2022-11-01, 23:26
Medlem
Kommer inte försvinna. Även om mycket kriminalitet skulle försvåras så tror jag det är svår genomförbart.
Citera
2022-11-01, 23:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av F.Hansen
Tror inte kontanter kommer förklaras ogiltiga sålänge det finns risk för krig och katastrofer.

Är också inne på den linjen. Kontanter är liksom det enda alltid fungerande backup-systemet som finns kvar oavsett vad som händer. Fungerar inte elen, hur betala, hur ens få tillgång till det som är sparat digitalt. Ja, kassasystemen är digitala, men sådant kommer man lösa på annat sätt ganska omgående om det behövs. Även kan man betala sinsemellan kontant. Men som sagt, har det kraschat digitalt, så är man rökt om inte kontanter finns kvar och cyberkrig är främst det som ligger framtiden till och som kommer bli både mer vanligt och i allt fler olika scenarier som man inte alls tänkt eller räknat med.
Senast redigerad av Kammadaj 2022-11-01 kl. 23:37.
Citera
2022-11-01, 23:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LeCastle
Vi har jävligt stora problem om kontanter försvinner. Fatta vilken kontroll de har. De kan spärra och göra vad de vill om nöden kräver.

Vem är "de" och varför skulle "de" inte kunna göra en valuta tryckt på vattentåligt papper värdelös? Det är väl bara fucka upp hela kronan?
Citera
2022-11-01, 23:48
Medlem
Bonnatorps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sefipaw
Jag kollade ett reportage från Indien igår, och tydligen har såna där marknadsstånd som säljer kryddor för 2 öre kilot gått över till elektronisk betalning, för inte ens fattiga i Indien orkar med kontanter längre. Frihet är det ingen som bryr sig om.
Jojo, men är det inte också de som i princip har en SMS-baserad variant av Swish?

Har för mig det är ett system som finns i en hel del länder söder/österöver.
Citera
2022-11-01, 23:58
Medlem
Pinoputchins avatar
Finns det några helt kontantfria länder i världen idag?
Citera
2022-11-02, 00:00
Medlem
LeCastles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kalleboool
Vem är "de" och varför skulle "de" inte kunna göra en valuta tryckt på vattentåligt papper värdelös? Det är väl bara fucka upp hela kronan?
De = Bankerna och eliten.
Citera
2022-11-02, 00:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kammadaj
Kontanter är liksom det enda alltid fungerande backup-systemet som finns kvar oavsett vad som händer.

Nja, jag gillar kontanter men nu överdriver du. Det är sant att kontanter är mycket mindre sårbara än digitala system och kan användas helt utan teknik. Men kontanter fungerar bara så länge folk har tilltro till staten som står bakom kontanterna. Faller den tilltron så är det bara värdelösa papperslappar och metallbitar.

Dvs: Digitala pengar fungerar bara när allt är bra mer eller mindre. Kontanter fungerar tills skiten verkligen träffar fläkten. Sedan är det bara byteshandel som är gångbart. Det är byteshandel och saker med reellt värde som är det som alltid finns kvar och fungerar vad som än händer. Fram tills dess är kontanter bra att ha, speciellt vid mindre katastrofer och problem.
Citera
2022-11-02, 00:27
Medlem
Masingas avatar
Om kontanter försvinner är övervakningssamhället ett faktum.
Citera
2022-11-02, 00:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GrayPagan
Nja, jag gillar kontanter men nu överdriver du. Det är sant att kontanter är mycket mindre sårbara än digitala system och kan användas helt utan teknik. Men kontanter fungerar bara så länge folk har tilltro till staten som står bakom kontanterna. Faller den tilltron så är det bara värdelösa papperslappar och metallbitar.

Dvs: Digitala pengar fungerar bara när allt är bra mer eller mindre. Kontanter fungerar tills skiten verkligen träffar fläkten. Sedan är det bara byteshandel som är gångbart. Det är byteshandel och saker med reellt värde som är det som alltid finns kvar och fungerar vad som än händer. Fram tills dess är kontanter bra att ha, speciellt vid mindre katastrofer och problem.
Du har fel , hela östblocket använde D-Mark som paralellvaluta I decennier tills kommunismen rasade ihop , just för att man tappat tilltro till sina egna respektive valuator.
Citera
2022-11-02, 01:15
Dom försvinner nån gång ja.

Kontanter är bara papper, inget av värde.

Vad skapar korruption? papperspengar och digitala medel. Korruptionen av ”pengar”

Man lever i en fantasivärld om man tror att kontanter är något bra. Det är bankkartellerna som tryckt upp detta.

Och bankkartellerna är??? >>> kriminella, giriga blodsugare…

Får vi bort kontanter och digitala medel som bitcoin och kort, får vi bort korruptionen i världen.

Det är flera familjer som har haft monopol på detta tryckande av fejkpengar. Vi kommer återgå till guld och silver, förmodligen ”Aurum” och föremål av värde för byteshandel.
Citera
2022-11-02, 01:47
Avstängd
Nä, jag kan lova dig att kontanter inte har försvunnit redan Mars 2023.

Men viktigare så kan jag lova dig att SEK snabbt tappar sin funktion när det händer. Det blir till att börja med en accelerated rörelse mot USD/EUR (fundamentalt lutar det mot USD, politiskt lutar det mot EUR, i praktiken kan det mycket väl bli en blandning). Vad som händer sedan är lite diffusare så jag tänker inte lova dig om/när USD fasas ut, dels för att tydliggöra att jag inte överdriver med det jag lovar.

Så, du kan alltså zooma ut lite. SEK är historia, planera därefter.
Citera
2022-11-02, 01:50
Medlem
Vad gäller att få kontanter för sin pant så är det vanligt att butiker säger nej till det redan idag. Man KAN ju passa på att köpa ngt att äta om man är utfattig och synd om.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in