Citat:
Ursprungligen postat av
OscarDenStore2
Allt du nämner är ju listräntor, det är individuella förhandlingar och prutningar som gör att du kan få lägre. Om du har stora lån och bedöms som en riskfri kund så kommer banken gå ner i ränta om det krävs för att ha kvar dig. Det är inte mindre utan mer som de tjänar eftersom det är riskfri ränta eller arbitage.
Nej, listpris på tex Skandia är på 3,61%, Handelsbanken 4,29, SEB 4,29, Nordea 4,29 osv.
Det jag skrev innan är efter att du prutat max med banken, och det gäller att du har rätt förutsättningar för att komma ner till den nivån. Hur jag vet? Jag jobbar med det, och sitter dagligen i denna typen av diskussionen med kunder. Banken kommer aldrig acceptera ett lägre pris på bolånet än vad dom själva kan låna upp till, och det är vad du påstår när du säger att kollegan fått 2,05%.
Ingenting är riskfritt när det gäller bolån, se bara vad som hände på 90-talet. Du får gärna förklara hur bolån kan bli arbitage för banken?! Då vet du nog inte vad du pratar om, eller så har du en skev bild om hur banken finansierar sina bolån.