2022-11-02, 01:56
Medlem
Gnomegirls avatar
Kontanter kommer aldrig försvinna. Åtminstone inte inom de närmaste 50 åren.
"Cash is King" som de säger, men jag är bringad att hålla med till viss del.

Blev tyvärr tvungen att bojkotta en av mina favorithak när de övergick till enbart kort.
"Det är inte pengarna Herr Månsson, det är principen" för att citera Hasse Alfredsson.

MVH/Gnomegirl.
Citera
2022-11-02, 02:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sefipaw
Jag kollade ett reportage från Indien igår, och tydligen har såna där marknadsstånd som säljer kryddor för 2 öre kilot gått över till elektronisk betalning, för inte ens fattiga i Indien orkar med kontanter längre. Frihet är det ingen som bryr sig om.

Det berormer på att indiska regeringen är så mutade och jobbar för amerikanska,judiska intressen utomlands och för storbankerna.
De ogiltigförklarade stora sedlar vad jag minns över natten.

Fatta vilken sjuk kontroll enliten elit har över våra pengar.

De vill lura varenda tomte att gå över till digital betalning så att de kan sno våra pengar i kortavgifter och förhindra en bankkrasch vilket är på gång några år till.

Som toppen på det behöver de inte ha anställda och kan ge 0 service till sina kunder för sina Värdelösa lufttjänster och skapa mer digitala luftlån som inte existerar och ta ränta på pengar de aldrig lånat ut och hitta på nya årsavgifter och låtsasavgifter då kontanter den enda konkurrensen är på minium i länder som sverige där befolkningens iq inte är särskilt hög till att tänka längre än näsan räcker.
Citera
2022-11-02, 04:03
Medlem
MyJustices avatar
Tänk vilken perfekt Kopia väst blir utav en kibbutz ..
work för food .. and oblige
länge sen jag trodde på en fredlig lösning i västvärlden faktiskt
Citera
2022-11-02, 04:04
Medlem
ska man köpa ock sälja knark i framtiden är det nog euron som gäller
Citera
2022-11-02, 04:16
Medlem
GoranPongs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bekannelse
Kommer inte försvinna. Även om mycket kriminalitet skulle försvåras så tror jag det är svår genomförbart.
Åtminstone inte de närmaste 10-15 åren skulle jag tro men hoppas naturligtvis att kontanter aldrig försvinner eftersom vi blir så otroligt sårbara då.
Citera
2022-11-02, 04:36
Medlem
HeltKlarts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gnomegirl
Kontanter kommer aldrig försvinna. Åtminstone inte inom de närmaste 50 åren.
"Cash is King" som de säger, men jag är bringad att hålla med till viss del.

Blev tyvärr tvungen att bojkotta en av mina favorithak när de övergick till enbart kort.
"Det är inte pengarna Herr Månsson, det är principen" för att citera Hasse Alfredsson.

MVH/Gnomegirl.
Håller med. Läste nån artikel om denna studie när den kom ut 2018 och har undrat ända sen då ifall dess diaboliska önsketänkade verkligen skulle slå in. Snart har vi svart på vitt.

För övrigt gör du rätt som bojkottar kontantlösa ställen. Jag gör själv samma sak. Vill de inte ha mina pengar kan de fan dra åt helvete. Om de däremot accepterar kontanterna jag har (vilka f.ö. är helt vita och legitima) kanske jag köper både det ena och det andra, utöver vad jag först hade tänkt mig. Pengar har jag och snål är jag inte!

Kontanter är en principfråga och ytterst är det är vår individuella frihet som står på spel. Men det vill inte strutshjärnorna som oförnuftet plötsligt swishat in i huvudet på inse. De föredrar att bildligen bli gruppvåldtagna i baken, ifall det låter dem en kort tid till bekvämt göra sina slutliga transaktioner med smartafånen, förrän de måste överlämna sig själva till finansiell fångenskap och att döden dö.
Citera
2022-11-02, 05:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HeltKlart
Håller med. Läste nån artikel om denna studie när den kom ut 2018 och har undrat ända sen då ifall dess diaboliska önsketänkade verkligen skulle slå in. Snart har vi svart på vitt.

För övrigt gör du rätt som bojkottar kontantlösa ställen. Jag gör själv samma sak. Vill de inte ha mina pengar kan de fan dra åt helvete. Om de däremot accepterar kontanterna jag har (vilka f.ö. är helt vita och legitima) kanske jag köper både det ena och det andra, utöver vad jag först hade tänkt mig. Pengar har jag och snål är jag inte!

Kontanter är en principfråga och ytterst är det är vår individuella frihet som står på spel. Men det vill inte strutshjärnorna som oförnuftet plötsligt swishat in i huvudet på inse. De föredrar att bildligen bli gruppvåldtagna i baken, ifall det låter dem en kort tid till bekvämt göra sina slutliga transaktioner med smartafånen, förrän de måste överlämna sig själva till finansiell fångenskap och att döden dö.
Tyvärr har strutshjärnorna ett stort numerärt överläge. Jag är väldigt besviken på kontantupproret med Björn, vad han nu heter, som gör alldeles för lite. Till exempel finns ingen bar på centralen som vill sälja för pengar.
Jag tycker det borde köras kampanjer och demos tills dessa näringsställen tvingas ner på knä. När kan vi se något sådant?
Citera
2022-11-02, 06:58
Medlem
Oh-be-wans avatar
Det är folket som bestämmer. "ALL OFFENTLIG MAKT UTGÅR FRÅN FOLKET".

Folket vill inte ha kontantfritt samhälle. Det är bara pissa på deras idiotbeslut. Idioterna måste hållas kort.

Däremot kommer många jag känner och jag själv handla i silvermynt istället. Skulle nu idioterna få igenom detta kommer nog alternativa valutor explodera. Kanske är det en önskvärd utveckling då ordinarie pengarmarknaden är trasig?

Jag och många med mig skulle handla med äldre silvermynt.
Citera
2022-11-02, 07:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GrayPagan
Nja, jag gillar kontanter men nu överdriver du. Det är sant att kontanter är mycket mindre sårbara än digitala system och kan användas helt utan teknik. Men kontanter fungerar bara så länge folk har tilltro till staten som står bakom kontanterna. Faller den tilltron så är det bara värdelösa papperslappar och metallbitar.

Dvs: Digitala pengar fungerar bara när allt är bra mer eller mindre. Kontanter fungerar tills skiten verkligen träffar fläkten. Sedan är det bara byteshandel som är gångbart. Det är byteshandel och saker med reellt värde som är det som alltid finns kvar och fungerar vad som än händer. Fram tills dess är kontanter bra att ha, speciellt vid mindre katastrofer och problem.

Vi såg ju nu i Ukraina att vid inledningen av kriget där, så tog folk ut sina pengar kontant och lämnade lander, de som kunde och fick. Samma är det i alla länder vid oroligheter av något slag. Det var ju t.o.m ett land där de helt stängt ner alla bankerna för att folk rånade dem för att försöka få ut sina egna pengar i kontanter. Som sagt i slutändan vad som än händer, det som inte finns enbart i den digitala världen är något som man alltid kan ha till hands.
Citera
2022-11-02, 08:17
Medlem
Dom vill ju införa CBDC för att ha full kontroll.
Citera
2022-11-02, 08:47
Då får vi göra som i andra kaosländer och börja använda USD/Euro, som har ett garanterat värde i övriga världen som valuta.
Det borde göras redan nu.
Citera
2022-11-02, 09:19
Medlem
YP4XQs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeCastle
Vi har jävligt stora problem om kontanter försvinner. Fatta vilken kontroll de har. De kan spärra och göra vad de vill om nöden kräver.

Sen automatlåsa din bil på distans, frysa bankkonton, "smarta hemmen" kanske måste förses med en Statlig API nyckel i framtiden till din smart-hub också så De kan låsa dörrar, släcka ner ditt hem eller till och med låsa in dig i det eller övervaka dig Men detta är ju bara för "de som inte har rent mjöl i påsen" som det så fint heter. Eller som de säger i Amerikat som tillåter dem att göra vad fan de vill: för rikets säkerhet
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in