Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2022-11-02, 19:09
Moderator
HelgeBuks avatar
Kanske helt idiotisk fråga.. men..

Det är ju betydligt starkare för en given dimension jämfört med trä, även om det så klart också är dyrare.

Tänker mig att man skulle kunna ha ett fåtal pelare, en i varje hörn och en i mitten av långsidan på ett normalt hus t.ex. och likadant med takstolar. Sen ett klenare väggbygge av reglar och isolering med billigare hållfasthetsklass än vad som behövs för att bygga bärande trävägg, eventuellt även reglar i metall (också glest) med bara yttersta lagret trä/puts.

Försvårande omständigheter jag kan se direkt:

- Isoleringsfrågan. Metall leder ut värmen MYCKET bättre än trä så det gäller verkligen att tänka till för att undvika köldbryggor.
- Krångligare sammanfogning med olika material. Det är enkelt att slå in en extra spik vid behov när allting är trä.
- Kostnad för material, men där är jag inte så säker på att det faktiskt skiljer något till metallens nackdel.
- Rostrisk om man använder vanligt stål. Så aluminium är antagligen bättre. Rostfritt stål blir nog för dyrt.

Känner ni till något småhus som är byggt med stål/aluminium?
Citera
2022-11-02, 19:13
Medlem
Wretch32s avatar
Hört talas om byggmaterialet betong?
Citera
2022-11-02, 19:17
Medlem
tnems avatar
Man använder stålbalkar där man idag behöver. Det är rätt vanligt att använda HEA balk i 2-plansvillor, speciellt om det är öppen planlösning.

Priset skulle bli högre att bygga i stål.
Citera
2022-11-02, 19:18
Medlem
EnCartes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HelgeBuk

Det är ju betydligt starkare för en given dimension jämfört med trä, även om det så klart också är dyrare.

Tänker mig att man skulle kunna ha ett fåtal pelare, en i varje hörn och en i mitten av långsidan på ett normalt hus t.ex. och likadant med takstolar. Sen ett klenare väggbygge av reglar och isolering med billigare hållfasthetsklass än vad som behövs för att bygga bärande trävägg, eventuellt även reglar i metall (också glest) med bara yttersta lagret trä/puts.

- Isoleringsfrågan. Metall leder ut värmen MYCKET bättre än trä så det gäller verkligen att tänka till för att undvika köldbryggor.
- Krångligare sammanfogning med olika material. Det är enkelt att slå in en extra spik vid behov när allting är trä.
- Kostnad för material, men där är jag inte så säker på att det faktiskt skiljer något till metallens nackdel.
- Rostrisk om man använder vanligt stål. Så aluminium är antagligen bättre. Rostfritt stål blir nog för dyrt.

I det stora landet västerut gör man förstås det. Sen hur värmeisoleringen är vet jag inte. Kanske står i någonstans.

https://www.worldwidesteelbuildings.com/steel-buildings/homes-residential/

Sen vet jag att man byggde pre-fabriserade hus i stål där redan på femtiotalet.
Citera
2022-11-02, 19:32
Medlem
Foliekavajs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HelgeBuk

Det var en liten trend ett tag att bygga om gamla shipping containers till bostäder men så sköt priset på dessa i höjden och trenden dog.
Citera
2022-11-02, 19:34
Medlem
3-Negrer-Med-Kedjas avatar
Fukt, värme och kyla gör att allt måste vara rörligt.
Citera
2022-11-02, 19:46
Medlem
Psykonaut-s avatar
I min kommun finns flera fabriker som bygger modulhus som jag besökt ofta när jag körde distribution.
Det är fascinerade att se hur husdelarna skapas med nästan allt färdigt med el, vvs etc inne i fabrikslokalerna. Less is more för att skapa ett billigt energisnålt hus för nordiska förhållanden.

jag tror att tex Älvsbyhus arkitekter har bättre koll på vad som är optimalt för en huskonstruktion än folket på Flashback som du frågar.

Kolla videon där de förklarar varför de bygger sina väggar som de gör för deras del.
https://www.alvsbyhus.se/om-alvsbyhus/vara-fordelar/energy-wall/
Citera
2022-11-02, 19:57
Medlem
Det är ett bostadshus som skall byggas, inte en bunker eller ett höghus med 400 våningar.
Varför skall man bygga med stora stålbalkar? Trä är mycket billigare och lättare.

Varför bygger man inte med enbart isoleringsskum?
Finns ju sådana där domes att köpa som man sprutar betong på. Köra samma fast med isoleringsskum.
Svinbilligt o lätt.

Antagligen för att vi i Sverige av tradition bygger i trä. Vanligt folk vill inte chansa o bryta normen.
Citera
2022-11-02, 22:10
Medlem
Pissarsyras avatar
Använder man inte trä pga att stål inte tåler värmen vid kraftig brand och därmed blir rasrisken högre?

Jag vet hur det låter….
Citera
2022-11-02, 22:23
Medlem
Kennethkvartings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pissarsyra
Använder man inte trä pga att stål inte tåler värmen vid kraftig brand och därmed blir rasrisken högre?

Jag vet hur det låter….

Det är en faktor.

Limträ är exempelvis ett bättre material än stål i konstruktioner med stora spännvidder, blir det en brand som man lyckas släcka brukar man ändå få riva byggnader med stål då man inte kan veta om stålet tappat sin hållfasthet.

Limträ är det bara att skrapa bort sot från så vet man hur det förhåller sig.
Citera
2022-11-02, 22:37
Medlem
Som några skrivit....stål är värdelöst vid brand...kolapsar helt vid rätt temperatur..
Citera
2022-11-02, 22:45
Medlem
Stål leder kyla oerhört bra.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem