2022-11-03, 15:58
Medlem
HaveFuns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av che3
Jag har nu kollat med banken och pengarna kom ursprungligen från ett konto i SEB problemet är att det kontot finns inte kvar och han nu vill ha återbetalningen till ett nytt konto i annan bank.
Det har skitit sig ordentligt för mig kan man påstå
Ring och prata med polisen, det här är solklart penningtvätt.

Väg det mot att personen kanske är kriminell och gör hembesök.

Ingen rolig sits du är i...
Citera
2022-11-03, 16:38
Medlem
yz44s avatar
Citat:
Jag har nu kollat med banken och pengarna kom ursprungligen från ett konto i SEB problemet är att det kontot finns inte kvar och han nu vill ha återbetalningen till ett nytt konto i annan bank.
Be att de kollar om kontot tillhörde samma person som är köpare.

Om inte banken hjälper dig med det så bör du kontakta polisen och förklara situationen för dem.

Har köparen väntat några månader kan han vänta några dagar till.
Citera
2022-11-03, 16:47
Medlem
Citat:
Som sagt fråga banken att du vill föra över pengarna till en specifik person, du kan även ringa 11414 efterasom pågående brott misstänks och så registreras köparens namn

Synd med alla dåliga svar här, testa byggahus forum det är seriöst

Ja det blir ju bara skummare av att kontot inte finns kvar
i sista fall kan du betala in till personens skattekonto
Senast redigerad av djvlad 2022-11-03 kl. 17:11.
Citera
2022-11-03, 17:44
Medlem
Bluebeast72s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av djvlad
Som sagt fråga banken att du vill föra över pengarna till en specifik person, du kan även ringa 11414 efterasom pågående brott misstänks och så registreras köparens namn

Synd med alla dåliga svar här, testa byggahus forum det är seriöst

Ja det blir ju bara skummare av att kontot inte finns kvar
i sista fall kan du betala in till personens skattekonto
Ta ut i betala tillbaka cash, enda lösningen
Citera
2022-11-03, 17:53
Medlem
Stormpiskares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bluebeast72
Ta ut i betala tillbaka cash, enda lösningen
Kanske det senare kommer frågor om varifrån pengarna som kom in på kontot härleds från.
Citera
2022-11-03, 18:53
Medlem
feemaxxxs avatar
Lite tråkig sits.

Skulle nog också rekommendera att prata med banken och lufta fina farhågor.

Finns ju några tänkbara scenarion här: penningtvätt, bedrägeri där någon lurats att överföra de 40tusen till dig, personen har riskerats utmätning och skickat pengarna till dig osv.

Kan du inte fråga din bank att prata med SEB för att skicka pengar till SEB och de betalar ut pengarna till den f.d kunden eller ngt liknande. Sedan skulle jag inte ta ett öre för besväret då det senare kan ses som ngn form av provision på penningtvätt eller liknande skum verksamhet.
Citera
2022-11-03, 21:31
Medlem
che3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FeketeKutya
Gav banken dig någon rekommendation om hur du skulle göra?
Nej jag fick inget användbart råd
Citera
2022-11-03, 21:52
Medlem
Jiiimboohs avatar
Citat:
Jag vet inte om detta kan detta räknas som felaktigt insatta pengar. I så fall får man inte behålla dem, men man får samtidigt inte medverka till penningtvätt. Svårt läge. Har du ringt polisen? Vad säger dem?
Citera
2022-11-03, 22:23
Medlem
che3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jiiimbooh
Jag vet inte om detta kan detta räknas som felaktigt insatta pengar. I så fall får man inte behålla dem, men man får samtidigt inte medverka till penningtvätt. Svårt läge. Har du ringt polisen? Vad säger dem?
Köparen var medveten om att han överförde pengarna till mig, att han sedan inte fullföljde köpet var ju hans val.
Nej jag har inte ännu pratat med polisen om detta, vet fan inte hur jag skall gå vidare.
Citera
2022-11-03, 23:15
Medlem
Klappasäftens avatar
Citat:
Köparen var medveten om att han överförde pengarna till mig, att han sedan inte fullföljde köpet var ju hans val.
Nej jag har inte ännu pratat med polisen om detta, vet fan inte hur jag skall gå vidare.

Du skall prata med polisen annars kommer du verkligen bli påkommen av polisen förr eller senare Du har tagit emot pengar från en kriminell.
Citera
2022-11-03, 23:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Megaforce
Det är bankens problem, inte ditt problem. Det är banken som skall se till att de pengar han sätter in inte kommer från brottslig verksamhet….

Om nu TS är en ärlig snubbe så kan ”bankens problem” snabbt bli hans med tex låsta konton som följd.

Det går fort i hockey….
Citera
2022-11-04, 00:20
Medlem
Babydolls avatar
Hur ser din ekonomi ut? Om du inte är i desperat behov av de saknade 20 k (utan nöjer dig med 50 k istället för 70 k) så kan du ju överlåta bilen till honom. Och ta förlusten som en sur läropeng.

Vet dock inte om det går nu när du rivit upp en del damm genom att prata med banken. De har förstås gjort någon form av anteckning eftersom de kollat upp det avslutande bankkontot.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in