• 1
  • 2
2022-11-03, 12:29
Medlem
che3s avatar
Jag sålde en bil i juli till en pajsare jag talade om att endast överföring till bank var aktuellt ingen Swish eller liknande skit.
Jag skulle ha 70K för bilen och han skulle överföra till min bank, dock så satte han in bara 50K självklart vägrade jag att skriva över bilen innan jag fått de resterande 20K han kom med en massa svamlande förklaringar men att han skulle överföra resterande belopp senast i september och bad mig hålla bilen tills dess.
Nu i november hör han först av sig (har inte under tiden svarat på mina mail) att han inte kan betala resterande och vill att jag skall återsända pengarna och skippa bilköpet.
Jag svarade att jag har hållit bilen i över 3 månader tak vare han strul, han återkom då med förslaget att jag skulle skicka tillbaka 40K och behålla 10K för mina besvär.
Jag tycker allt verkar misstänkt jag har ju ingen aning om hur han gjorde när han skickade pengar till mitt konto kontanter eller någon överföring, vad jag bara kan se är att 50K blivit insatt på mitt konto.
Citera
2022-11-03, 12:41
Medlem
yz44s avatar
Din bank bör kunna se hur pengarna hamnat på ditt konto.
Berätta att du är misstänksam.

Håller med om att det tänder varningslampor om köparen själv föreslår att TS behåller en såpass stor andel av pengarna, med tanke på att köparen har problem med pengar.
Citera
2022-11-03, 12:44
Medlem
OneTaps avatar
ja de låter märkligt. ja brukade göra en liknande grej förut när ja sålt droger en gång. gick in på en kiosk o köpte typ 100st dricka burkar med kontanter. sen returnerade ja dom o bad om o få pengarna tillbaka in på kontot. så var pengarna tvättade =)
Citera
2022-11-03, 12:44
Medlem
che3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av yz44
Din bank bör kunna se hur pengarna hamnat på ditt konto.
Berätta att du är misstänksam.

Håller med om att det tänder varningslampor om köparen själv föreslår att TS behåller en såpass stor andel av pengarna, med tanke på att köparen har problem med pengar.
Jag skall ta och ringa till banken och kolla upp det hela
Citera
2022-11-03, 12:53
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av che3
Jag sålde en bil i juli till en pajsare jag talade om att endast överföring till bank var aktuellt ingen Swish eller liknande skit.
Jag skulle ha 70K för bilen och han skulle överföra till min bank, dock så satte han in bara 50K självklart vägrade jag att skriva över bilen innan jag fått de resterande 20K han kom med en massa svamlande förklaringar men att han skulle överföra resterande belopp senast i september och bad mig hålla bilen tills dess.
Nu i november hör han först av sig (har inte under tiden svarat på mina mail) att han inte kan betala resterande och vill att jag skall återsända pengarna och skippa bilköpet.
Jag svarade att jag har hållit bilen i över 3 månader tak vare han strul, han återkom då med förslaget att jag skulle skicka tillbaka 40K och behålla 10K för mina besvär.
Jag tycker allt verkar misstänkt jag har ju ingen aning om hur han gjorde när han skickade pengar till mitt konto kontanter eller någon överföring, vad jag bara kan se är att 50K blivit insatt på mitt konto.

Det är bankens problem, inte ditt problem. Det är banken som skall se till att de pengar han sätter in inte kommer från brottslig verksamhet. Det är en helt annan femma om du får kontanta pengar vid bilköp (vilket är det vanligaste sättet att tvätta pengar på). En vanlig metod är att brottslingen för typ knarkpengar köper en bmw för 100.000 kontant när bilen bara är värd 80.000. Sen säljer han bilen efter något år till en bilfirma för 70.000 och har då 70.000 vita pengar.

