/fasti...-och-avgifter/

En lantmäteriförrättning för det som du beskriver kostar avsevärt mera.

"Det kostar mellan 50 000 till 100 000 kr – ibland mer

I ett vanligt ärende blir kostnaden ofta 50 000 till 100 000 kronor, ibland betydligt mer. I kostnaden ingår ett grundbelopp för alla ansökningar som lämnas in, och i vissa fall ett tilläggsbelopp, samt en kostnad per timme:

Grundbeloppet är 3 600 kronor. Men det kostar mer om flera fastigheter är inblandade – då lägger vi på ett tilläggsbelopp. Grund- och tilläggsbeloppet blir tillsammans mellan 3 600 och 9 000 kronor.
En kostnad per timme för allt vårt arbete med din ansökan. Kostnaden är 800–1 900 kronor i timmen.
"

https://www.lantmateriet.se/sv/fasti...det-att-kosta/
Senast redigerad av trottwell 2022-11-09 kl. 22:53.
Citera
2022-11-09, 23:00
Medlem
Citat:
TS vill spara pengar

Det är inte ett alternativ för TS, han behöver ta ut ett pantbrev på 1,5 miljoner, det kostar
30 375:-

https://www.lantmateriet.se/sv/fasti...-och-avgifter/

En lantmäteriförrättning för det som du beskriver kostar avsevärt mera.

"Det kostar mellan 50 000 till 100 000 kr – ibland mer

I ett vanligt ärende blir kostnaden ofta 50 000 till 100 000 kronor, ibland betydligt mer. I kostnaden ingår ett grundbelopp för alla ansökningar som lämnas in, och i vissa fall ett tilläggsbelopp, samt en kostnad per timme:

Grundbeloppet är 3 600 kronor. Men det kostar mer om flera fastigheter är inblandade – då lägger vi på ett tilläggsbelopp. Grund- och tilläggsbeloppet blir tillsammans mellan 3 600 och 9 000 kronor.
En kostnad per timme för allt vårt arbete med din ansökan. Kostnaden är 800–1 900 kronor i timmen.
"

https://www.lantmateriet.se/sv/fasti...det-att-kosta/
"Lägg ihop fastigheter genom en sammanläggning
Sammanläggning, exempel
Emma och Lars äger hälften var av två fastigheter med sammanlagt sex skiften som de vill sammanlägga till en ny fastighet. Inskrivningsförhållanden för de inblandade fastigheterna är enkla, så det behövs inte någon utredning om inskrivningar eller rättigheter.

Ärendet kan komma att delfaktureras och en uppskattad kostnad är cirka 35 000–45 000 kronor."

Det var lite dyrare än vad jag trodde! Det är i alla fall en lösning på problemet med att "flytta" pantbreven, även om den är dyr!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in