Det fanns förut en klockfirma i Stockholm som tvättade pengar genom att sälja dyra klockor kontant och som köptes in med kontoinbetalning av vita pengar. De omfattades nämligen inte av reglerna för pengatvätt och kunde alltså ta emot stora mängder kontanter utan kontroll. Men vad jag förstår så har man stoppat det nu och därför är det bilhandeln igen som tvättar pengar.
Citera
2022-11-03, 13:09
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OneTap
ja de låter märkligt. ja brukade göra en liknande grej förut när ja sålt droger en gång. gick in på en kiosk o köpte typ 100st dricka burkar med kontanter. sen returnerade ja dom o bad om o få pengarna tillbaka in på kontot. så var pengarna tvättade =)
Ja det är ju nästan samma sak...
Citera
2022-11-03, 13:13
Medlem
MrSwaggers avatar
Nä du har inte gjort nåt brott o är helt oskyldig o kan vara lugn.
Sen om det var penningtvätt eller inte är en annan femma det får stå för honom isåfall, du har inte gjort nåt brottsligt.
Citera
2022-11-03, 13:24
Medlem
Du gör ju inget brottsligt. Men mitt förlag är att ringa banken. Dom kan ju kika hur det gått till från början.
Citera
2022-11-03, 13:29
Medlem
Stormpiskares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av che3
Jag skall ta och ringa till banken och kolla upp det hela
En bra idé.

Sedan tror jag inte det är något problem så länge det handlar om att du sätter tillbaka till samma konto som betalade dig.
Citera
2022-11-03, 13:55
Medlem
Lag (2014:307) om straff för penningtvättsbrott

Citat:
3 § För penningtvättsbrott döms, om åtgärden syftar till att dölja att pengar eller annan egendom härrör från brott eller brottslig verksamhet eller till att främja möjligheterna för någon att tillgodogöra sig egendomen eller dess värde, den som
1. överlåter, förvärvar, omsätter, förvarar eller vidtar annan sådan åtgärd med egendomen, eller
2. tillhandahåller, förvärvar eller upprättar en handling som kan ge en skenbar förklaring till innehavet av egendomen, deltar i transaktioner som utförs för skens skull, uppträder som bulvan eller vidtar annan sådan åtgärd.

Straffet är fängelse i högst två år.

4 § För penningtvättsbrott döms även den som, utan att åtgärden har ett sådant syfte som anges i 3 §, otillbörligen främjar möjligheterna för någon att omsätta pengar eller annan egendom som härrör från brott eller brottslig verksamhet.

5 § Är brott som avses i 3 eller 4 § grovt, döms för grovt penningtvättsbrott till fängelse i lägst sex månader och högst sex år.

Vid bedömande av om brottet är grovt ska det särskilt beaktas om gärningen avsett betydande värden, om de brottsliga åtgärderna har ingått som ett led i en brottslighet som utövats systematiskt eller i större omfattning eller i annat fall varit av särskilt farlig art.

6 § Är brott som avses i 3 eller 4 § ringa, döms för penningtvättsförseelse till böter eller fängelse i högst sex månader.

För penningtvättsförseelse döms även den som i fall som avses i 3 eller 4 § inte insåg men hade skälig anledning att anta att egendomen härrörde från brott eller brottslig verksamhet.

7 § Den som, i näringsverksamhet eller såsom led i en verksamhet som bedrivs vanemässigt eller annars i större omfattning, medverkar till en åtgärd som skäligen kan antas vara vidtagen i sådant syfte som anges i 3 §, döms för näringspenningtvätt till fängelse i högst två år.

Är brottet grovt, döms till fängelse i lägst sex månader och högst sex år.

Är brottet ringa, döms till böter eller fängelse i högst sex månader. Till samma straff döms den som i annat fall än som anges i första stycket medverkar till en åtgärd som skäligen kan antas vara vidtagen i sådant syfte som anges i 3 §.

8 § För försök, förberedelse eller stämpling till penningtvättsbrott, grovt penningtvättsbrott eller näringspenningtvätt som inte är ringa, döms det till ansvar enligt 23 kap. brottsbalken.

Det finns risk att du åker dit för penningtvättsförseelse om pengarna kommer från brottslig verksamhet.
Citera
2022-11-03, 14:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OneTap

Hahahahha, ”tvätta” tusen spänn.
Citera
2022-11-03, 14:04
Medlem
che3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av derfilo999
Lag (2014:307) om straff för penningtvättsbrott

Det finns risk att du åker dit för penningtvättsförseelse om pengarna kommer från brottslig verksamhet.
Ja jag vet ju inte alls varifrån han fått pengarna
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in